X-Wing Űr Akadémia #06 - Tedd vagy ne tedd: győzelmi feltételek versenyen

2017/05/22. - írta: Promie Motz

flight_academy.png

Űr akadémia sorozatunkkal a kezdőket célozzuk meg általában, most pár tanácsot adnék a kezdőbb versenyzőknek, amiket részben ez a cikk szolgáltat kiindulási alapul, részben személyes tapasztalatokon alapul.

A győzelem a legfontosabb?

Természetesen nem a győzelem a legfontosabb. Az X-Wing egy remek játék, időtöltés, kikapcsolódás. Kinek mi. Ellenben egy versenyen most feltételezem, hogy ha már egy adott meccsben benne vagy és azt a meccset pár tanács elolvasásával nagyobb eséllyel meg tudnál nyerni, akkor szeretnél élni a lehetőséggel. Mert bár a versenyek is baráti hangulatú megmérettetések, de arra ösztökélnek minket, hogy figyeljünk a lehetőségeinkre és magunkhoz képest jól repüljünk. Senki se szereti hallgatni az ellenfelétől, "ha itt eszembe jut az a manőver, hogy, akkor nyerek, de most csak azért nyertél mert...". Ha vesztesz, semmi baj, tedd emelt fővel. Ha nyersz, ügyes voltál, büszkék vagyunk rád.

Emlékeztetőül, mi a játék célja?

Igen, versenyen nem az a cél, hogy kilődd az ellenfél teljes flottáját, hanem az hogy nyerj. Három lehetőség van a győzelem elérésére.

  1. Az ellenfél teljes seregének megsemmisítése
  2. Több pontot lelőni az ellenféltől, mint veszteni és így nyerni az idő lejártakor.
  3. Final salvo - szétlövés, ha ugyan annyi pontot vesztettetek.

Hát a harmadikra nincsen jó tanács, az elsőre meg az, hogy repülj jobban, mint a másik, ha nagyon meg akarod verni. 

Ellenben versenyeken gyakran elég sok meccs megy időre, és itt sok múlhat pár apróságon, hogy 75 perc után nyerünk, vagy vesztünk.

Melyik a fontosabb?

Egyes listák jók abban, hogy vagy gyorsan nyernek, vagy gyorsan veszítenek. Biztosan hamar vége van a mérkőzésnek, ívy a következő sorsolásig. Bár ez is teljesen rendben van, én a magam részéről nem kedvelem ezeket az összeállításokat. Nem azt mondom, nem próbálom meg lelőni alapvetően az ellenfél minden hajóját, de amint telik az idő, átértékelem néha az akciótervet.

Ha nem sikerül leradíroznod az ellenfeledet az asztalról, akkor úgy nyersz, ha minél több hajót leszedsz, nem? Hát, nem feltétlen. Az összpontszámot kell nézni. Paul Heaver 2. világbajnok címét egy 4 hajós listával szerezte, de a 3 Z-95-öse kevesebb mint 40 pont volt! 

Fontos az, hogy tudd, az ellenfélnek melyik hajója körülbelül hány pont. Hogy tudd, na, ha azt a hajót kilövöm, de én többet nem vesztek, akkor nyerek.

Kinek jó ponttal nyerni?

Alapvetően két fajta lista szeret ponttal nyerni.

Az egyik megpróbál az elején lelőni valamit az ellenség seregéből, majd pedig túlélni a meccs végéig. It az elsődleges cél az, hogy kevesebbet veszítsél az ellenfélnél és ne kockáztasd a hajóidat. Ha nem lőttük egymásra, neked kedvez. Főleg törékeny ászokat reptetnek így, akik a megfelelő pillanatban lecsapnak, vagy az Autothrusters védelmébőn piszkálódnak, de nem teszik ki magukat veszélynek.

A másik seregtípus, amelyik annyira szívós, hogy ha csak nincs valami hatalmas probléma az elején, le se tudsz annyi hajót lőni a meccs végéig, mint amennyit feltesznek. Ilyenek például a dupla Ghost-ok, vagy a swarm-ok. Oké, elveszítek két TIE-t, de cserébe a három hajódból kilövök egyet? Akkor már én vezetek, és amíg végig jól cserélek, addig nem lesz ebből probléma.

Természetesen itt volt egy kis költői túlzás, de tényleg, ha két defenzív sereg összekerül, akkor elég gyakran nem tudja az egyik játékos 

"Cserélés" - Tradelés

Csak így magyarosan. Milyen hajót vagy hajlandó beáldozni és miért. Gyakran bízták el az ellenfeleim magukat, amikor az első 1-2 lövöldözést is tartalmazó körben ugyan ennyi hajóm le is esik egy 5-6 hajós listából. De elcserélek két Y-szárnyút egy Han Solo-ért cserébe.

A fél hajókkal vigyázni kell. A meccs elején nem szabad elcserélni egy kis hajót egy fél hajóért még akkor sem, ha pontban kijön, ha utána nincs tervünk a nagy hajó kiiktatására a következő pár körben. 

Kérdés, hogyan nyerem meg a végjátékot.

Nem kell megnyerni a végjátékot

Vannak listák, amik nem tudnak megnyerni bizonyos felállásokat úgy, hogy leradírozzanak egy ellenséges sereget az asztalról. Például 2 B-szárnyú egy Sontir Fel ellen úgy, hogy 5 kör van hátra (mondjuk 10 perc). Fel megpróbálhatja lecsipegetni a B-ket, de vagy kimozogja őket folyamatosan, akkor jó eséllyel kevés módosítása lesz, vagy megpróbál a tokenek mögé bújni. Ez utóbbi működhet, de ne fog rendszeresen beválni. A B-k kerülgetése pedig felvethet olyan problémát, hogy az egyik megblokkol, a másik meg egy jó lövéssel elkap. A két B alapvetően nem kapnál el Soontir-t, ha menekülne. Sőt, az ész nélküli üldözéssel lehet, rossz helyzetbe hoznák magukat, amit ki tud a Báró használni, és elkap egyet. 

Ilyenkor érdemes hátradőlni, és a két B-vel egymást fedezve biztonságosan játszani. NEM lassú játékra bíztatok senkit se, az szabálytalan. Azt a lehetőséget emelem ki, ha vezetünk pontokbal, nem kell kockáztatni a győzelemért. Persze ilyenkor a jobb MoV reményében egy jogos taktika lehet a kockáztatás is [azonos győzelemmel rendelkező versenyzők esetén a sorrendet meghatározó tényező], de nem kötelező rizikózni.

A "greedy" játékon sok múlhat. Általában a rossz irányba. Ó, ez az utolsó kör, akkor most meglepetésből szembefordulok és igyekszek kilőni valakit. Válasz lövéskből csak nem esek le.

Nekem ez az egyik legkomolyabb hibám, mint játékos. Néha kicsit elgurul a gyógyszerem és az esélyekre fittyet hányva próbálok elérni például sebzést. Gyakran megpróbálkozok valami "menő és váratlan" lépéssel. Ez általában egyáltalán nem váratlan azoknak, akik ismernek.

Ha van egy kis előnyötök, nem kötelességetek kockára tenni.

Vörös Ötös, készenlétben.

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vorosotos.blog.hu/api/trackback/id/tr3112432907

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.