X-Wing: Lázadó Ászok - Luke

2015/11/04. - írta: Promie Motz

luke.jpg

Ps 8 is the new sexy

Avagy Luke és az Égbenjárás művészete, plusz  kicsi Trench Run

Korábbi ígéretemhez híven visszatérek a Ps 8-as (pilot skill) lázadó pilóták elemzéséhez. Mivel többen kérték Corran Horn-t, ezért helyette egy másik jedit, Luke-ot próbálom kitárgyalni ma, legközelebb hű bajtársát, Wes-t veszem majd terítékre.

Az igazi ok a témaválasztás mögött, hogy a T-70-es értékelésekor azt állítottam, hogy nem olyan rossz a régi X-wing sem, főleg pár pilótaképesség miatt. Persze az új gép maga jobb, és át akarom ültetni a régi pilótákat, hiszen kifejezetten jó képességekkel rendelkezik több lázadó hős is.

FIGYELEM! A cikk folytatásában azután, hogy pár általános gondolatomat kifejtem Luke-ról, elég sok konkrét 100 pontos kötelék fog szerepelni. Ezek alapvetően nem értelmetlen listák, persze a legtöbbnek lesz olyan felállása, "counter build-je", amiben a jól játszó ellenfelek ellen kevés esélyünk lesz. Egy baráti meccsre ellenben mindegyik lista tökéletesen megfelel, sőt, néhány squadron várakozáson felül is szerepelhet.

Ugyanakkor tiszta szívvel kevésbé tudom csak ajánlani ezeket versenyre, mert bár vannak közöttük jó listák, azokkal vagy nehéz jól repülni, vagy gyakran pont Luke ügyes helyettesítésével akár valamivel erősebb listát is összerakhatnak. Ennek ellenére, mivel Luke egy nem rossz pilóta, és mindenki rendelkezik vele, aki a "régi", piros alapdobozt vette meg, és nem az új, The Force Awakens-eset, így viszonylag limitált kollekcióval rendelkező játékosoknak kifejezetten hasznos lehet ez a sok sereg összeállítás, mert lehet, párat minden további vásárlás nélkül egyből pályára tud tenni.

Luke Skywalker (Ps 8, X-wing T-65, alapdoboz, 28 pont)

Senkinek sem kell bemutatni a galaxis legjobb pilótáját. Az alapdoboz óta ismerjük, de az arcdodgerek (tűzíven kívülre kerülni képes gépek, lásd Interceptor, Phantom, A-wing) elterjedésének első hulláma, majd a válaszul elszaporodó fat turretek (YT-1300, 60+pontos Han) eléggé ellehetetlenítette ezt a kis vadászgépet, amit szeretnénk szeretni, de nem hagyja magát.

Röviden Luke pilótaképességéről. Bár tény, hogy hangulat szempontjából nem egy rossz képesség, hiszen Luke, akivel ott az Erő, képes mások számára példanélküli módon koncentrálni védekezéskor, akár komoly össztűz esetén is. 2 támadókockás Tie-ok ellen ez egy egész jó képesség volt, sajnos ma már a Range 1-ben 4-5 kockás támadókockák előfordulnak, ott a jó esetben plusz 1 kitérés (bár nem felesleges), nem ment meg minket hosszú távon, vagy sok lövés esetén.

Szeretném kiemelni, hogy ez a látszólag defenzív képesség ugyanakkor nagyon is offenzív is természetében. Nem kell tartalékolnunk a fókuszunkat védekezésre, mert elég csekély a valószínűsége (1/16-od), hogy 2 fókuszt dobunk 2 kockán. Tehát az akciónkat elhasználhatjuk a támadás elősegítésére, vagy pozícióváltásra... bár ez utóbbit az X-wing nem tudja, amíg nem teszünk rá valami megfelelő fejlesztés kártyát.

A jó dolgok  után a feketeleves. Mi is a baj a régi x-winggel? Alapvetően nem tud reagálni és pozíciót váltani azután sem, ha utolsónak mozog. Persze lehet Engine Upgrade-et rátenni a hajónkra, de akkor az egyetlen akciónk az boost. Hm. Az arcdodgerek és a legtöbb sikeres hajó többek között úgy "működnek", hogy több akciót vagy "kvázi" akciót hajtanak végre (pl. nem igazi akcióra, de hasonlóan működő elemre: Predator kocka újradobás, gyengébb mint a target lock, de mint egy "második akció" mégsem kell stresszelnünk miatta, mint ha Push the Limit-et használtunk volna).

Egy szó mint száz, Luke-ra szeretnénk valami akciót, vagy kocka módosítást. Akkor ezt már csak elite pilot talent-ből tudjuk kivitelezni. Mik is a legjobb lehetőségeink? Csak a személyes kedvenceimet felsorolva:

-Push the Limit
-Predator -Lone wolf

Játékstílustól függően mind a három tényleg teljesen jó döntés lehet. Személyesen a Lone Wolf-ot előnybe részesítem Luke-ra, mert elég drága ahhoz, hogy ne próbáljuk meg minél tovább életben tartani. Persze Lone Wolf-os Luke-ot külön kell reptetni a társaitól, így vagy Luke lesz az a hajónk, ami magára vonja az ellenfél tüzét, vagy szabadon, viszonzatlanul tüzelhet az ellenségre (persze lehet, az ellenfél megosztja a tűzerejét, de ez a legtöbb helyzetben hiba lenne a részéről, főleg, ha a mi Luke-unk pajzsot is vissza tud tölteni valamilyen ügyes kis asztrodroid jóvoltából ;) ).

Példa Push the Limit-es Luke-ra:

-Luke Skywalker + R2-D2 + Push the Limit + Engine Upgrade.

39 pontért, hát talán jobban járunk Poe-val, mert őt hasonló áron 1-gyel több pajzzsal hozhatjuk.

Példa egy Predatoros Luke-ra:

-Luke Skywalker + R2-D2 + Predator -Tala Squadron Pilot
-Tala Squadron Pilot
-Tala Squadron Pilot
-Tala Squadron Pilot
-Tala Squadron Pilot

Bár nem láttam ennyi Z-95-öst még magyar versenyzőtől (scum-osakat sem), az összeállítás a tipikus Obsidian Squadron-os Birodalmi Swarm lázadó megfelelője. Ha ezt hoznánk, ellenfelük az előtt a nehéz döntés előtt állna, hogy megpróbálja Luke-ot az elején kilőni (legtöbb listával ezt kéne tenni), aztán levadászni a kis vadászokat, vagy fordítva, a végén a lista maradékával a regenes Luke-ot megpróbálni elkapni. Egy nem arcdodger listával biztos Luke-ot kéne az elején kiszedni. Egy arcdodgerrel meg óvatosan, hogy ne lőjön ránk egyszerre sok hajó, óvatosan lőni, amikor tudunk, és majd elfogynak. Stealth Device-os Interceptorra nem igazán jelentenek veszélyt a Talák.

Ez a fenti build kevésbé mozgékony listák ellen elég jól szerepelne, nagy eséllyel a 4 Twin Laser Turret-es Y-wing-ek ellen is felvenné a versenyt. Whisper VI-t el, ha nem tudjuk blokkolni, megeszi egyedül az egészet reggelire. (Persze ha ennyi Talával sem blokkoljuk Whispert, akkor a hiba lehet, nem a Phantom-ban van...)

Egy másik Predator-os Luke sereg:

-Poe Dameron + R5-P9 + Autothrusters + Predator
-Luke Skywalker + R2-D2 + Predator -Tala Squadron Pilot
-Tala Squadron Pilot

A két pajzs visszatöltő ász közül az egyik a játék végén gondot okoz. Vagy ha mind a kettőt hamar megpróbáljuk kiszedni, a Tala-k szabadon garázdálkodhatnak a sorainkban.

Példa egy Lone Wolf-os Luke-ra:

-Luke Skywalker + R2-D2 + Lone Wolf -Jake Farrell + Proton Rockets + Push the Limit + Veteran Instincts + title
-Tycho Celchu + Proton Rockets + Push the Limit + Veteran Instincts + title

Ez csak egy 98 pontos lista, hogy a kezdeményezés miénk lehessen pl Soontir, Whisper ellen, vagy lemondhassunk róla. Persze az a 4 pontnyi 2 darab Autothruster hiányzik a két A-wingről igen csak, attól függetlenül ez nem egy rossz squadron. Az A-wingek mobilitása segít abban, hogy a Lone-wolf ot használni tudjuk.

Ez a kötelék kifejezetten erős lenne a magas PS-ű A-wingek miatt arc-dodgerek ellen, a proton rakéták nagy eséllyel átütnek a stealth device-on is. Luke pedig jó a végére befejezőnek, ha valami mással van kombinálva az ellenfelünk serege (pl. pár Tie).

Természetesen nem csak a fentiek lehetnek jó Elite Pilot Talent-ek, bizonyos határon belül nagy a mozgásterünk a választással:

-Luke Skywalker + R2-D2 + Draw Their Fire -Biggs Darklighter
-Rookie Pilot
-Rookie Pilot

Volt szerencsém ezt a listát vinni a USE THE FORCE - X-Wing hétvégére, és a mezőny hátsó felében végeznem 2-2-es eredménnyel és a legrosszabb MoV-val. Ettől függetlenül nem rossz a csapat, csak nagyon old school, Wave 2-esnél frissebb lapot vagy hajót nem használ, és hozta az átlagot. Egyik meccsen egy Phantom-ot kaptam ellenfélnek, amire a "nerf" után (erről majd egyszer valakinek írnia kéne ide egy cikket) nem számítottam. Hát egy ügyes pilóta kezében még mindig remek hajó, mint tudjuk, és lemosta a pályáról az X-eket, csak most már ehhez játszani is kell tudni.

Persze néha az is előfordul, hogy feleslegesnek érezzük Luke-ra az Elite Pilot Talent-et, értve ezalatt azt, hogy nem marad rá pontunk. Ekkor sincs minden veszve. Három, Ps 8-as pilótából álló listát hozva példaként:

-Luke Skywalker + R2-D2
-Miranda Doni + Twin Laser Turret
-Jan Ors + Twin Laser Turret + Wired + Nien Nunb

Persze ez egy olyan 100 pontos lista, ahol mind a 3 hajóra még rátennénk pár fejlesztést (Luke-ra itt tipikusan nem Lone Wolf, Mirandára valami crew, pl. Chewbacca, Jan Ors-ra pedig akár egy Engine Upgrade-et). Ellenben ez nagyon jól muzsikálna egy nagyobb, mondjuk 200 vagy 150 pontos sereg részeként. Ekkor a maradék pontból talán érdemes lenne pár olcsóbb hajót feltenni, hogy legyen is fenn valami a pályán, már darabszámra és életre nézve.

Kis frissítés

A cikk eredeti megírása óta kihozták az Integrated Astromech kártyát, ami jelentősen javított a Kereszt szárnyúink túlélési esélyein. Azonban változott annyit a játék, hogy csak a legerősebb pilótaképességgel rendelkező Ászokat éri meg hozni, akik 2016 őszén Wes, Wedge és Biggs. Elvétve találkozni egy-egy Garven-nel, de véresen komoly listába még ezek a pilóták sem férnek bele teljesen.

Trench Run Trió

Végezetül pedig egy "fluff"-os csapat összeállítás, ami csak azért kerül be, mert hangulatos. Persze meg lehet vele lepni az ellenfelünket, ha ész nélkül szemberepül:

-Biggs Darklighter + R5-P9 + Shield Upgrade
-Luke Skywalker + R2-D2 + Shield Upgrade
-Wedge Antilles + Shield Upgrade

Az eredeti hármas, a Halálcsillag vizesárkában össze-vissza lődözött banda. Amíg Biggs él és egy irányba néző X-wingeink tudnak lőni, addig nyeregben vagyunk. Ha Trench Run küldetést játszunk, akkor kötelező darab ez a három pilóta!

Persze ízlések és pofonok, így az alábbi változat lehet, másoknak jobban tetszene:

-Biggs Darklighter + Hull Upgrade
-Luke Skywalker + R5-P9 + Draw Their Fire
-Wedge Antilles + R2-D2 + Hull Upgrade + Predator

Az előző linken lévő misszió ötletes szabályokat ad a játékosoknak, a szokásos 100 pontos meccsektől eltérően időlimit helyett, körlimitet határoz meg. Mivel a Halálcsillag elpusztítása a célunk lázadóként, ezért a szokásos meccsekhez képest egy aszimmetrikus felállást kapunk a küldetésben, ami tovább hozzájárul ahhoz, hogy jelentősen más játékélményt kölcsönöz a résztvevőknek. Személy szerint kétszer játszottam ezt a küldetést, mindannyiszor kicsit más tapasztalatot nyújtott, a szabályokhoz megtervezett pálya persze kicsit puritán, és a szép miniatűrök mellett elüt a papír tornyok halma, de ettől függetlenül csak ajánlani tudom.

Elvileg csak a yavini csatában szereplő hajókat lehet használni a küldetésben, és bár ki lehet pótolni egyéb hajókkal a kollekcióból, ha nincs annyi X és Y szárnyú vadászgépünk, a B-wingek barrel roll képessége az árokban túl erősnek tűnik, egyik alkalommal Keyan Farlander egy személyben meglógott a birodalom figyelő szemei elől, és az árokban a fix tornyok nyomtatott firing arch-ából könnyedén kiorsózott rendszeresen, majd pedig betalált a szellőzőnyílásba.

A fentiek alapján mindenki képet alkothatott, hogy az X-wing nem teljesen leírható még most sem, és továbbra is bátorítunk mindenkit, próbálja ki a saját ötleteit, másokét pedig variálja a saját játékstílusához. Ha valami fontos build-et kihagytam, vagy van valami meglepetés sereglistátok Luke-kal, amihez kapcsolódik emlékezetes meccs, osszátok meg velünk!

addig is a Blog legyen veletek!:)

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vorosotos.blog.hu/api/trackback/id/tr6311788375

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.