X-Wing Űr Akadémia #02 - Tervezzük tovább rizikómentesen az ütközetet

2017/01/04. - írta: Promie Motz

flight_academy.png

 Üdvözlünk mindenkit  a sorozat második részében!  Amennyiben van téma kérésed, vagy tapasztalt veteránként meglátásod, megjegyzésed, kérlek, küld el őket, és szívesen kidolgozzuk a témát, ha mi is érdekesnek ítéljük, illetve frissítjük a megjelent cikkeket érdekes lábjegyzetekkel.

Legyen egy átfogó terved

Az előző cikk gondolatmenetét követve továbbra is arról lesz szó, hogyan tervezzünk meg az összecsapásunkat, most azonban az általánosan a taktikáról lesz szó, és hogy ebben milyen szerepet kap a rizikóvállalás

Nem lehet minden szituációra átfogó részletes útmutatót írni. Azonban érdemes beszélni arról, hogyan ítéljük meg a saját tervünk rizikósságát.

Általában érdemes elsődlegesen arra törekedni, hogy ne sérüljünk többet, mint az ellenfél. Ez így egy nagyon tág és nem pontos elképzelés, de igyekszem elmagyarázni, mire is gondolok.

Vegyünk egy lázadó listát alapul

Lothal Rebel (35)
Fire-Control System (2)
Autoblaster Turret (2)
"Zeb" Orrelios (1)

Lothal Rebel (35)
Fire-Control System (2)
Autoblaster Turret (2)
"Chopper" (0)

Gold Squadron Pilot (18)
Autoblaster Turret (2)
R4-D6 (1)

Total: 100
View in Yet Another Squad Builder 

A fenti torony fegyver 1-es távolságon belül működik, és ha HIT-et dobunk, azt az ellenfél SEMMILYEN MÓDON SEM tudja kivédeni. Még evade tokennel sem, ami egy gyakori tévhit a kezdő játékosok között (Evade tokent ha elköltöd, akkor a hozzáadott érték egy védekező kockaként kezelendő onnantól kezdve). FONTOS MEGJEGYZÉS TOVÁBBÁ, amit páran elfelejtenek, mivel a másodlagos fegyverek nem kapnak range módosítót semmilyen távolságban se, így ezzel a toronnyal tényleg két kockával gurítunk. A másodlagos fegyverekről szóló sorozatunk ágyús-tornyos számát ITT találjátok.

Például ha az ellenfelünk 3 nevesített TIE interceptort hozott (összesen 9 élet), nekem meg van 2 Ghost-om és egy Y-wing-em (pajzsokkal együtt 40 élet), akkor több, mint négyszer annyi életem van! Elég merész elvárás lenne tőlem, ha úgy akarnám elpusztítani a birodalmi sereget, hogy közben nem sebződnék 9-nél többet.

Így az egyes listák között beszélhetünk valamilyen "arányról", "csere alapról", hogy milyen "váltószám" mellett éri meg nekem sebzést cserélni a másik listával, hogy még mindig én jöjjek ki jobban. A fenti példában, amíg fixen okoznék egy sebet, és cserébe legfeljebb 4 sérülést szenvednék el a viszont tűzben, akkor idővel biztosan nyernék.

Természetesen VCX-100-asokkal igencsak jó eséllyel sokkal jobban fogok sérülni, mint a birodalmi interceptorok. Szegény lázadó könnyű szállító hajók 0-ás agility értékkel rendelkeznek, így esetleg a távolság módosítóból vagy az akadályok által nyújtott fedezékből kaphatnak védekező kockákat. Természetesen az action bar-jukon lévő Evade akció körről-körre elodázhatja a hajók pusztulását valamennyivel

Még mindig a példánál maradva, így ott az a kérdés, mennyi sebződést érdemes bevállalni azért, hogy egyáltalán az egyiket megsebezzük, és ezáltal leessen a birodalmi hajóról a Stealth Device (Elég meglepő, amikor nincs rajtuk ilyen fejlesztés).

Lázadó seregünknek valahogy ki kell alakítania a lehetőségeit, különben nem fogja lelőni a birodalmi, mobilis, később lépő ászokat. Sőt, az is elképzelhető, egyszerűen lőni se fognak sokat, ha nem a legjobban poziciónáljuk rebel hajókat.

Ha úgy érezzük, egy joust, szemtől-szembe lövésváltás nem nekünk használ, akkor ki kell találni, hogyan ziláljuk szét az ellenfél alakzatát, hogyan kerülünk melléjük vagy mögéjük. Ez a taktikánk szerves része kell, hogy legyen. Ez persze a saját listánk és az ellenfél seregétől függően meccsről-meccsre változhat. Sőt, az aszteroida-törmelék-mező is befolyásolja a részleteket jelentősen.

Taktika és rizikóvállalás

Továbbra is erőltetném a 2 VCX-100 + Y-Wing vs 3 TIE Interceptor példát. Kinek mi a célja?

A TIE-Interceptorok egy rossz mozdulatba belehallhatnak. Ha egyszer megblokkolják őket, vagy Range 1-be kerülnek az Autoblaster Turret-től, és nem tudnak el boost+Barrel roll-olni, akkor jó eséllyel kettőt sérülnek. Nem Accuracy Corrector van VCX-100-asokon a listában, bár az is beleférhetne Zeb és a droid rovására. AC esetén FIXEN sérülnének 2-t, ami eléggé komoly probléma 3 életes hajók esetén. Zeb azért működik itt remekül, mert a törékeny ászok nem menekülhetnek el az Autoblaster tűzereje elől ütközéssel olyan könnyedén.

Ki és milyen rizikót vállal a meccs közben? 

Az egyértelműbb félelem a birodalmi játékost kéne átjárnia, mert kis balszerencsével két lövésektől hallhatnak meg a hajói. És ahhoz marha drágák a TIE Interceptorok. Ez a veszély persze Range 1-ben a legjelentősebb, de azért a VCX-esek elsődleges 4 kockás támadása is tud meglepetést okozni Range 2-ben, ha az akcióinkat arra használtuk fel, hogy kikerüljünk az autoblaster turret-ek tűzívéből.

Nagyon óvatosan kéne itt Range 3-ból elkezdeni csipegetni a lázadókat, majd menekülni pár körön keresztül, majd újra lőni egyet. Kihasználva, hogy az interceptorok gyorsabbak, könnyebben mennek át a terepen, egy jobb birodalmi játékos megverhetne egy lázadó játékost ebben az összecsapásban. Amíg ésszel vállal rizikót. Mert ezek a hajók egyszerűen "no go zone"-okat teremtenek maguknak, vagy akik jobban szeretik a Micimackót, "TILOS AZ Á" zónákat.Úgy éreztem, itt már kicsit fel kell rázni az olvasókat. Vissza a témánkra. Rizikó.

Milyen rizikót vállal a lázadó játékos? Valahogy úgy érzem, elsőre nehéz lenne ezzel a listával igazán jól repülni egy olyan ellenfél ellen, aki tudja, mekkora hátrányban van. Vagy túlságosan egy kupacban mozgatná az ember a hajóit, vagy túl szétszórtan. Előbbi esetben elég sokáig menekülhetnek előlünk, mert túl kis részét fogjuk le a pályának, utóbbi esetben, ha a nem Zeb-es hajókba repülnek bele, lehet, büntetlenül megússzák. Így itt a rizikó inkább abban realizálódik, akár melyik taktikát próbáljuk kivitelezni, nem biztos, hogy beleszalad a csapdába az ellenfél. Ha nem akarják a mi játékunkat játszani, és közelről puffogtatni a lézereket, nem tudjuk őket rákényszeríteni.

Szemberepülni ezzel a 40 élettel eléggé vakmerőség.  Amint lecsipegették messziről az egyik hajónk felét, már vesztésre állunk. Egy sűrű aszteroida mezőben bújócskázva nagy gondot okozhat a birodalmiak követése, bár az ő mozgékonyságuk is csorbulhat. Ha egyszer el is találjuk őket az Autoblasterrel, az még biztosan nem öli meg őket. Bár utána a Stealth Device legalább leesik.

Természetesen azért körről-körre a példában a nagyobb rizikót az Interceptorok szenvedik el. Egy hibába is belehalhatnak.

Tervezés körről-körre és rizikóvállalás

Megkísérthet minket a gondolat, hogy valami rizikósat lépjünk. Soontir-ra van egy remek mondás.

Ha elfog a kétség, ne tedd.

Ő sarkalatos példa, mert az egyik legnehezebben lelőhető hajó, amíg jól játszunk vele, és úgy esik le, mint az őszi légy, ha elszúrjuk a helyezkedést. 

Ellenben a többi hajóval is érdemes mérlegelni, milyen esetekben sül el rosszul az ötletünk, mennyire lesz katasztrofális az eredmény, illetve mit nyerünk egyáltalán, ha összejön minden úgy, ahogy mi akartuk.

Példák:

Lehet, hogy ezzel a manőverrel leesek a pályáról.

Nyilván a lehető legnagyobb rizikóforrásról beszélünk, azaz, elveszik egyből az egyik hajónk. Mikor érdemes egyáltalán megpróbálni?

Ha már csak 1-2 életünk van és más körülmények között nem tudunk lőni az ellenfélre, nincs esélyünk megpróbálni blokkolni a saját hajónkkal a hajóit, hogy ők ne lőjenek le. FONTOS, ezt is csak akkor próbáljuk meg, ha látunk rá reális esélyt, hogy fent maradunk, mert bármikor megtörténhet, az ellenfél számunkra váratlan irányba mozog, vagy kiblank-el a támadó kockákon/mi dobunk jó védekezést. Mikor tudom ajánlani: gyakorlatilag soha. Ez az egyik legrizikósabb lehetőség a játékban. Tényleg csak végszükség esetén.

Reptettem már le utolsó hajómat így a pályáról, mert úgy éreztem, ha most nem fordulok vissza, többet nem fogok tudni lőni. 1 milliméteres lelógás az ebben az esetben is egy halott hajó.

Ha én jól dobok, ő rosszul, megölöm a hajóját, mielőtt visszalőne, és nincs baj.

Enyhébb variációja, "a taktikám azon múlik, hogy a körben tisztességesen gurítok". Ha terved már arra épít, az ellenfél hátha rosszat gurít, akkor az egy rossz terv. Ha komoly hátrányba vagy, és már nem látsz más lehetőséget, mint hogy most kilősz valakit, akkor azért érdemes elgondolkodni ezen a lehetőségen. A fenti linken található battle report 5. fordulójában pont azt ecseteltem, hátrányba kerültem, és már nem láttam jobb megoldást, mint hogy most kilövök egy hajót. Hát nem jött be. Mivel erre tettem fel mindent, ez így elég komoly probléma volt.

Azóta gondoltam már rá, nem volt-e más lehetőségem. Nyilván mindig van az embernek döntési szabadsága, azonban elfogott a "kényszer", hogy nekem most kell behoznom a lemaradást, nem ér rá, hogy tartsak egy újabb rárepülést. 

Mégis, mikor használjuk. Csak akkor, ha nem látunk más esélyt. Kedvezőbb lehetőség például: 1-2 kör alatt felépíteni egy jobb szituációt, ahol kevesebb sebződéstől kell eleve tartanod. Ha ő pont azt lépi, na akkor mennyire meglepi az én lépésem!

Egy meccsen el fogsz gurítani több mint száz kockát, lesz benne borzasztó dobás is. Lesz néha egymás után több borzasztó dobás is. Fogadd el. Helyezkedj úgy, hogy a lehető legkevesebben lőjenek rád, és akkor nem esel le egy körben 3 szerencsétlen védekező dobás miatt. Azokat érint leginkább a szerencse, akik feszegetik a határait.

Ha ő pont azt lépi, akkor de nagyon meglepődik majd az én lépésemen!

A játék egyik legfontosabb aspektusa, hogy jobban repülünk az ellenfelünknél, úgy mögé kerülünk, hogy nem tudnak ránk lőni, és a többi. Azonban párszor kezdő játékosok ellen előfordult, hogy ők az egész seregükkel lelkesen megfordultak, mert nem kalkulálták ki, hogy én egy egyes előre manőverrel így pontosan a stresszelt hajóik mögé kerülök be, és nem átmozgok felettük. Így a remek tervükből, hogy ha én sokat megyek előre, csak ők lőhetnek az a katasztrófa helyzet alakult ki, hogy én rövidet mentem, tehát csak én lőhettem. 

A fenti példa kicsit erőltetetten egyszerű, mert nehéz leírni bonyolultabb szituációt tömören. A lényeg, hogy igyekezzünk úgy választani manővert, hogy az ellenség lehetséges lépései közül egyik se legyen utána angyon kedvezőtlen a számukra.

Néha itt is kockáztatni kell. Párszor az ember ráérez a másik játékstílusára. Értve ezalatt az, hogy inkább két kör alatt két derékszögű manőverrel fordul meg, mint egy K-turn-nel, és hasonlók. Erre lehet alapozni valamennyire, de csak óvatosan.

A játékban a pozicionálás, a helyezkedés, és a mozgás továbbra is az egyik, ha nem a legfontosabb elem.

Bár a körbelövő hajók sokáig felborították az egyensúlyt, az Autothrusters-es ászok rendesen megmutatták nekik. PS 10-es Poe pajzsregenerációval egész kényelmesen meg tud verni bármilyen Hant, Dash-t, vagy Decimatort. Újra a pozicionálás fizetődik ki.

Megjegyzés: ha az ellenfeled körökön keresztül tud rád lőni, de te rá nem, akkor a listádtól függően behozhatatlan hátrányba kerülhetsz, ahogy lemorzsolódik a sereged. Van erre is kivétel, hiszen a ma sokat emlegetett Interceptorok meglehetősen sokáig dacolhatnak Range 3-ban az ellenséges fegyverekkel, amíg csak 1-1 hajó lő rájuk, persze néha ott is becsúszhat egy rossz dobás, amit megérzünk.

Zárszó helyett

A fentiek persze csak kiragadott példák voltak. Nehéz meghatározni az összes rizikóforrást a játékban. Ha már arra ráéreztünk, hogy ezek nem csak a kockákból jöhetnek, akkor részben hasznos volt ez a cikk. ;)

Vörös Ötös, készenlétben!

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vorosotos.blog.hu/api/trackback/id/tr7012062607

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.