A cikk egy kicsit rövidebb változata az swmini-n jelent meg eredetileg.
Minden rajparancsnok érezte már a késztetést, hogy a lehető legtöbb sebzést ossza ki az ellenfeleknek a lehető legrövidebb idő alatt. Koncentrált tűz alatt hullik az ellenséges sereg. Ugyanakkor nem elég mindig az a kevés támadókocka, amit a játékfejlesztők az elsődleges fegyvereknek (primary weapon, a piros számok a hajókártyákon és a talpakon) kigondoltak. Szeretnénk a lehető legtöbb kockával támadni lehetőség szerint többször is.
Azon okból kifolyólag, hogy nehogy kihagyjak valami fontos opciót, az X-Wing Wiki-t használtam alapul, amit ajánlok mindenkinek, ha hirtelen utána akar nézni valaminek.
Secondary weapon-ök és egyéb állatfajok
A lehetőségeink áttekintése végett végignézzük ebben a sorozatban majd azokat a módozatokat, hogyan tudunk az ellenségnek kárt okozni a hagyományos tüzelésen kívül. Tekintve, hogy az egész játék arról szól, lőjük le a másikat, elég hosszú cikksorozatnak nézünk elébe, mert témából nincs hiány.
Miről is lesz szó:
- cannon-ok (ágyúk),
- turret-ek (lövegek),
- torpedók,
- rakéták,
- bombák és aknák,
- pilóta képességek, elite pilóta upgrade-ek, crew képességek, stb.
Mivel az első két kategóriában nem lesz sok változás a Wave 8-ban (Tractor beam-et ne feledjük el), ezért ezeket veszem először górcső alá. Tény, hogy így ezekről fogjátok a legkevesebb új információt is megszerezni.
Először is, nagyon fontos:
A másodlagos fegyverekre nem hatnak a Range módosítók, védekező nem kap Range 3-ban plusz védekező kockát, támadó nem kap Range 1-ben plusz piros kockát.
Másodszor:
Csak azért, mert egy Turret, Torpedo, Rocket vagy Cannon fejlesztésünk van felszerelve, azért még nem kötelező azt használnunk az esetek 99%-ában (kivétel: az YT-2400-as címe, az Outrider title. Erről később). Bármikor választhatjuk azt, hogy az elsődleges fegyverünkkel lövünk. A jelenlegi FAQ alapján a távolságok lemérése után hamarabb választunk fegyvert, mint célpontot.
Navarone ágyúi
Ágyú slot-tal rendelkező hajók teljes listája 8 (majdnem 9) hajót tartalmaz jelen állás szerint:
- Firespray-31
- B-Wing
- Lambda-class Shuttle
- TIE Defender
- YT-2400
- IG-2000
- M3-A Interceptor (a "Heavy Scyk" Interceptor Title-lel)
- YV-666
Valamint
- a Mist Hunter Title-lel lehet Tractor Beam a G-1A Starfighter-en
Míg az ágyúk listája 6 tagot számlál:
Cannon | Megjelenés | Squad pont | Esetleges megkötések |
---|---|---|---|
Heavy Laser Cannon | Wave 2 | 7 | nincs |
Ion Cannon | Wave 2 | 3 | nincs |
Autoblaster | Wave 3 | 5 | nincs |
Flechette Cannon | Wave 6 | 2 | nincs |
"Mangler" Cannon | Wave 6 | 4 | nincs |
Tractor Beam | Wave 8 | 1 | nincs |
ARC-Caster | C-ROC | 1 | nincs |
Az Outrider
Ez az egyedi cím azt teszi lehetővé, hogy hűséges YT-2400-asunk a felszerelt ágyújával a tűzíven kívülre is tudjon lőni. Cserébe nem lőhetünk az elsődleges fegyverünkkel, amíg rendelkezünk ágyú fejlesztéssel. (Hogyan veszíthetünk el ágyút? Boba Fett crew card ellenfelünknél, eldobathat egy fejlesztés kártyát, vagy a régi damage deck-ben van egy ilyen sebzés kártya.)
Heavy Lacer Cannon (HLC)
Nagyon drága, nagyon szituációfüggő, nagyon jó... lehet, bizonyos esetekben. A 4 kockás támadások nem lebecsülendőek, az, hogy a kriteket hitre kell forgatni, kellemetlen, de de szerintem jobb, mint a Mangler. Csak hát, borsos az ára. 1-et még bizonyos hajókra meg lehet indokolni, 2 egy 100 pontos listában már sokszor rossz ötlet, 3 vagy több meg rengeteg.
Az X-Wing List juggler szerint még mindig ezt a cannon-t hozzák legtöbbet darabszámra is, pontértékben súlyozva meg csak a Twin Laser Turret-ek szorítják jelenleg hátrébb, ha azt nézzük, melyik upgrade-re hány pontot költenek egy-egy versenyen.
Ehhez hozzájárul, hogy Dash illetve az IG-k még mindig nagyon népszerűek, és a többség HLC-t tesz rájuk, a kisebbség meg Mangler-t.
A legenda úgy szól, néha még Firespray-ekre is felteszik.
A két hajós Defender listáknak a szíve-lelke volt, pár Ion pulse missile mellett. Megnézzük, a Tie/D Title kiszoríthatja-e. Érkezés majd az Imperial Veteran csomaggal, előreláthatólag még idén [2016 - és igen, teljesen kiszorította 2017 nyarára].
Ion Cannon
Az Rebel Control listákban elő-előfordultak 25 pontos B-wing-ek Ionnal, de a TLT-k nagyon nagy pofont kevertek le nekik. A Tie-D cím majd adhat neki egy új lendületet, mert azon kevés torony közé fog tartozni, ami használható lesz a title-lel, hogy körönként kétszer lőjön egy Defender.
Autoblaster
Nagyon drága. Nem teljesen rossz, mert ha sikerülne jól behelyezni, jó lenne. De 5 pont egy Range 1-es lövésért... Akiket lőnénk vele, (pl Soontir), azok nagy eséllyel utánunk lépnek. Ha csak nem egy 10-es PS-ű Ten Numb vagy Boba Fett-et akarunk Soontir vadászatra küldeni ezzel, akkor felejtsük el. Meg akkor már Ten Numb-nak konkrétan jobb a Mangler. De az is rossz kombináció. Felejtsük el Ten Numb-ot, az a biztos. :)
Flechette Cannon
Nem érdemli meg, hogy azt mondjam, leghaszontalanabb az ágyúk között, de jót se lehet róla nagyon mondani. Túl konzervatív a kártya, hogy nem lehet vele többszörös stresszt osztani. Ha 3 pont lenne, és cserébe akkor is stresszeljük az ellenfelet, ha már van rajta stressz, elgondolkodtató lenne. Így, akiket stresszelni szeretnénk, szinte maguktól kapnak a Push the Limit-nek köszönhetően stresszt, így ritkán jó választás ez a fegyver. Tie-D title-lel szintén kompatibilis, így akár újra játékidőt láthat ez a lap.
"Mangler" Cannon
Elég jó ágyú, meg kell hagyni. Ennek ellenére én nem tudom, miért nem szeretem. Ha nagyon nincsen pont, HLC helyett hozhatjuk ezt. Aszimmetrikus IG-knél ez volt a nagy királyság, Wave 7 óta kevés olyan sereget látni.
Páran teszik Dash-re. Nem mondom, hogy rosszul teszik, játékstílusfüggő. Nekem kell a HLC 4 kockája. KELL.
Ha valami képesség elindításához krit-eket kell osztanunk, ez mindig egy jó lehetőség.
Tractor Beam
[caption id="" align="aligncenter" width="194"] Kár, hogy nincsen Obi-Wan, aki ezt is kikapcsolhatná[/caption]
Az újdonság, ami megváltoztathatja a játékot. Sebzést nem okoz, de arrébb pakolhatja a kistalpas hajókat, és még az agility-jüket is csökkentheti.
Csak egyszer mozgathatunk egy körben egy hajót, ugyanakkor aszteroidára is rápakolhatjuk a célpontjainkat, ha egyszer eltaláltuk őket ezzel az ágyúval. A friss, március 15.-ei FAQ-ban leírták, hogy ha aszteroidára helyezünk fel egy gépet vonósugárral, akkor érvényesül egyből az akadály hatása (esetleges sebzés, és törmelék esetén stressz is!), illetve, ha ügyesen helyezzük fel őket, akkor a következő körben szintén a "veszélyes terepen" mennek át, minden effekttel együtt. Aszteroidára állított hajó meg nem lőhet, ha még nem lőtt az adott körben!
A FAQ-ban beletettek egy "may" jelzőt is a szövegbe, azaz nem muszáj mozgatnunk az ellenség hajóit tractor beam használatakor. Majd a FAQ-ról írunk később bővebben, mert főleg a tractor beam-mel és mozgatással együtt pár képesség érdekesen harmonizál (lásd, Ruthlesness és Tactician). Emelett persze más érdekes változtatások is történtek,de nem akarok elkanyarodni most ettől a másodlagos fegyvertől.
Agility csökkentő Tractor Beam Token több is lehet az egyes hajókon. Kör végén leesnek.
Bár nagyon jónak tűnik elsőre, és szemtelenül olcsó, végig kell gondolnunk, hogyan tudjuk használni. Eleve el kell találnunk vele egy célpontot, ami 3 kockával nem olyan egyszerű, ha magasabb Agility-s hajókat céloznánk ki. Így valószínűleg az 1 és 2 védőkockás hajókra lesz nagyon veszélyes. Ha Poe-nak a védőkockáját leviszik egyre, és utána még jön rá 4-5 darab 2 kockás támadás, akkor nem sok minden marad, amit vissza tudna regenerálni. Hasonlóan, a TLT-s Y-wing-ek se fogják megköszönni, ha már esélyük se lesz kivédeni valamit. Sokan lebecsülik azt az 1 kockát, de ha véletlenül kivéd pár sebet egy körben, az sokat számíthat a végjátékban. Az agility csökkentés, 0 agility elérése esetén kikapcsolhatja C-3PO-t is.
ARC-Caster
A hasznos oldalán egy 4 kockás, Range 1-es támadásra képes másodlagos fegyver található. Támadj meg egy hajót (természetesen tűzívben, amíg mást nem olvasol!), ha találsz, akkor válassz ki egy másik hajót Range 1-ben a védekezőtől, és az sérül 1-et. Ez a rész kötelező, és ha más nincs Range 1-re a védekezőtől, akkor te magad sérülsz 1-et.
Majd fordítsd át a lapot, hiszen lemerült.
A lap másik oldala egy feltöltés mechanizmust imitál, aminek személy szerint nagyon örülök! Érdekes kiegsztés a játékban. A Combat phase elején dönthetsz úgy, hogy egy Weapon disabled tokent teszel a hajódra, ezáltal nem támadsz ebben a körben. Ellenben átfordíthatod a lapot, így következő körben rendelkezésedre áll.
Érdekes ez a lap, mert hasonló metódus eddig nem volt. A fegyver maga nem gyenge, de a legtöbb hajó eleve támad 3+, gyakran 4 kockával Range 1-ben. A Scyk-eknek ez persze bónusz, és elég olcsó is.
Esetleg az IG-ken egy második ágyúként elképzelhető, hogy az IG-B képességével újra támadhassanak.
Apropó, ez egy Rebel and Scum only fejlesztés. Ruthlessness-szel együtt kicsit sok lett volna, TIE/D Range 1-es célpontot lőve fixen 3 sebet kioszthatott volna mondjuk Soontir-nak?
Turret-ek
A Turret-ek, vagy talán job szó híján lövegek már a játék megjelenése óta jelen vannak az Y-szárnyúaknak köszönhetően. "Torony" fejlesztéssel (köszi szótár) felszerelhető hajók listája, Wave 8-ig bezárólag a következő hajókból áll:
- Y-Wing
- HWK-290
- K-Wing
- VCX-100
- Attack Shuttle
- Scurrg H-6 Bomber
- TIE Aggressor
Mint látható, a korábban 3 hajós lista 5 hajóra bővült, tehát sok új platformot kapunk 7 egyedi pilótával. Az attack shuttle nevesített hősei közül páran pedig elite pilot talent-et is kaphatnak, ami a VCX-100, K-wing és a Rebel Y-wing pilot-okról teljes mértékben hiányzik.
Turret | Megjelenés | Pont költség | Megszorítás |
---|---|---|---|
Ion Cannon Turret | Wave 1 | 5 | nincs |
Blaster Turret | Wave 3 | 4 | nincs |
Autoblaster Turret | Wave 6 | 2 | nincs |
Twin Laser Turret | Wave 7 | 6 | nincs |
Dorsal Turret | Wave 8 | 3 | nincs |
Synced Turret | Wave 11 | 4 | nincs |
A Turret-ek fő erejét nyilván az adja, hogy nem kell ívben tartani a célpontokat. Az Autothrusters megjelenéséig nem sok büntetést kaphatott egy hajó, csak azért, mert íven kívülről támadt egy másik hajót.
Jelenleg a nemzetközi metában a TLT-k kifejezetten meghatározzák a játék helyzetét. Részben azért, mert nem tudnak ellene még sokan jól játszani. Még pár hónap, és nagy eséllyel lecseng a TLT láz. Nálunk, idehaza, nem is volt valami jelentős.
Ezt ne úgy értsétek, hogy a TLT nem jó. A TLT egy remek... lehetőség. Megnyitott egy újfajta seregtípust gyakorlatilag. Ha valaki próbál listát összeállítani, figyelembe kell vennie a 2 vagy 4 TLT-s listákat is ezentúl, mert hasonlóan meghatározó squad-ot alkotnak, mint a BBBBZ vagy a TIE swarm.
Ion Cannon Turret (ICT)
Rég óta itt van, de kifejezetten meghatározó eleme nem lett a játéknak. Nem azt mondom, hogy ennek a lövegnek is Range 3-ba kellett volna tudnia lőnie. De tény, hogy a TLT-k Range 2-3-a jóval nagyobb területet fed le, mint a ICT Range 1-2-je. Emellett, a TLT-k megjelenésekor még javában tomboltak a nagy hajók, így ott kevésbé voltak hasznosak talán az ICT-ek. Értem ezalatt azt, hogy egy TLT is tud konzisztensen sebzést kiosztani. Ez a dolga. Ellenben 1 ICT nem tud ionizálni egy nagy hajót folyamatosan.
Blaster Turret
HWK-s trükközésekkel lehet használni. Ha az egyetlen akciómat arra kell elköltenem, hogy egyáltalán lőhessek, az nem jó befektetés, mert nincs módosításom. Palob lopkodásával, Recon Spec-cel vagy Moldy crow title-lel, vagy valamilyen újradobatós EPT-tel, mint Predator, hozzá lehet adni a szükséges kocka módosítást a támadáshoz.
Esetleg a Scum nevesített Y-wing-eken még néha-néha megjelenik. Kavil-nak ez 4 kockás támadást jelentene, ami elég jó, míg Drea, ha le tudja adni a stresszt, akkor megkapja a módosítását.
Autoblaster Turret
A 2 kocka kivédhetetlen támadás jól hangzik. Olcsó is. Ghost-on valami trükközéssel, vagy Hera Shuttle-n szintén valami mókával megtámogatva lehet, hogy kap játékteret. Egyébként elvétve lát ilyet az ember. Kavil-on szintén vicces lehet, de a Range 1 nagyon kicsi, és ha egyszer elrepül egymás mellett a két sereg, akkor az Y-wing-eknek kell kis idő, míg újra Range 1-be érnek.
Nagy kár, hogy Accuracy corrector-t nem tudunk lövegekhez felcsatolni. Várjunk csak, VCX-100-ra pont lehet. Juppí! Garantált 2 sebzés per támadás... ha tudunk támadni, Range 1-ben.
Twin Laser Turret (TLT)
A lap, ami egyedül felkavarta a meta állóvizét Rebel és Scum oldalon. A szinte teljesen elfeledett Y-wing-eket visszahozta reflektorfénybe. Nagyon jó lap, az tény. Talán 1 ponttal alul árazott, azt mondják a szakértők. Az én nagy problémám az, hogy a K-wing-et, amivel bejött, szinte egyből ki is ütötte a fejlesztés, amit látszólag rá (is) szántak. És oké, 3 K-wing Top 8-ban volt VB-n, míg 4 TLT nem jutott olyan messzire, de ettől függetlenül a TLT-hez az Y-wing-eket társítja fejben mindenki.
Máshogy kell ellenük játszani. A Range 1-es buborékot a mozgékony hajók megtalálhatják elég könnyedén. Ha hátulról követjük a TLT hordát, még jobb dolgunk van, mert elsődlegessel sem lőhetnek vissza az Y-szárnyúak (A K-k vissza tudnak lőni, elsődleges fegyverük is PWT [primary weapon turret]! Ezt sokan elfelejtik).
Sokan hívták ezt megjelenés előtt Horton Salm turret-nek is. És bár biztosan jó a valaha élt legjobb Y-szárnyú parancsnokon is, nagy eséllyel túl drága.
Mirandát szintén érdemes megemlíteni, mert a képessége remekül szinergizál a TLT-kkel
Dorsal Turret
Furcsa állat a Dorsal Turret. Nem mondom, hogy a 3 pont sok érte. De Range 2-ben a két kockás támadás nem tűnik erősnek. Range 1-ben a 3 kocka elég elfogadható. Nem kell rá akciót költeni. Talán a Blaster Turret-nél jobb egy olyan hajón, amire tényleg nem való a Blaster Turret.
K-wing-re teljesen felesleges, generic Y-wing-en annyira ott van a TLT, esetleg Kavil-on lehet értelme. HWK-okon sem tudom kapásból elképzelni. Lehet, hogy 4 Dorsal Turret-es bombázó Y-wing-gel lehetne valamit kezdeni.
Gold Squadron Pilot (26/25 pont)
- Dorsal Turret
- Proximity Mine/Seismic charges
- Extra munition
- Bomb loadout
A 26 pontos, Proximity Mine-os verzióból 2 pilóta repülhetne 2 TLT-s Y-winggel, míg a 25 pontoz variánsból 4 pont kijön a pályára.
Ha már Ghost-ra turret-et tennék, nem ezt választanám. Így lehet, olcsó attack shuttle-ökhöz lesz megfelelő. Az tény, hogy elég olcsó löveg.
Synced Turret
A Wave 11-ben a birodalmi TIE-Agressor és a Scum/Rebel Scurrg is rendelkezik ezzel az új toronnyal, ami szerencsére figyelembe veszi a tűzíveket abból a szempontból, hogy megjutalmaz minket, ha oda támadunk.
Furcsa jószág, de aránylag olcsó és jónak néz ki. Kell egy target lock-kal rendelkezned ahhoz, hogy tüzelhess vele, és csak a bemért célpontra lőhetsz. Nem kell elkölteni a támadáshoz. Ha a védekező még a tűzívedben is van, akkor annyi piros kockát újradobhatsz, mint amennyi az elsődleges fegyvered tüzelési értéke.
Problémás mindig, kis PS-sel hogyan teszel ki nagyobb PS-rű ellenfélre target lock-ot. Részben ezért nem működtek régen a rakéták, majd persze azért kiderült, Deadeye-jal csak működnek. Itt furcsa lenne, ha Deadeye-t használnánk, de miért is ne. Vagy egy Tracer rakéta ellövésével kaphatnának a turret hordozóink ilyet.
Maga a fegyver nem rossz, és külön tetszik, tűzívre gerjed. Persze turret-es hajók nem dogfight-ra vannak kitalálva. Majd lehet, pont ez a TIE-Agressor fogja megújítani ezt a műfajt.
Zárszó gyanánt
A cannon slot-ok nem olyan ritkák, mégis, a legtöbb potenciális fegyver paltformot csak tikán szereljük fel ilyen fegyverekkel. A B-wing-ek önmagukban is jó ár-érték arányt képviselnek, és a TLT térhódításáig a "jousting efficiency" mintapéldánya volt (azaz, hogy mennyire éri meg rárepülni szemből az ellenfélre, és adok-kapokot játszani, lásd még, az öt pillérből az elsőt). A Lambdák inkább support szerepet játszanak, ha erős fegyvert tennénk rájuk, csak még vonzóbb célpontot nyújtanának. Defenderek és Firespray-ek ritkán repkednek a hazai asztalokon, ilyenkor néha ágyúkat is aggatnak rájuk. YV-666-osok most Wave 8 megjelenésével új lendületet kapnak, ahogy bővül a sum crew-ok opciója. A Scyk-ek feltámadására az esetleges Scum Veterans vagy Scum Aces pakk megjelenéséig várhatunk. Akik eddig is sokszor (értsd, szinte mindig) ágyút vittek magukkal, azok az YT-2400-asok és az IG-2000 Agressor-ok.
Van rá esetleg esély, hogy valamelyiken változzon az ágyúhelyzet?
Igazából, igen!
Bár az Otrider egy vicces, pacifista hajó lenne Tractor Beam-mel, ami nem tud sebezni, az IG-ken 2, azaz kettő cannon slot van. Ezt nagy eséllyel nem tudtuk, mert eddig messze nem érte meg 2 ágyút tenni egy IG-re, mert túlságosan hasonlóak voltak, főleg árban. Most azonban a Tractor Beam, mint 1 pontos upgrade, lehet, mint másodlagos fegyver, a BroBots listákban (dupla IG) felkerül legalább az egyik IG-re. Például, ha IG-88 B-t is viszünk magunkkal, ha nem találunk elsőre, újra lőhetünk egy ágyúval. Ami lehet egy különböző ágyú is, mint amivel elsőre lőttünk. Tokenektől megfosztjuk a célpontot az első lövéssel, majd a Fire-Control Sytem által kiadott target lock-kal mehet a Tractor Beam. Ha ez talál, a másik IG-nek már eggyel kevesebb zöld kockán kell átrágnia magát. Ha szerencsénk van, a célpontot valami kellemetlen pozícióba is elhelyezhetjük.
A turret-ek határozottan Rebel upgrade-ek, bár scum-ok is hozzáférnek. Az Unhinged astromech miatt a 4 TLT scum-os változata talán erősebb is, a nevesített Y-wing-ek EPT slotja és ajobb HWK pilóták miatt jó helyzetben vannak, mint turret platformok.
Persze Miranda, a többi K-wing, valamint a megjelenő Ghost és Attack shuttle azt sugallja, ez azért rebel játékszer.
Az Imperial-ok kicsit lemaradtak ebben a versenyben. Ellenben, a TIE-bomber talán jobb bombázónak, mint egy Y-wing, szóval a bombák kibeszélésénél az előny lehet, a birodalom felé hajlik. Egyébként is, a másodlagos fegyverek a nagyobb, robusztusabb hajókhoz tartoznak szerintem. Slave 1 és YT-2400-asok, például.
Ellenben a Birodalom meghatározó hajótípusait, legalábbis az én fejemben, a TIE-variánsok jelentik. Ehhez képest a legnagyobb közülük (méretben), a Defender kapott is cannon-t. Több ágyús TIE furcsa lenne.
Lehet, van egy turret-es TIE típus valahol a lore-ban, de nem hiszem, hogy egyhamar látjuk.
A lehetőségek tárháza bővül. Kisérletezgetni kell majd.
Vörös Ötös, készenlétben!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.