A Biggs-Faktor

2016/10/19. - írta: Promie Motz


biggsfaktor.jpg

Ezen a blogcímen az első cikkemül nem is igazán választhattam volna senki mást, mint a méltatlanul sokat mellőzött Biggs Darklighter-t, a Vörös Hármast, aki többek között Luke-ot is megmentette a Yavin-i csatában.

Volt egyszer, réges-régen, egy messzi-messzi országban, hogy Paul Heaver világbajnok lett. Először.

2013-at írtunk Ez volt a második X-Wing világbajnokság, az első, amit többé kevésbé komolyan vettek az emberek. Még csak az első 3 hullám jelent meg, a B-szárnyúak kicsit felkavarták az állóvizet, de az igai erőt még mindig a TIE-fighter raj jelentette. Doug Kinney 2012-ben az alábbi rajjal lett bajnok:

  • Darth Vader (Swarm Tactics),
  • Howlrunner (Swarm Tactics),
  • 1x Obsidian Squadron,
  • 3x Academy Pilot.

Mai szemmel nagyon furcsa egy Darth Vader-t belerakni egy TIE swarmba, de furcsa időket élt a játék. Az ellenfele a döntőben Nick Stanton volt, az alábbi sereg összeállítással:

  • Wedge Antilles (R2-D2),
  • 1x Gold Squadron (Ion Cannon),
  • 2x Rookie (R2 Astromech).

Mindenki amellett rakta volna le a voksát, hogy egy TIE sereg viszi el a '13-as trófeát is. Akkor még senki se ismerte Paul Heaver-t. 

A 2013-as döntő. Azoknak, akik még nem látták, és azoknak is, akik 5-nél is többször. Szoros meccs, jó repülés, csipetnyi szerencse néha itt vagy ott, de alapvetően két hasonlóan erős játékos közötti mérkőzés, ami az utolsó pillanatig azon áll vagy bukik, kinek sikerül valami taktikai előnyt kirepülnie a listájukból.

Nem mellékes egyébként Biggs Darklighter jelenléte sem.

Mielőtt azonban rátérek a fő témámra, hadd linkeljem Paul 4 közötti mérkőzését, ahol is kijön a B-Wing-ek és Biggs erőssége a korábbi 4 X-szárnyú lázadó meta csapattal szemben. 

A másik ágon a 4 között pedig az egyik valaha játszott legszebb X-Wing mérkőzés során két TIE swarm összecsapását nézhetjük végig.

Dagger Squadron Pilot (24)
Advanced Sensors (3)

Dagger Squadron Pilot (24)
Advanced Sensors (3)

Rookie Pilot (21)

Biggs Darklighter (25)

Total: 100

A fenti videókban is megfigyelhető trükk lényegében abból áll, hogy az első lövéskörben Biggs lehetőleg Range 3-ban legyen és aszteroidán túl a legtöbb ellenséges hajótól, a baráti egységek pedig 1-es távolságon belül, hogy az öreg Bajuszt kelljen célozni. Ezt a trükköt a nagyon tudatos aszteroida elhelyezéssel érte el.

Biggs jött, és amikorra én elkezdtem komolyabban játszani, még 2015 tavaszán, már el is tűnt. Pedig közben a Wave 3,5 formájában jött a Rebel Transport, pár remek droiddal és pilótával. Első versenyemen Whisper egy lövésből szedte ki egyes távolságból Biggs-et, így egy egész évre elment a kedvem tőle. Hozzá kell tenni, ott nem is repültem a legjobban. Úgy éreztem nagyon sokáig, a szoros alakzat, amit Biggs képességének használata általában megkövetel, túlságosan nagy megkötés ilyen mozgékony hajók ellen. 

Íme a legelső lista, amivel versenyen indultam, 2015 I. ligaforduló.

Keyan Farlander (29)
Push the Limit (3)

Roark Garnet (19)
Ion Cannon Turret (5)
Jan Ors (2)

Biggs Darklighter (25)
R2-D2 (4)

Tala Squadron Pilot (13)

Total: 100
View in Yet Another Squad Builder

 Annyira talán nem is borzasztó seregösszeállítás. Most az Ion Cannon és a Tala helyett egy TLT és egy Bandit-ot hoznék, ha ennek a seregnek egy variánsát akarnám futtatni. Nem mondom, hogy ez egy jó lista, de akkor nem volt még sokkal nagyobb a kollekcióm. A HWK és a B-wing tárcsa eléggé leszűkítette a lehetséges mozgásokat, hozzájuk képest az X- és Z-szárnyúak fürge jószágok. 1 hajónak nincs visszafordulója, a másik 3-nak 3 különböző hosszon van, és ha Biggs-et akarom hátrébb tartani mondjuk egy négyzet alakzatban, akkor komoly problémáim lesznek. 1-2-t (1 győzelem 2 vereség) valahogy sikerült összehoznom a listával, de közel másfél évre elment a kedvem Biggs Darklighter rendszeres reptetéséről. Tematikus csatákba elővettem, például amikor 4 X-szárnyúból állítottam össze csapatot, de nem alkottak maradandót sajnos.

Manapság már R2-D2-t sem ajánlanám rá, de erről később, kit gondolok akkor hozzá illő droidnak.

Felmerül a kérdés, kit is akarunk megvédeni Biggs-sel, mitől véd meg, miért lenne érdemes használni ezt a pilótaképességet. Például egy közönséges pilótákból álló rajba kevésbé hatékony betenni, mert bár az első egy-két körben rákényszeríthetjük az ellenfelünket, hogy Range 2 helyett mondjuk így a Range 3-ban lévő Biggs-et lője, ez nem feltétlen éri meg. Többet kihozunk a pilótaképességéből, ha egy kiemelkedően értékes hajót tudunk megvédeni. 

Tehát, ha nem akarunk kitolni magunkkal, akkor egy olyan célpontot védünk Biggs-szel, akinek elég hasinló a tárcsája, és értékes képességgel/fejlesztésekkel rendelkezik. Általában az se baj, ha nem nagytalpas hajót kell védenie. Mégis, a 2013-as VB után eléggé megfogyatkoztak a Biggs-et használó seregek, és biztos valaki elő tud ásni jó helyezést, ahol Biggs-et használta a versenyző, alapvetően kijelenthetjük, hogy 2014 és 2015 viszonylag Biggs mentes volt. Ha valakit védeni akartunk sok körön át, akkor rá voltunk kényszerítve az alakzatban repülésre. Biggs jó eséllyel az akcióit védekezésre fordítja, így tőle nem kapunk túl nagy tűzerőt. A maradék közel 70 pontnak kell lényegében minél nagyobb kárt okoznia Biggs leeséséig, mielőtt a seregünk másik fele is elkezd megtizedelődni.

A Fat-Han, Whisper által uralt időszak után berobbant Soontir Fel és az Autothrusters, majd jött Palpatine és a TLT. Csupa olyan opció, ami nem tett jót egy Biggs sebességével, egy kupacban mozgó seregnek. Megvolt erre a lázadó válasz, de nem Biggs volt az. Még a Wave 7-es Integrated Astromech kvázi +1 pajzsa sem hozta vissza úgy igazán (igazából ér az vagy másfél életet is).

Aztán eljött a Jumpmasterek kora. Pontosabban, a Contracted Scout és az Alpha strike listák virágzása, térnyerése.

Nagyon sok mindent, sőt, szinte minden Wave 7-es lázadó listát ripityára szedtek szét a Scout-ok egy-két torpedó sortűzzel. Ennyi sebzést egyszerre kevesen tudtak elviselni. Így került elő a süllyesztőből az alábbi droid.

R4-D6, a hős droid, nem akire szükségünk volt, de akit megérdemeltünk. Közel 2 éven keresztül élt a testvére, az R3-A2-es stresszbot árnyékában. Néha használták, de régen eleve katasztrófának számított, ha már egy támadásból több, mint 3 Hit-et sérülnél a védekező kockák kivonása UTÁN. Az életképes torpedókkal ez egy körben többször is megismétlődött!

Az a pár hajó, amire eddig droidot tehetünk (és nem a stressbotot), és hoztuk is őket, ott általában kellett is a build-be a droid. Például pajzs visszatöltő Poe vagy Corran. Egy körben leesnek a rakétáktól. De annyira sokat nem javít a helyzeten, ha csak 2-ket sérülnek a rakétáktól. Ezekre az ászokra az őrült áruk miatt azt tartja a szakirodalom, illik legalább 2-3 pajzsot visszatölteniük, mert akkor jön vissza a 37+ pontos áruk. 

Egy Y-szárnyún dobhat elég sokat, ha nem négyet, hanem csak 2-t sérül egy rakétától. Vagy más támadástól, mert az Y-szárnyúak eléggé vonzzák a találatokat, hála az 1 védekező kockának. 

Gold Squadron Pilot (18)
Autoblaster Turret (2)
R4-D6 (1)

Lothal Rebel (35)
Fire-Control System (2)
Autoblaster Turret (2)
"Zeb" Orrelios (1)

Lothal Rebel (35)
Fire-Control System (2)
Autoblaster Turret (2)
"Chopper" (0)

Total: 100
View in Yet Another Squad Builder

Ez a lista bőven megér egy külön misét. Első komoly eredményét a 2016 North American National Gencon-on Francois Fresin érte el vele, méghozzá a második helyett.

A lényeg, hogy jó, Y-szárnyún nem rossz, hogy magát a hajót védjük. Az R4-D6-os aránylag kevésbé terjedt el az ászok felszereléseként, mert ez azt jelenti, lövik a hajónkat. Mint tudjuk, az a hajó él túl tovább, amire rá se lőnek.

És itt jön vissza Biggs a képbe, mint valaki, aki megvédi az ászainkat.

Az alábbi lista csak az egyik, ami nyár elején elkezdett terjengeni az interneten. Június körül játszottam vele pár meccset, nem ment valami fényesen. Majd letettem őket. Szeptember vége felé, amikor úgy döntöttem, idén megpróbálok a kis hajóknál maradni, akkor szedtem elő újra ezt a sereg kompozíciót. 

Biggs Darklighter (25)
R4-D6 (1)
Integrated Astromech (0)

Wes Janson (29)
Veteran Instincts (1)
R3-A2 (2)
Integrated Astromech (0)

Corran Horn (35)
Veteran Instincts (1)
Fire-Control System (2)
R2-D2 (4)

Total: 100
View in Yet Another Squad Builder

A 2016 North American National Gencon-on Daniel Hars a 3. helyre kormányozta ezt az összeállítást.

Wes eleve kezd elterjedni egyes listákban, mivel a token elvétele rettenetesen hatásos a birodalmi vagy egyéb ászok és a rakétahordozók ellen is.

A 4, jelenleg legjobb asztrodroidból 3 benne van a a listában (R5-P9 hiányzik). A két 10-es pilóta akár 3 támadása, mindegyik legalább 1 módosítással és Wes-től a stresszelés lehetősége a token elvétel mellett rengeteg lista ellen jól működik. Persze ehhez az kellett, hogy legyen a játékosnak egy kis rutinja, hiszen az X-Wing-ek legnagyobb hátránya, nem tudnak pozíciót változtatni mozgás után. Corran tudna az E-Wing-ben Barrel-Roll-ozni, de akkor meg lehet, kikerül Biggs védelmező szorításából. 

Sok hibalehetőség van a fenti listával.

Nulladik hibalehetőség, mi bénázunk. Például, saját magunkat blokkoljuk, mert pár kör után elcsúszik kicsit az alakzat. Meglehetősen kevésbé hasznos. BÁR néha megéri magunkat blokkolni. A lenti képen NEM ez látható.

wp_20161012_006.jpg


Kevésbé ciki hibák, bár gyakran hasonlóan halálosak:

Egy, túlgondol minket az ellenfél, rossz irányba lépünk.

Kettő, ha túlságosan közel repülnek velünk szemben, előfordulhat, hogy egy ellenséges hajó úgy tudja Wes-t vagy Corran-t lőni, hogy Biggs-re nem lát rá. Corran ilyenkor el tud pár körre bújni Biggs mögé, ha nagy találatot kap, de Wes nem tudja magát visszagyógyítani. 

Nem tudom, Wes vagy Corran az idegesítőbb. Corran ha a végére marad az ellenfél megfogyatkozott csapata ellen, akkor az egyik legerősebb 1v1 hajó. Omega Leader-rel lenne például nagy bajban, de arra ott a jó öreg Wes, hogy az első lövéskörökben megszabaduljunk az ellenlábasunk "bevégző" hajójától. Ha meg Corran-t lövik Biggs halála után, de nem bírják egyből kilőni, akkor Corran egy igazi taktikushoz méltóan elvonul rendezni a sorait és sebeit nyalogatni, míg Wes zaklatja az ellenfelünk seregét. Ezzel együtt a legidegesítőbb Biggs, ellenfelem reakciói alapján. Nincsenek hozzászokva, hogy rá vannak kényszerítve arra, hogy ne a veszélyes ászokra vadásszanak, hanem egy jóval kevesebb vizet zavaró X-szárnyúra.

Emellett még említést kell tennem a lista játszása során felfedezett kontroll opcióról. Nagyon kevés hajó köszöni meg, ha szemberepül a seregemmel. Ideig óráig tudnak menekülni előlem, de idővel egy csupa ász lista is kénytelen felém fordulni, és elég jó eséllyel az egyik ászt ágyúvégre tudom fogni és össztüzet zúdítani rá. Amíg Dash-sel játszottam, nem igazán fordult elő, hogy én ijesszem el az ellenfeleket a tűzívemmel. Szimplán arc-dodge-olni akartam őket, mert én akkor is tudok rájuk lőni. Most azonban feltűnt, hogy például a PS 9 vagy ez alatti TIE Phantom-ok milyen jól teszik, ha inkább köröket várnak arra, hogy egy alkalmas pillanatban akcióba lendüljenek, mert különben a PS 10-es ászok nem kegyelmeznek nekik. Corran képességének a használata pedig a következő körre elvesz a kontrollomból, így hiába van most lehetőségem egy tisztességes seb bevitelére, a tény, hogy a következő körben legfeljebb 2 tűzívem jelent veszélyt, nagyban megkönnyíti az ellenfél életét. Azzal, hogy nem lövök az End Phase-ben, az ellenfelemnek azzal is kell kalkulálnia, hogy a következő körben Corran merre fog állni, mert arra csak Horn 2 támadást adhat le, és ha más hajóm is arra néz, akár összesen 4 lövés érheti a hajóját. Így a "double tap" csodát illene olyankorra tartogatni, amikor a következő körben jó eséllyel nem lőnék, vagy sokkal rosszabb körülmények között. Például, ha most még megvan a fókuszom, ellenfélnek nincs védekezést segítő tokenje, Range 1, és már kiment a target lock előző támadásnál, de következő körben meg kell fordulnom, hogy talán Range 3-ból lőhessek, akkor azért megéri.

A  lista így egyfajta hibrid jouster, értve ezalatt azt, szembe akar repülni az ellenféllel, de mégsem azáltal nyer, mert sokkal több élete van vagy több kockával dobál.  Így úgy érzem, ami határozottan előnyös a sereg ellen, az egy igazi swarm, mert nagyon sok kicsi támadás pillanatokon belül fel tudja őrülni Biggs-et a legelején, illetve olyan arc dodger-ek, akik a 10-es pilótáim után tudnak lépni. 

Ez utóbbi leginkább két opciót takarhat. Az egyik Pilot Skill 10+-os Han shot first listák, ahol Han Veteran Instincts vagy Adaptability-t használ, bár ez semmi más ellen nem kimondottan jó. A másik egy PS 10+-os Vader. Persze ezt nehéz jelenleg megindokolni, mert a legtöbb birodalmi listában már 9-esek is ritkán vannak, és így az, hogy a PS 9-es Vader-re egy Predator, vagy hasonló fejlesztés helyett PS növelőre használjuk a pontokat és a fejlesztés slot-ot az csak kevés meccsen térül meg.

Még az R4-D6 mellett szólva megemlíteném az alábbi listát, ami az Ausztrál Nemzeti Bajnokságon 3. lett. Zárójelben, ez egy remek pilótáktól hemzsegő torna volt, így pláne kiemelkedő ez az eredmény.

Wes Janson (29)
Veteran Instincts (1)
R4-D6 (1)
Integrated Astromech (0)

Prototype Pilot (17)
Chardaan Refit (-2)

Prototype Pilot (17)
Chardaan Refit (-2)

Miranda Doni (29)
Extra Munitions (2)
Homing Missiles (5)
C-3PO (3)
Long-Range Scanners (0)

Total: 100
View in Yet Another Squad Builder

 Kiemelném a Turret fejlesztés nélküli Mirandát! Wow! Ki gondol ilyenre?

Variánsok egy témára

Nem azt mondom, ez az egyetlen lehetséges build Biggs-el jelenleg. 

Biggs Darklighter (25)
R4-D6 (1)
Integrated Astromech (0)

Braylen Stramm (25)
Gunner (5)
R3-A2 (2)
Alliance Overhaul (0)

Norra Wexley (29)
Push the Limit (3)
C-3PO (3)
R2-D2 (4)
Vectored Thrusters (2)
Alliance Overhaul (0)

Total: 99
View in Yet Another Squad Builder

Ebben a dupla ARC-os buildben Braylen pont felcserélhető Wes-szel, míg Norra meg Corran-nel. Bár mechanikailag elég hasonló szerepet játszik a két sereg, ez utóbbi duplán stresszel egy token elvevés és stressz helyett, és Norra pedig a nagy lövéseket extrém szívósságra cserélheti fel rugalmasan. Ez tetszik benne nagyon, ezzel a build-del ütni is tud, de ha kell, körönként 3-4 sebet felfog. C-3PO, mondd 0-t, ha nem fókuszt dob, lesz egy evade-ünk, a target lock képességre elköltve + fókusz ad még egyet, R2-D2-meg pajzsot tölt vissza. Ez 3 seb felfogása. Ha fókuszt dobtunk eleve, akkor 4. Így Norra is rettenetesen erős párbajozó egyetlen ellenféllel szemben. Persze ekkor minden fejlesztését a túlélésbe fekteti bele, így a természetes támadó dobására kell hagyatkoznia. C-3P0 nélkül kevésbé él esetleg tovább, de a Tail Gunner fejlesztéssel cserébe hátra is ugyan olyan veszélyes.

A Kanan-Biggs kölcsönhatás

Emlékeztek, amikor azt mondtam, nem tennék Biggs-re R2-D2-t manapság? Itt a példa, hogy érdemes azért az én tanácsaimat is feltétellel követni, hiszen valaki ezzel nyert egy közepes méretű Store Championship-et.

Kanan Jarrus (38)
Advanced Sensors (3)
Autoblaster Turret (2)
Recon Specialist (3)
Recon Specialist (3)
Tactical Jammer (1)
Ghost (0)

Biggs Darklighter (25)
R2-D2 (4)
Integrated Astromech (0)

Sabine Wren (21)
Phantom (0)

Total: 100
View in Yet Another Squad Builder

Kanan gyakorlatilag mindig rendelkezik 3 fókusszal, amiből 2-t el is költhet szabadon Biggs védelmére. 1-gyel csökkenti a barátja ellen irányuló támadókockák számát, míg a Tacitcal Jammer-rel ad egy védőkockát Bajuszkirálynak. Kanan pedig az elsődleges fegyverével az elülső ívben is, és a hátsó, mobil ívben is veszélyezteti az ellenfeleket, hála a dokkolt Sabine-nak, és így még egy második támadást is kaphat az Autoblaster turret-el a megfelelő pillanatban a körben. 

Pont a  fenti variánssal nem játszottam, kicsit más játékstílust igényel, mint a legtöbb, hagyományos lista. Az ellenfelek nagyon nem szeretik, hogy ha elveszik a kockáikat.

Összegzés helyett...

Biggs jött, látott, győzött, majd elfelejtették, és most újra visszajött. Amilyen régen a stresszhog volt (TLT-s Y-Wing címmel és R3-A2 stresszbottal), most olyan Biggs. Elég jó indokot kell arra találnunk, ha nem használjuk. Számtalan indokunk lehet természetesen, szóval senki se érezze magát rosszul, ha ezután sincs meggyőzve. Én se veszem zokon, ha valaki végigolvasta ezt a cikket, elgondolkodott a kérdésen, és más véleményen van. Mert ez volt a cél, rávenni a kedves olvasót, hogy egy példákkal kísérelt gondolatkísérletben vegye végig azt, miért volt ez a pilóta régen jó, mi tett be neki, és most mégis miért került megint elő. Ha ezt majd magától is meg tudja csinálni, akkor teljesen készen áll rá, hogy a saját szájíze szerint tegyen össze erős listákat. 

Utána már csak az marad hátra, hogy repüljön és gyakoroljon a seregével. ;)

...mert van folytatás

Az a legjobb abban, ha az ember sokáig ül egy cikken, hogy közben jön valami újdonság, ami miatt újra kell gondolni az egészet. Ezt most a 2016.10.17-es FAQ 4.2.2. jelentette az én esetemben.

Most csak két dolgot emelnék ki, ami érinti a mai témát. Deadeye, small ship only, azaz csak kis talpas hajókra hozható. Így a legerősebb alpha strike lista, a Jumpmaster-ek gyakorlatilag használhatatlanok lesznek ebben a szerepben? Ki fognak tudni valamit találni?
smallbasejumps.jpg

Valami szabályosat és értelmeset? Nem biztos.

A másik, Biggs is kapott átírást, ami ráadásul szembement a korábbi FAQ-kal! 

Először fegyvert választ a támadó, és ha azzal a fegyverrel nem tudja lőni Biggs-et, akkor nem kell Biggs-et lőnie, támadhatja az eredeti célpontját is.

Így a többi hajónk sérülékenyebb lesz a másodlagos fegyverekkel szemben. 

Érdekes, hogy jórészt a 3 Jumpmaster ellen jelent meg újra Biggs, ez a meta változás hívta életre. Amint eltűnt a fenyegetés az FFG részéről, kicsit csavartak is Biggs-en. Nem tisztán nerf, de így papíron célozhatják a mellettünk lévő hajókat target lock-kal, és lőhetik őket. Ez kicsit a Long Range Scanner-es Bombázóknak kedvezne, akik Deadeye helyett hozhatnának Crack shot-ot így.

Mi lesz most a játékkal?

Na ERRE elég nehéz és merész most válaszolni. Sokan attól tartanak, kerek egy évet visszaléptünk, egyenesen a Wave 7-be. Lázadó kontroll, toolbox, pajzsregen. Csak most már ARC-okkal.

 

Kell most majd egy kis idő, mire lecsillapodnak az indulatok. Kitalálják a jobb játékosok, mik lesznek az új kiskapuk. Remélem, hogy nem lesz most a játék egyoldalúan lázadó központú. Ami nagy szó, mert tudjátok, melyik frakciót szeretem. De a játék egyensúlyt jobban szeretem. Nem biztos, hogy a Deadeye-Jumpmaster változás a legjobb döntés volt ezen a téren. De erről még lesz szó. Addig is...

Vörös ötös készenlétben.

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vorosotos.blog.hu/api/trackback/id/tr411786369

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.