X-Wing Űr Akadémia #04 - Netlist & Chill

2017/01/25. - írta: Promie Motz

rect3880.png

Ez a bejegyzés a megegyező című, angol nyelvű cikk alapján íródott. Ugyanakkor a két írás részleteiben eltér, ez nem csak szimplán egy fordítás. Ha esetleg tetszik ez a mostani iromány, akkor ajánlom az ihletet adó írás áttanulmányozását is.

Aki már olvasott tőlem pár cikket, az sejtheti a véleményemet. Ennek ellenére igyekszek körbejárni a témát, de pártatlanságot és objektivitást egy ilyen vélemény írásban nem ígérhetek. 

Elöljáróban annyit mondok, azt beszéljük át, ki és miért, illetve hogyan X-Wing-ezik, melyik a "jobb" módszer, és kinek van "igaza".

Netlisting - az meg mégis mi a csoda?

A Netlisting egy, a kártyajátékokból átvett kifejezés, mely azt takarja, a játékos (az internetre kikerült) listákat vesz át, és azokkal játszik, így spórolva meg mérkőzések tucatjait, amíg a saját kútfőjéből próbálkozna.

Pár ember szerint ez maga az elvetemült gonoszság

Mielőtt foglalkoznánk azokkal a kérdésekkel, hogy "jó", vagy "helyes" dolog a netről listákat átvenni, vagy ez "bunkóság", illetve "csalás", tisztázzuk, hogy kinek mit jelent a játék.

A játékosok főbb típusai

Nem lesznek ezek feltétlen kölcsönösen egymást kizáró kategóriák, így egy-egy ember joggal többen is otthon érezheti magát.

A tematikus játékos

Aki azt élvezi, hogy ez az egész Star Wars. Ismeri a Lore-t jobban, mint mi a valódi történelmet, időrendi sorrendben felsorolja a Rogue Squadron összes tagját, és számára nem lista egy lista, ha nincsen benne valami éppen aktuális kedvenc karakter. 

A közösségi játékos

Akik esetleg azért hagyták ott az online játékok világát, mert valódi emberekkel akarnak játszani. Meglepően sok játékos említette nekem ezt.

Az innovatív játékos

Ragaszkodik a saját listájához, a saját csavarjaival. Olyan lapokkal repül, amikre jó eséllyel az ellenfélnek rá kell kérdeznie, hogyan is működik, mert évek óta nem láttak játékidőt. Ellenben egy-egy új lappal lehetősége nyílt új trükköket bemutatni. Számottevő előnyre tesz így szert? Az se biztos. De nem is ez feltétlen a lényeg

Aki nyomon követi az eseményeket, de nincs ideje annyit játszani

Folyton bújja a fórumot és a fészbúkot, tudja fejből a menő listákat, de sajnos nincs ideje annyit játszani, hogy mindet kipróbálja. Így amikor egyszer le tud menni este játszani a barátokkal, akkor jó eséllyel az egyik "erős" listáját hozza, amivel már hetek óta szeretne repülni.

A versengő

Ez egy nagyobb kategória, itt is több kategóriát megkülönböztethetnénk.

  • Aki konzisztensen akar nyerni. Sokat gyakorol, sokat foglalkozik az X-Wing-gel. 
  • Aki "nagyot akar szakítani". Neki az "emlékezetes" győzelmek számítanak, amikor pont összejön remekül a játék, és hamuvá dezintegrálja az ellenfelet.
  • Aki kreatívan akar nyerni. Részben átfedéssel az innovatívval ide azok a játékosok tartoznak, ahol a listában sok lehetőség van, meg kell dolgozni körről-körre a győzelemért, nem szereti az automatikus győzelmeket, és persze azt sem, ha őt "Counter-elik". Illetve, az legalább egy olyan kihívás, ahol tényleg kell a kreativitás.

Aki fejlődni akar

Aki a régi önmagánál akar jobb lenni. Úgy tekint az X-Wing-re, mint egy küzdősportra, amit az önfejlesztés jegyében vív. Nem azért akar javulni feltétlen, hogy másokat verjen meg. Egy összecsapás csak egy lehetőség a képességek csiszolására. A meccs végén a saját játékától függően boldog vagy szomorú, nem attól függően, győzött vagy vesztett.

Rosszul játszod a játékot

A probléma ott kezdődik, amikor kevésbé toleráns emberek kerülnek össze, akik más szemszögből közelítenek a játékhoz, és úgy érzik, nekik van igazuk.

Az egyik pont ahol ez a legjobban kijön, a listaépítés, és maga a Netlisting jelensége, hogy visszakanyarodjunk a témánkhoz.

Pár embert mérhetetlenül felháborít, hogy "power gamer-nek" titulált játékosok nem azzal töltik a szabadidejüket, hogy listát tesztelnek, hanem más "szellemi tulajdonát" felhasználva "ellopják" az összeállításokat. Még a "plagizálás" szó is előkerült ezzel kapcsolatban.

Hol kezdődik az X-Wing, meddig tart? Mennyire tekintjük a listaépítést a játék részének?

Ha a dolgok mélyére nézünk, akkor alapvetően egy nagy hasadás figyelhető meg az amúgy megértő és egységes játékostáborban.

  1. Az X-Wing egy taktikai játék, melyben űrhajókat reptetsz az ellenfél legyőzésére. A jobb stratégának és pilótának kell győznie.
  2. Az X-Wing egy stratégiai játék, mely során aprólékosan felépíted a seregedet, majd kivitelezed a stratégiádat. A jobb stratégának és listaépítőnek kell győznie.

Ez résben a stratégia és a taktika közti alapvető külöbségre vezetődik vissza, melyik is a fontosabb. Ezen klasszikus kérdés boncolásakor az emberek ellen óhatatlan is a való életbeli példáikat és ismereteiket csempészik be még akkor is, amikor egy-egy konkrét játékról van szó. Így szeretném leszögezni, hogy most és a továbbiakban az X-Wing-ről beszélünk, így a római hadviseléstől kezdve a napóleoni háborúkig tessék félretenni az érveket, nem tartoznak ide.

Egy másik módszer, amit néha elővesznek a vitatkozó felek, hogy az X-Wing fenti két aspektusát a motorsportokhoz viszonyítják. Ha az 1-es pilóta jobb a 2-es pilótánál, de ő az A csapat versenyzőjeként lényegesen gyengébb autóval rendelkezik, mint a B csapat által leigazolt 2-es sofőr, akkor ki "érdemli" meg a bajnoki címet? Mennyivel árnyaltabb a kérdés, ha az 1-es pilóta már évek óta segít az autó tervezésében, míg a B csapat csak vásárolt magának egy gyári autót?

Otthon tedd azt, amit akarsz

A legfontosabb tanulság az lesz a mai bejegyzésben, otthon mindenki úgy játszik, ahogy akar. Ha nem szeretnél XY lista ellen repülni, beszéld meg a haveroddal, hogy "ne már, unom ezt a listát, hozz mást". Ez egy játék, az a célja mindenkinek, hogy jól érezzük magunkat.

Ha máshol játszol

Ha máshol játszol, akkor toleránsnak kell lenned. Ez nem opció, ez alapvető társadalmi elvárás. NE rontsd a másik játékélményét azzal, hogy végig panaszkodsz már a listaválasztására is, ne tegyél megjegyzéseket rá, amiért "OP" (overpowered, túl erős) vagy "IMBA" (imbalanced, kiegyensúlyozatlan) lapokat/sereget használ. 

Akár mit hozol, a játékban van továbbra is egyfajta kő-papír-olló rendszer, így tetszőleges sereg összeállításnak van ellenszere, olyan lista, ahol egyenlő tudású játékosok esetén jó eséllyel kikap. Ne legyél "az a srác" ("That guy"), aki ezt nem tudja elfogadni, ha bárminek van jó esélye a listája ellen, akkor már kiakad, panaszkodik, mérgelődik hangosan, aztán ezért lelép félúton.

Ha egy versenyre mész, ami alapvetően követi az FFG-s irányelveket, akkor az a játékos nyer az eseményen, aki a legtöbb meccset megnyeri. Nem az, aki a legszebb/legtrükkösebb listát összerakta. 

 x-wing_reg_sheet.png

Így nézett ki egy regisztrációs lap hátulja egy X-Wing versenyre (azóta kijött még 6 aszteroida a kék alapdobozzal, és lehagyták róla az akadályokat). A listádnak szerves része a pilóták és a fejlesztések, az akadályok. És tudjátok, mit nem kell feltüntetni, mert nem a lista része? Hogy ki találta ki az adott listát. Senkit sem érdekel a mostani rendszerben. A legjobb pilóta győz az általa előre választott sereggel, erre épül a hivatalos versenystruktúra.

Megértem azt is, aki szereti finomítani a flottáját (erről lesz szó lentebb). Tényleg egy remek része az X-Wing-nek. Megértem azt is, aki a folyamatosan javításokra, módosításokra szoruló seregét nem akarja összeereszteni egy gyilkos, többször bizonyított összeállítással. A legtöbb mérettetésen azonban nem válogathatsz az ellenfeleid közül.

Nem becsmérlésként, de akinek az a vágya, egyénileg tervezett seregekkel repüljenek az ellenfelei, azoknak a missziókat ajánljuk. Egyrészt a legtöbb igencsak jól el lett találva, másrészt a paraméterek gyakran rákényszerítik a játékosokat, hogy a "dobozon kívül" gondolkozzanak.

100 pontos dogfight versenyen persze hozhatsz eredeti listát, mert megvan az előnye. De ne várd el másoktól így döntsenek.

Eredeti lista előnye

Egy saját, kreatív listával szemben gyakran tűnhetnek elsőre tanácstalannak az emberek, nem igazán fogják fel, mire képes, amíg nem látták akcióban. Nem azt mondom, hogy egy ilyen sereg feltétlenül csak egy egyszeri trükkre, "cheese-re" épül, de ha az ellenfél nem tudja meghatározni a helyes célpont prioritást, már előnybe kerülünk.

Eredeti lista hátránya

Természetesen a versenylisták is új, eredeti összeállításként kezdik meg a pályafutásukat. Azonban nem lesz minden kreatív seregből Top Tier versenylista, és nem véletlen. Nekem is van vagy tucat összeállításom, ami papíron nagyon jól nézett ki, de a kombinációkat nehezen lehetett összehozni, vagy csak nem voltak annyira átütő erejűek, mint gondoltam volna. 

Senkit sem akarunk lebeszélni az eredeti listákról, csak ajánlani tudom, hogy érdemes egy verseny előtt egy-két tesztmeccsre minimum elvinni a hajókat.

A top tier versenylisták is egyszer megszülettek. nem elsőre lettek ennyire pusztítóak, sok munka volt benne. Így ha rendszeresen kikapunk a saját összeállításunkkal, vegyük észre, hogy nem elég jó, amit kitaláltunk. Vagy egy zsákutcába jutottunk a sereggel, az egész koncepció rossz, vagy apróbb-nagyobb változtatásokra van szükség, de szükség van valamire. 

Netes listák hátránya

Egy netes listát nem feltétlen értünk meg elsőre, hogyan is működik, hogyan kéne vele repülni, mire kell figyelni, mikor kell futni vagy éppen agresszívan berepülni. Például én Han-Jake-re nem igazán bírok ráérezni, pedig több mint másfél éve játszottam vele először. 

Egy netes lista helyes taktikája lehet, hogy nagyon messze van a mi játékstílusunktól.

A netes lsiták ellen gyakran készülnek az emberek, így nem fognak meglepődni tőlük.

Erről nem igazán akarok itt beszélni, de régi meta listát futtatni szintén hátrány valamilyen szinten. Lehet, a most népszerű listák pont azért fejlődtek ki, hogy ezen korábbi összeállítást megverjék magabiztosan, és manapság ezért nem népszerű.

Netes listák előnye

Ha egyszer kitaláljuk azonban, hogyan is működik (egyre több a YouTube-re feltett meccs), akkor már-már sínen vagyunk. Bár a jó repülés nélkül mesze nem verhetetlenek ezek a listák, ellenben egy olyan összeállítással játszunk, amivel mások már tudtak csodát tenni. az a kérdés, mi mihez kezdünk velük.

A hibrid módszer

Az elfogult véleményem szerint azért KELL netlist-elni (ha komolyan akarunk versenyezni), hogy 

  1. megismerjük a versenylistákat, így a gyengeségeiket is,
  2. saját stílusunk alapján tovább variáljuk őket! Nem biztos, hogy így erősebb lesz, mint az eredeti verzió, de mi többet fogunk tudni belőle kihozni, mert a saját stílusunkra szabjuk. 

Nincs nagyon új a nap alatt. Rengeteg kártya van sok kombinációval, de jó eséllyel már szinte az összeset valaki reptette.

Még egyszer, otthon játsszál úgy, ahogy szeretnél. Ott nincsen jó és rossz módszer. Ha elmész egy játékestére, vagy baráti megmérettetésre.

Tiszta víz a pohárba

Félek tőle, mostanra úgy hangzik az egész, mintha egyenesen megsértődnék az innovatív játékosokra, és hülyének tartanám őket.

  • Szeretem, ha saját listával állsz elő! Én is szeretek listát összerakni, jó új dolgok ellen repülni.
  • Szeretem, ha a barátaiddal új és innovatív módokat találtok az X-Wing-ezésre. Ettől fejlődik a játék.
  • NEM szeretem, ha ettől erkölcsileg jobbnak tartod magad a többieknél, főleg a netlist-előknél.
  • UTÁLOM, ha a hozzáállásod zavaró, rossz, és megakadályoz másokat abban, hogy úgy játsszák az X-Wing-et, ahogy ők szeretnék.
  • UTÁLOM, ha nem a saját hibáid kielemzésével foglalkozol, hanem a szerencsére vagy a másik kockájára panaszkodsz, így elvéve az ellenfeledtől a győzelem érzését.

miss.jpg

Drenus' Art

Végül is, gondoljatok bele, mind X-Wing játékosok vagyunk. Elég kicsi szeletét adjuk ki a populációnak, és a játék és a Star Wars szelete köt össze minket. Kevéssé engedhetjük meg magunknak, hogy klikkesedjünk, haragudjunk egymásra, és megválogassuk, hogy kivel játszunk és kivel nem. 

Így egy innovatív játékosnak két lehetősége van. Vagy megpróbál felnőni a kihíváshoz, amit a meta listák jelentenek, vagy talál egy olyan helyet/közösséget, ahol nincsen kitéve ezeknek a seregeknek. Bármely lehetőség jobb, mintha csak zsörtölődés, passzív-agresszív megjegyzések és veszekedések rontják el legalább két ember játékát is.

x-wing-fly-casual.png

Hakuna matata

Fontos, hogy tiszteljük azokat is, akik másként vélekednek a játék "értelméről", tartsuk tiszteletben az ő értékeiket is. Lehet a többiekkel nem egyet érteni, de nem szükséges ezt rendszeresen a tudtukra hozni. Nem fogja egymást meggyőzni a két tábor. És nem is kell. 

Ez egy játék. Mindenki élvezni szeretné. Nem véletlenül az első X-Wing-es világbajnok, Doug Kinney jelmondata:

Fly casual.

Ne egy játékon akadjunk fel, ne azon sértődjünk meg.

Ha hobbinak tekintjük, akkor azon kár felidegesíteni magunkat. 

Ha sportnak, akkor meg az ellenfél legális lehetőségein ne izgassuk magunkat.

Folyamatosan nő a közösségünk. És ez remek. Azonban a régi és az új játékosoknak is tisztázniuk kell szerintem magukban, hogy mit is akarnak, hogy ennek megfelelően keressenek eseményeket, ellenfeleket.

Vörös Ötös, készenlétben.

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vorosotos.blog.hu/api/trackback/id/tr412151041

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.