Interjú a 2016-os X-Wing-es magyar liga nyertesével

2016/12/02. - írta: Promie Motz

Tavalyi interjúnkban Tóth Bendzsinek tettem fel pár kérdést, mely során remélhetőleg hasznos információkkal gazdagodtatok. Bendzsinek nem sikerült idén dupláznia, így az új bajnokkal készített interjút olvashatjátok. Íme, Kenessey Márton!

Üdvözöllek az Olvasók nevében is! Kérlek, mutatkozz be, mivel foglalkozol és mit csinálsz szabadidődben.

Sziasztok Kenessey Márton vagyok, jelenleg egyetem mellett dolgozom és szabad időmben leginkább különféle FFG-s gyűjtögetős játékokkal játszom, mint X-Wing, Netrunner, SW LCG.

 Balról: a tavalyi bajnok Tóth Benjámin, Kenessey Márton és Patkós Ferenc, villognak a tavalyi képen az akkor frissen megérkezett kupával a Feri által tervezett pólókban.

Mikor és hogyan ismerkedtél meg az X-Wing-gel? Játszol vagy játszottál valami hasonló wargame-et?

Amikor ismerkedtem a társasos világgal nagyon tetszett a Talisman és emiatt a játék miatt gyakran nézegettem az FFG oldalát és ott bukkantam rá az X-Wingre, ami elsőre nem fogott meg annyira, de aztán megnéztem a l2p [learn to play] videóját és már akkor tudtam, hogy ezt a játékot nekem találták ki. Az első wargame amivel játszottam az a Mage kKnight wargame változata volt csak sajnos idő közben megszűnt a játék.

Kezdetben milyen listákkal repültél, és ez hogyan változott az új Wave-ek kijövetelével?

A kezdet kezdetén defenderrel játszottam (Wave 4 alatt), aztán amikor rájöttem, hogy mennyire haszontalanok, elkezdtem IG-vel játszani amint kijöttek. Akkor még annyira nem fogtak meg, mert asszimetrikusan volt a legpraktikusabb felépíteni őket és engem ez roppantul zavart plusz ha megblokkoltak könnyen meg tudtak ölni. Ezután megvizsgáltam a hazai metát és észrevettem hogy senki se swarmol és mindenki 2 maximum 3 hajót hoz és főleg nagyhajókat kis agility-vel. Ezért elkezdtem 4 b-wing-gel játszani amit nagyon élveztem. Ez egy nagyon egyszerű lista, amit könnyű játszani, ha egy kicsit gyakorolsz vele. Nagyon megdobja a mozgékonyságát a listának az advanced sensors. Ez után az év végéig kitartott ez a seregösszeállítás, amit nagyon sokat játszottam. Utána jött a wave 7 és az IG-k. Most hogy  a defenderek meta-meghatározó hajók lettek nem érzem annyira effektívnek az IG-ket és most új listákat tesztelek és azt keresem, mivel vágjak neki a ‘17es ligának, de ezt szerintem csak a Wave 10 után véglegesítem majd.

Mik a kedvenc X-Wing-es pillanataid?

Egyértelműen a képen látható az egyik kedvencem, mert nagyon jól illusztrálja miért is szeretem ezt a játékot.

Ezen kívül ez a meccs volt az eddigi legizgalmasabb meccsem és nagyon nagy támogatást jelentett a többiek támogatása

Mennyire voltál esetleg csalódott a vereségtől? Tényleg szoros volt a meccs, én már Facebook-on pont elkezdtem gépelni, Marci nyert. Az ellenfeled (Pietr?) pedig megnyerte a Corrusant Open-t később. Hogy birkóztál meg a gondolattal, akár Te is lehettél volna ott, ha balra éleset tekersz az egyik IG-vel 3 előre helyett?

Hát az biztos, hogy sokáig zavart, hogy pont akkor hibáztam. Gyakorlatilag ez egy remek példája volt a player fatiuge-nak, egyszerűen elfáradtam.a nap végére. Igazából annyira nem lehetek elégedetlen az eredményemmel, amit sajnálok, hogy nem tudtam hazahozni a playmat-et.

Mesélj nekünk kicsit a tavalyi, 2015-ös X-Wing bajnokságról. Mik voltak a céljaid és elvárásaid, amikor először neveztél?

A ‘15-ös ligán az első versenyen az even (négy fordulóból 2-t nyerni) mérleg volt az, amivel már elégedett lettem volna, de persze nyerni akartam. A tényleges célom annyi volt, hogy milyen jó is lenne egy jót játszani új emberek ellen.

Miben volt más a 2016-os Liga?

Az idei ligát már a teljes felkészülés jegyében kezdtem, előre tesztelt és begyakorlott listával jöttem a versenyekre, mindig végiggondoltam milyen seregeket várok az ellenfeleimtől, még arra is figyeltem hogy rendesen kialudjam magam a ligafordulók előtt. Röviden összefoglalva nagyon komolyan vettem a ligát. Ez persze azért történt mert készültem a 2016 Endor Open-re.

A hazai Ligát leszámítva máshol is megmérettet magadat. Ahogy említetted, nemzetközi versenyen is részt vettél a, a System Open Series sorozat Endor Open versenyén Top 8-ba kerültél, és ott egy nagyon szoros meccsen az utolsó körben fordult meg a mérkőzés. Mennyivel volt ez, illetve az egész varsói verseny másabb, mint egy itthoni esemény?

Összehasonlíthatatlanul másabb volt az egész. Arra hasonlít, mint amikor idegenben játszol valamilyen sport során. Ami nagyon jó volt az a szervezés és a csarnok ahol játszottál elég kulturáltan volt berendezve. Ami fontos különbség volt, hogy itt 6 meccset játszottál egymás után, ami nagyjából arra hasonlított, mint az idei utolsó forduló az epic verseny, számolnod kell azzal is hogy mentálisan hogyan bírod a játékot 3,4, esetleg 5 meccse után. A másik nagy különbség, hogy olyan emberekkel játszol akikkel eddig nem és így nem ismerik a játék stílusod és ezáltal nem tudják pontosan megbecsülni, mit is fogsz lépni az egyes szituációk során és ugye ez rád is igaz. Ugye én bejutottam a 3. napra és a cut-ba is ami azt jelentette hogy 13 meccset játszottam a 3 nap alatt 6, 3, 4 eloszlásban ami szintén sok meccs és minden meccset úgy kell kezelni, mintha a döntőt játszanád. Ugyan akkor van, amikor azt kellett mérlegelnem, hogy mi ér többet, fél óra pihenés vagy 25 mov, ami egy nagyon érdekes momentuna volt a versenynek. Illetve itt inkább nemzetközi meta uralkodott. Azt is nagyon fontos megemlíteni, hogy annak ellenére, hogy külföldi verseny volt, a hangulat is remek volt legalább ugyan olyan mint a hazai versenyeken csak itt mindenki sokkal jobban nyitott a külföldi játékosok irányába.

Mennyivel különbözik szerinted a nemzetközi meta game (listaösszerakás, stb.), mint a magyar?

Itthon mindenki abból építkezik első sorban amije van és egy átlag hazai x-wingesnek minden kiegből van 1 darabja az epic hajókat nem számítva, ez alapból rányomja bélyegét a hazai metára. Ezen túl itthon egyáltalán nincs swarm, valamiért nem hozzák a játékosok versenyre, vagy ha igen valamiért nem szerepelnek jól vele.

A swarm hiánya a gyakran szegényesebb készlet következménye?

Szerintem itthon mindenképp ez hátráltatja a legjobban. Senki se akar venni 4 B-wing-et, ha még hiányoznak hajók a készletéből.

Ezen talán változtat a T-70-es, mert 3 különböző kiegészítőben is benne van, de ahhoz meg szükség van a 4 db R2-esre.

Mi a véleményed arról, hogy egyes listák (például anno a Te IG-ig, vagy a JumpMasterek) esetleg a játékos tudástól függetlenül azért szerepeltek jobban, mert csak kevés ember hozta ezeket a seregeket, így nem érte meg ellenük külön építeni. Illetve lehet-e egy másik ok, hogy sok játékosnak egyáltalán nem volt játék tapasztalata ezen összeállítások ellen, és így gyakran nem éreztek rá elsőre a helyes taktikára?

A két fenti lista nagyon effektív és nem lehet ellenük a szokványos módon játszani, ezért gyakorolni kell ellenük. Igen mindig nehéz olyan összeállítás ellen készülni, ami nem része a hazai metának, éppen ezért olyan veszélyesek a meglepetés listák.

Ugyan akkor ezek a seregek pont olyanok, hogy komoly tapasztalatra és játéktudásra van szükséged, hogy igazán jól szerepelj velük. Úgy tudom mások, is játszottak a fenti listák változataival, de mégsem szerepeltek annyira jól velük pont a gyakorlat és tapasztalat hiánya miatt.

Elkezdted szervezni a szerdai, rendszeres Elite Pilot Training (EPT), laza, baráti megmérettetés sorozatot, ahol stressz nélküli, de alapvetően verseny szituációban játszhatnak a játékosok 3 fordulót. Először is, nagyon köszönjük! Másodszor, mi motivált, mi volt az elvárásod, hogyan sikerült megvalósítani? Hogyan tovább?

Úgy éreztem hogy egy kicsit elkezdett klikkesedni a társaság. Akik hetente lejártak, mindenkinek meg volt a fix ellenfele akivel mindig játszott. Ekkor jött az ötlet hogy legyen egy heti verseny ahol az emberek tudnak gyakorolni és új ellenfelekkel játszani.

A verseny meglepően jól teljesített, rengeteg új ember jött le játszani, akik elkezdtek ligára is járni.

A továbbiakon még nem gondolkoztam, úgy érzem jelenleg jó így ahogy van de emellett folyamatosan figyelem a visszajelzéseket is.

Tagja vagy a jelenleg is futó Red Squadron Podcast-ünknek (linkb balra), valamint a korábbi műsorunkban, az SWMINI X-Wing Podcast-ben is minden adásban szerepeltél. Miért szereted ezt a műfajt, mi vesz rá, hogy erre áldozd a szabadidődet?

Mindig is szerettem volna valamilyen tartalmat gyártani a közösség számára de a cikkek írása valahogy mindig elnapolódott így inkább e mellett döntöttem mert volt rá lehetőség. Elsősorban azért csinálom, mert jól érzem magam a felvétel közben (That was she sad! A szerk.) és szerintem nem fölösleges idő pocsékolás.

Hogyan készülsz a versenyekre, meccsekre? Mi a célod, amikor egy új listát összeraksz? Minimax-olsz, vagy “fluff”-ot is megpróbálod figyelemben tartani?

Az első és legfontosabb, hogy olyan listát hozz, amivel már játszottál párat és van vele terved, hogy a legnépszerűbb listák ellen milyen taktikát alkalmazz.

A másik hasonlóan fontos dolog, hogy pihend ki magad és igyál megfelelő mennyiségű folyadékot! Nem fogsz nyerni, ha elalszol a planning phase közben. ;-)

Versenyen nem érdekel a fluff. Oda úgy megyek, hogy nyerni szeretnék, persze ez nem azt jelenti hogy sose figyelek rá, de az  esetek túlnyomó többségében háttérbe szorul.

A Világbajnoknak lehetősége van új kártyát terveznie. Ha Te tervezhetnél egy új kártyát, vagy módosíthatnál egy meglévőt, mi lenne az?

Hmm az új faq óta nem játszottam még eleget, hogy rájöjjek, mire van most szüksége a játéknak, de személy szerint nagyon örülnék egy olyan fejlesztésnek aminek következtében a TIE swarm kicsit erősödne.

Mit vársz a a jövő évtől X-Wing-es sikerek terén? Megpróbálsz duplázni? Vagy a mezőny egyre jobban ki fog éleződni?

Természetesen a célom jövőre sem változik, mint hogy saját magam múljam felül és jobb játékos legyek, mint most vagyok. Emellett szeretnék jövőre is legalább 2 versenyt megnyerni és ugyan ennyin dobogós lenni.

Mire számítasz a hazai X-Wing-es társasággal kapcsolatban? Az ébredő erő megdobta kicsit a érdeklődők számát. A Rouge One film miatt szerinted megnő az aktív játékos állomány, akik versenyre is lenéznek?

Szerintem, ha lesznek benne olyan dogfightok min a TFA-ban volt akkor mindenképp. Egy kis létszám növekedésre számítok, de nem a film miatt. hanem akik már egy éve játszanak remélem minél többen kapnak kedvet ahhoz hogy versenyen is kipróbálják magukat.

Ha valaki vacillálna, hogy belekezdjen e az X-Wing-be, mit mondanál neki?

Ha megteheted, kezdd el. Remek játék aminél már csak a társaság a jobb!

Egy kezdő játékosnak milyen tanácsot adnál? Mik a legnagyobb hibák, amiket anno elkövettél?

Az első és legfontosabb: Légy bátor és gyere le versenyre! Igen ki fogsz kapni az emberek nagy részétől, de sok új tapasztalatod is lesz ami nagyon sokat segít a saját tudásod növelésében.

NE a kockát hibáztasd! Kezdőként gyakran ki fogsz kapni és úgy érzed majd hogy a kockán múlott de az esetek legnagyobb részében nincs így. Valamit elrontottál. Ha felidézed a játékot és megkeresed azokat a momentumokat amiken eldőlt a meccs és elemzed a játékot, jobb játékos leszel és nem is idegeskedsz annyit.

Köszönöm, hogy válaszoltál a kérdéseinkre! Reméljük, jövőre is sok kellemes mérkőzést fogunk játszani!

 Köszönöm neked is, Kedves Olvasó, ha idáig eljutottál.

Vörös Ötös, készenlétben.

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vorosotos.blog.hu/api/trackback/id/tr412016113

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása