X-wing: SWMINI eseménybeszámoló: Öreg rókák vs. Új pilóták

2016/02/27. - írta: Promie Motz

star-wars-the-force-awakens-millennium-falcon-imax

Új remény

Nagy örömünkre rendben lezajlott az első SWMINI Öreg rókák vs. Új pilóták rendezvény. A legsűrűbb időszakban 12 asztalon zajlott a játék, és körülbelül 35-40 rajparancsnok fordult meg a Gémklubban. A standard 100 pontos meccsek mellett voltak, akik a következő, escalation rendszerű versenyre készültek, míg páran ismerőseiknek tanítgatták a játék alapjait. Sajnos pár régi motoros az influenza szezon miatt nem tudott eljönni. Télen erre számítana kell ezek szerint. Ti tanultok velünk játszani, mi tanulunk rajtatok keresztül szervezni.

Azon játékosok közé tartozok, akik szeretnék szeretni a bombákat és bombázókat, így az alábbi listát raktam össze:

Miranda

  • Twin Laser Turret
  • C-3PO
  • Extra Munitions
  • Advanced proton torpedo
  • Proton bomb
  • Conner Net
  • Advanced Slam
Essage Tuketu
  • Twin Laser Turret
  • Recon Sepcialist
  • Extra Munitions
  • Seismis charge
  • Advanced Slam
[caption id="" align="aligncenter" width="1200"]K-szárnyú[/caption]

Ezt a sereget legjobb esetben is B kategóriásnak érzem (azaz olyan, ami megállja alapvetően a helyét a legtöbb szituációban, de nem egy kimondott, klasszikus népszerű és erős lista, mint mondjuk Palpatine plusz 2 ász pilóta), de talán közelebb van a C-hez (azaz, néha lehet vele meglepetést produkálni. Néha...). Az egyetlen erőssége, hogy a jó magyar játékosok sincsenek hozzászokva, hogy bombával ténylegesen megpakolt bombázók ellen repüljenek. Emellett egy rakat szabályt meg tudok tanítani az ellenfelemnek, miközben ez ellen a lista ellen küzd.

Az előzetesen beharangozott forgás rendszer csak mérsékelt sikerrel működött, így azt a jövőben átgondoljuk. Én is 2 emberrel játszottam, és mindegyikükkel kétszer. Az egyikük másodikra már 100-0-ra meg is vert, így látszott, a listámon egyszerű kifogni, ha az ellenfél fejében jól összeáll egy terv.

Alapvetően úgy érzem, jól sikerült a rendezvény, tudtommal csak Tóth Bendzsi kedvét vettük el az X-wing-től. A regnáló bajnokunk annyi misst dobott a zöld kockákkal a kedvenc A-wing-jein, ami egy teljes versenyszezonra is elég lenne. Ennek köszönhetően úgy potyogtak a hajói, mint őszi viharban a falevelek.

A sportszerűség nevében szurkolunk neki, hogy kiheverje a tragédiát, és belehúzzon Kenessey Marci kergetésébe a Liga éremtábláján. Ettől függetlenül valószínüleg sokaknak megtetszett az a kupa.

Az új pilóták támadása

Úgy érzem, páran, akik már tavaly év végén kezdték, ha kitart a lelkesedésük, tavaszra már olyan játéktudással rendelkezhetnek, hogy teljes mértékben esélyesek lehetnek bármelyik versenyen. Akikkel most játszottam, idén kezdtek, és biztos, hogy nem játszottak rosszabbul, mint én anno ennyi idő után. Nyárra tovább bővülhet a potenciális trónkövetelők tábora.

[caption id="" align="aligncenter" width="1023"]Maradnak a botkormánynál, vagy kiszállnak? Ha nyerni akarnak, ki kell tartaniuk, amíg végig járják a tanulógörbét.[/caption]

Baljós árnyak

A gyorsan fejlődő és gyorsan tanuló játékos közösséggel meg kell majd tanulnia együtt élnie az Öreg rókáknak is. A pontszerző helyek mögött közvetlenül már sorban következtek a remeknek számító, 3-1-es végeeredménnyel jó teljesítményt nyújtó új nevek. Jól játszó régi motorosokat szorítva így hátra az előkelő helyekről.

Mindannyiunknak fel kell kötnie a nadrágját, ha viszonylag biztos helyet akarunk majd az első 10-ben.

[caption id="" align="aligncenter" width="1200"]Vagy küzdünk, vagy kettéhasít minket a feltörekvő "generáció".[/caption]

Addig is, a felkészüléseteket segítendő, az SWMINI legyen Veletek!

komment

X-Wing: halálos pontosság - a manőverezés rejtelmei I. - alapok kis hajókra

2016/02/23. - írta: Promie Motz

A cikk eredetileg az swmini-n jelent meg.

Volt egyszer, hogy megkértek minket, írjunk kicsit a manőverezés rejtelmeiről. Ezt most megtesszük. És később folytattuk.

Majd megjelent egy folytatás a bombázóknak.

Mit sem érnek a tökéletesen összeállított sereglisták, ha rendszeresen összeütköznek az elvileg alakzatban repülő gépek, illetve nem bírjuk megbecsülni, hogy hova fog érkezni a drága Ász hősünk, aszteroidára, vagy csak a szembejövőkön akad fenn.

Tovább komment

X-Wing: Interjú a WarpStorm Klub Szolnok oszlopos tagjával

2016/02/09. - írta: Promie Motz

A cikk eredetile az swmini-n jelent meg.

Mostanra már lehet, a könyökötökön jön ki, annyit meséltünk a január 23 -án megrendezett szolnoki X-Wing versenyről (itt és itt). A részletekről, klubéletről, és egyéb ad hoc jellegű dolgokról kérdeztük a WarpStorm Klub Szolnok oszlopos tagját, Négyesi Jánost.

12625951_958174707597355_1798010316_n.jpg

Üdvözöllek az Olvasók nevében! Kérlek, mutatkozz be, mivel foglalkozol és mit csinálsz szabadidődben.

Sziasztok! Négyesi János vagyok a szolnoki WarpStorm Klub tagja, 34 éves gépészmérnök-közgazdász. Szabadidőmben szeretek kosármeccsre járni, íjjászkodni, társasjátékozni, de a legjobban wargame figurák festegetése és a terepasztalon történő tologatása kapcsol ki. Már több mint 20 éve festek és játszom, a számos Warhammer 40.000 és Fantasy sereg mellett megtalálhatóak itthon a történelmi (2. világháborús, Napóleon kori, ókori) seregek és persze a Star Wars repülők is. Több ezer figurám várja tároló dobozokban és vitrinekben kifestve, hogy végre “csatába” induljanak...

12620474_957701484311344_1988079170_o.jpg

12650541_957701830977976_1987064128_n.jpg

Mesélted, hogy más játékokkal is játszik a közösségetek többsége. Te promotáltad még anno nekik az X-Wing-et? Mennyire volt nehéz dolog “átcsábítani” a megrögzött Warhammer 40k-s játékosokat?

A WarpStorm Klub már jó pár éve a Szolnok környéki wargame-esek gyűjtő helye. Vannak tagjaink Szolnokon kívül Püspökladányból, Jászberényből, Ceglédről, de még Kecskemét mellől is. Igen, éveken át a Warhammer 40K volt a Klub legnépszerűbb játéka és rendszeresen voltak is belőle klubos versenyek. A tavalyi év elején sajnos többeknél volt a munka és a család miatt egy kis kihagyás a terepasztalos hobbiban. Ezt a szünetet “használtuk ki” Farkas Geri cimborámmal, hogy beruházzunk egy X-Wing alapdobozba és néhány kiegészítőbe. Kezdetben csak egymás ellen játszottunk a konyha asztalon, majd látván a lelkesedésünket még jó néhány embert sikerült átcsábítani a Warhammer mellett a Star Was univerzumába is!     

12630858_957696894311803_1694264642_o.jpg

Hogyan kerültél kapcsolatba az X-Wing-gel?

Én már a X-Wing megjelenése óta figyelemmel kísértem a játékrendszert. Kezdetben költséghatékonyság és játszótárs hiánya miatt, csak egy dobókocka készletet vettem és papírból hajtogattam/festettem magamnak repülőket, hogy teszteljem a játékot. 1-2 évig ezekkel a papír repcsikkel fárasztottam a családom és a közvetlen baráti társaságom, hogy játszanak velem néhány csatát. A fenn említett tavaly tavaszi “bevásárlás” és az új film által adott plusz lökés óta azonban nincs megállás. Teljesen beszippantott az X-Wing! Szerencsére nem csak engem, de a Feleségemet is… :)

12637053_957700247644801_1722047959_o.jpg

Örömteli, hogy nem csak Budapesten nő az X-Wing játékosok száma, hanem az ország más részein is. Győriek is februárban tartják az első helyi versenyüket. Úgy néz ki, sikerült példát mutatni nekik. Honnan jött az ötlet, miből látszott, hogy megérett az idő egy szolnoki versenyre?

Nem titkolt szándékunk, hogy felkavarjuk a vidéki - adott esetben a Szolnok környéki - X-Wing-es állóvizet. Ha egy kicsi közünk is volt ahhoz, hogy más vidéki helyszíneken is bevállalnak egy-egy X-Wing rendezvényt, akkor annak nagyon örülök! A verseny ötlete a korábbi 40K-s versenyeink kapcsán jött és önmagában a klubtagjaink számára is megrendeztük volna, és ha már úgyis megszervezzük, akkor gondoltam meghirdetem az X-Wing Miniatures Hungary csoportban is.

 12620821_957698454311647_501556076_o.jpg

16 fő vett részt a versenyen, ami emlék képeim alapján azon a szinten mozog, mint a tavalyi utolsó budapesti verseny. Meglepett ez az érdeklődési szám?

Meglepett és nagyon örültem neki! Először már néhány külsős embernek is nagyon örültem volna ha el tud/akar majd jönni, a végén viszont már le kellett korlátoznunk a nevezéseket a jelenlegi terem befogadó képessége miatt. Ezúton is köszönöm mindenkinek, aki múlt szombaton megtisztelt minket jelenlétével!  

12620622_957700577644768_176986166_o.jpg

Mik a tervek a jövőben? Ha előre látnátok a jelentkezők számát, tudnátok 20-30 főre is szervezni? A januári verseny helyének befogadó képességét eléggé megközelítettük.

Terveink szerint minden páratlan hónapban lesz egy X-Wing verseny Szolnokon. A következő esemény (időpont: március 20.-a vasárnap) már meg is lett hirdetve. A jövőben a jelentkezők számának függvényében, nem egy, hanem két egymás melletti teremben oldanánk meg a versenyt. Így, ha 30-40 nevező lesz márciusban, akkor se esünk kétségbe… :)

 12525139_1031163523607956_892554979630294868_o_1.jpg

Mi “pestiek” úgy érezzük néha, mi vagyunk a világ közepén. Már csak a nagyobb népesség miatt is több az aktív játékos nálunk. Ez mekkora hátrány nálatok, hogy érzed? Vagy éppen a kisebb közösséget könnyebb összetartani?

Az tény, hogy kevesebb emberből nyilván kevesebb fog wargame-ekkel foglalkozni a szabadidejében, és azon belül abból a kevés emberből még kevesebb fog X-Wing-ezni. Azt a kis közösséget viszont - ahogy Te is mondtad - sokkal könnyebb koordinálni.  

 p1230019.JPG

Az új Star Wars film befolyásolta játékos csoportotok tagságát? Többen jönnek hozzátok, hogy X-Wing-eznének, mert Poe olyan menő a filmben?

Tudat alatt biztos befolyásolt mindannyiunkat az új film, de alapjába véve mindenki régi Star Wars fan volt a csapatban. Eddig nem tapasztaltuk még az új X-Wing-esek áradatát, de ez szerintem bőven változhat ha minden évben kijön egy újabb SW film a mozikban. Reméljük az FFG is úgy gondolja, hogy meg kell lovagolni az új filmek adta lehetőséget és még sokáig fogja fejleszteni ezt a remek játékot.

12637300_957700014311491_162874792_o.jpg

Hogy kerülnek be hozzátok új emberek? Ismerősökön keresztül “toboroztok”, vagy csak akkor jön új tag, ha Szolnokra költözik egy wargamer?

Nem szoktunk toborozni, az új tagok leginkább ismerősök/haverok útján kerülnek velünk kapcsolatba. Évek óta van külön topic-ja a Klubnak a legnagyobb hazai wargame-es fórum oldalon, az www.inkvizitor.hu -n., másfél éve pedig már a Facebook-on is elérnek minket. Több mint 10 éve rendszeresen kijárunk bemutató asztalokkal népszerűsíteni a hobbit a szolnoki Nemzetközi makettversenyre is. Persze az se hátrány ha egy wargame-er Szolnok környékére költözik, de aki érdeklődik a hobbi iránt az meg tud minket találni… :)

Köszönjük, hogy válaszoltál a kérdéseinkre! Remélhetőleg, még párszor találkozunk különböző rendezvényeken!

És köszönjük azt is, hogy végigolvastátok az interjút.

A Blog legyen veletek!

komment

X-Wing: SWMINI Esemény - Új pilóták vs. Öreg rókák

2016/02/02. - írta: Promie Motz

main.jpg

A cikk eredetileg az swmini-n jelent meg.

A cél

Egy versenyen nem nyerhet mindenki. Sőt, amilyen kegyetlen úrnő a matematika, az indulók fele a nem lesz bent a mezőny első felében.

Lehet, új a lista, lehet, cserélni akarsz majd rajta valamit, lehet, hogy csak nem tudtál X Y listája ellen jól repülni, mert nem tudtam, mit tegyél.

Nem azt állítjuk, mindenre tudjuk a választ, de a gyakorlatban ki is próbálhatod a Te ötletedet a mi játékunkkal szemben.

Mindenki követ el hibákat, csak a kezdők átlagosan többet. Lehet, kiszúrunk valami rossz szokást a játékstílusodban, és mielőtt nagyon berögződik, teszünk ellene javaslatot.

Az is lehet, Te mutatsz nekünk valami trükköt! Ebben az esetben fenntartjuk a jogot, hogy eltanuljuk tőled.

Hajlamosabb mindenki első körben a saját ismerőseivel, saját játékszintjén keresni ellenfelet. Ezt akarom kicsit megbolygatni.

Megvalósítás

2 órás sávokban/fordulókban fogunk haladni, a jelenlévők arányában megpróbálunk mindenkit a Kezdő vagy a Haladó csapatba beosztani.

Amikor letelik egy forduló, a frissen érkező, illetve esetleg egyéb okokból távozni kényszerülő emberek függvényében újraosztjuk a csapatokat, és rotálódunk, hogy aki végig lent van, az végig, minden fordulóban új emberrel játsszon.

Ebbe a két órába belefér

  • előtte egy sereglista egyeztetés, tanácsadás, megvitatás, szabálymagyarázat, ha valami trükkös kombinációról van szó
  • 1 (vagy akár 2 gyorsabb) meccs lejátszása
  • Meccsek kielemzése

Fordulók előreláthatólag 2 óránként kezdődnek, 15, 17 és 19 órai kezdettel.

Jobb, ha az ember most szembesül, hogy korábban azért működött a stratégiája, mert előző ellenfelei valami hibát követtek el.

Regisztráció

Regisztrálni az alábbi linken tudsz

http://doodle.com/poll/c7gi7bkzzh5sm826

Kérünk, regisztálj előre, hogy zavartalanabb legyen a rendezés, és könnyebben tudjunk igazodni az érdeklődők számához.
Időpont: 2016. február 19., 15:00 -21:00

Helyszín: GémKlub, Ráday utca 30/b

A Facebook eseményre itt jelentkezhettek.

Korábbi ismertetőinket az X-Wing-ről és a többi Star Wars miniatűr játékról erre találjátok.

komment

X-Wing: a Ghost akcióban (Battlereport #1)

2016/01/31. - írta: Promie Motz

A cikk eredetileg az swmini-n jelent meg.

Ez a cikk terjedelmi okokból nem annyira kezdőbarát, bár a tartalma miatt ajánljuk melegen minden X-Wing kedvelőnek. így ha az olvasó nem tudja az összes kártyáról és pilótáról, ki mit is tud, bátorítjuk, olvasson utána itt. A Ghost-ról és a Phantom-ról már egyszer írtunk itt.

Sokan várjuk már a Wave 8 eljövetelét, és az 5 darab megjelenő hajó közül a legkérdésesebb a Ghost lesz talán. Nehéz elképzelni, hogy ne legyen túl erős, vagy se túl gyenge. VASSAL-on már egy ideje játszható formában fenn van a hajó, és kifejezetten túl erős Ghost-ot még nem láttam. Egy rosszabbul manőverező Agressor alapvetően, aki a zöld kockák helyett fix számú élettel rendelkezik. Ászok ellen addig bírja, mint az IG-2000-esek, Swarm ellen azonban hamar lekerülhet, ha kereszttűzbe kerül.

Bár Én nagyon lelkesen próbáltam Hera-t a Ghost-tal és a Phantom-mal működésre bírni, Tóth Benjáminnak más tervei születtek.

A következő listával vágott neki az aktuálisan futó reddit-es liga első meccsének:

 Corran Horn
-Veteran Instincts
-Engine upgrade
-Fire-Control System
-R2-D2

Chopper
-Fire-Control System
-Ion projector
-Ion Cannon Turret
-Leebo
-Sabine Wren
-Ion Bomb
Extra Munition

 

Kezdjük el elemezni az új, vagy ritkábban látott lapokat. Chopper a Ghost-tal egy nagyon furcsa hajó. Viszont tetszés szerint felpakolhatjuk szinte. Chopper képességéből következően ütközni szeretnénk néha pár ellenséges hajóval. A Fire-Control System segít az akció nélküli körökben is erősebb támadásokat lebonyolítani. Leebo a szegény ember Engine Upgrade-je, de amíg ésszel használjuk, addig elég hatékony, plusz megspórolja nekünk a Modification slot-ot, ami az egyik leghasznosabb, és abból csak egy darab van. Így oda elfér az Ion projector. Szintén, ha belénk ütköznének.

Sabine ad nekünk egy Bomb slot-ot, és a sebzést alapetően nem okozó bombákat is felturbózza. Eddig is kétféle módon tud Chopper ion-t osztani, ne szerénykedjünk, adjunk egy harmadikat is. Így remek válaszát az Ion Bomba, így előre nagyot üt Chopper, mögötte pedig tehetetlenné teszi az ellenfeleinket.

A bombák, bár nem gyakori kiegészítők, az óvatlan ellenfélnek csúnya meglepetéseket okozhatnak.

 A fenti listában nem használta ki Bendzsii az Attach Shuttle csatlakoztatásának lehetőségét. Meglehetősen jó képesség, de ahhoz, hogy működjön a Ghost-on, a két hajónk együtt könnyen 80 pontot, vagy még többet elfogyaszt a lehetséges 100 pontból. Így eleve nehéz melléjük valami kiegészítést találni. Emellett egy 80 pontos hajó nagyon csábító célpont, ami hiába lő kétszer körönként, jó eséllyel is csak átlagosnak tűnik még. Értve ez alatt azt, hogy 80 pontért szinte bármi mást hozhatunk, és az is csinál ugyan annyi sebzést körről-körre.

Ellenfele egy klasszikusabb, Wave 5-ös listával fogadta a kihívását, aminek számos variánsa már megmutatta, mire képes.

Real Admiral Chiraneau
-Vader
-Gunner
-Veteran Instincts
-Engine Upgrade

Whisper
-Veteran Instincts
-Fire-Control System
-Advanced Cloaking Device

Bendzsié lett a kezdeményezés, ami Chinrau és Corran miatt fontos volt.

A felállás: 01.jpg

Eltért a két játékos mentalitása és a céljaik is különböztek. A birodalmiaknak el kell tüntetniük Corran-t az útból, hogy Whisper szabadon terrorizálhassa Chopper-t, míg a lázadóknak elég jó esélyük van hamar megszabadulni a Decimator-tól.

02.png

Első kör: a lázadók óvatosan megindultak, még nem kötelezik el magukat egyik irány mellett sem, hátha valami trükköt alkalmaznak a birodalmiak. DeBoer ezzel szemben a TIE Phantom-ot óvatosan indítja útnak, Chinraut meg az előtte lévő aszteroidamentes úton elindítja maximális sebességgel és boost-tal.

03.png

Második kör: A Decimator fogadására befordulnak a lázadók, a Phantom óvatosan kimarad az ütközetből, amíg Corran életben van. A Gunner/Vader kombináció a 3 pajzsot Corranről hamar eltüntette. Chopper szerencsére Range 2-ből lőtt, így 4v0-n focus-szal 4 sebet gurított. Így a kör végére a lázadók 5 sebzést vittek be a Decimator-nak, míg Vader Nagyúr 4 sebet okozott a saját hajóján.

04.png

Harmadik kör: Chinrau beleszaladt Chopper-be, de az ion projectorok még nem melegedtek be kellő képen üzemi hőmérsékletre. Horn ezután kiosztott 4 sebet az tengernagynak, amiben az egyik egy Damaged Engine kártya formájában pirosra változtatta a kanyarokat. Tekintve, hogy Chopper a képességéből következően kiosztott neki egy stresszt, így ez behatárolta a jövőben elvégezhető manővereket.

Válaszul első lövésre Vaderrel elpusztította az E-szárnyút. Ezután lőtt először a meccsen Whisper, majd a cloak mögé bújva elkerülte Chopper válaszlövését.

05.png

Negyedik kör: Chopper megpróbálja Sabine Ion bombájával likvidálni Chinareau-t. Sabine képessége miatt pont meg tudná ölni az Admirálist.

06.png

A birodalmi játékos zöldet ment, hogy a Chopper-féle ütközős stessztől megszabaduljon. Ha nem akar biztosan meghalni, mielőtt egyáltalán lőhetne, meg kell próbálni kiboost-olni.07.png

 A boost még sikeres önmagában, azonban valószínűleg a másik irányba kellett volna próbálkozni, mert így elég karcsú az esély, hogy ne essen le a pályáról. A bomba felrobban, senki se sérül, és nincs lövés ebben a körben.

08.png

Ötödik kör: Chinareau leesett. Chopper megfordult. Chopper elég sok élettel rendelkezik még, így bármi megtörténhet.

09.pngHatodik kör: Chopper egy Leebo-féle boost-tal berepült a Phantom arcába. A birodalmi játékos megpróbálta a 3 derékszög után egy barrel-rollal kivinni a tűzvonalból Whispert, de végül mindenki lő mindenkire. Chopper pajzsai leestek, Whisper nem sérült meg.

10.png

Hetedik kör: a baljós árnyakból előkerülő Phantom-on látszik, hogy előre decloack-olt. Elég váratlan fordulat, és rövidtávon látszik, mennyire jól is sikerült.
11.pngChopper befordult egy blokkra, míg Whisper az ionágyú hatótávolságán és tűzíven kívülről lövöldözik. Sok kárt a focus token hiányában nem okoz. Chopper gyakorlatilag az eddigi első és egyetlen védekező kockáján a szemet ügyesen beforgatja.

12.png

Nyolcadik kör: Chopper jobbra 2 élessel majd Leebo-boosttal 3 pixel híján leparkolta magát a Phantom elé, bár így ionizálta magát összesen már 2 tokennel. A Phantom egy zöld manőverrel belemegy Chopperbe! Az ion projektor mostanra üzemképes, és elkapja a Phantomot, plusz Chopper stresszeli!

Kilencedik kör: Chopper előre sodródna, de nem tud, marad egy helyben, cserébe lejön róla az ion token. A Phantom előre sodródna, ha tudna, az ion lejön róla az ion. Ugyanakkor fehér 1-est ment, így a stressz rajta marad, sőt, újabbat kap! Az ion projektor most harmadik alkalommal megint ellustálkodja a feladatát.

13.png

Tizedik kör: Chopper ledob egy bombát maga mögé (az utolsót), de Whisper erre számítva a másik irányba megy. Bele Chopper-be, mert ere meg ő számított. 3. stressz a Phantom-on. Ion most sincs.

14.png

Whisper egyszer rossz irányba fordult, innentől kezdve az ionágyú gondoskodott róla, hogy ne szedje le a stressz, és egy vonalban maradjon. Chopper semmit sem kockáztatva, magabiztosan a célra tart.

15.png

16.png

Range 1-ben a token nélküli Phantom 5 találatot kap, ami bően elég a maradék két életének.

Konklúzió

A Ghost nem lesz egy haszontalan hajó, de meg kell vele dolgozni a győzelemért. Swarm-ok ellen, az esetleges Hera-t kivéve, valószínűleg ki lesz szolgáltatva. Hera a PS 6-os BroBot-okat jó eséllyel kordában tudja majd tartani, bár ellenük nem árt minél több támadás, hogy a tokenjeik elfogyjanak. Elsődleges fegyverrel körbelőni képes nagy hajók ellen, akik utána lépnek, szintén hátránnyal rendelkezik, hiába van neki turret upgrade-je.

A fenti Ghost build-en kívül még az alábbiakról vannak pozitív tapasztalataink.

Ghost -Autoblaster
-Accuracy corrector

Két garantál, kivédhetetlen találat Range 1-ben. Ez a build nem oldja meg azt, hogy ott is maradjon az ellenfél, arról valahogy gondoskodni kell.

Ghost (szinte bármelyik pilótával, de Hera-val egész jó)
-Gunner
-Fire-Control System
-Han Solo
-Engine Upgrade

Ha valamire rálátunk, az kap tőlünk egy lórúgást. Han Solo-val a target lock-jainkat elkölthetjük, mint focus-ok. Aztán kapunk a támadás után újat.

Látunk majd Ghost-okat az asztalon? Igen, fogunk látni, mert egy gyönyörű és hatalmas hajó lesz. Ugyanakkor valószínűleg nehezen játszható, ha csak nem találtok ki valami kezdőbarát felszerelést hozzá. Ha minden opciót ráteszünk, a Ghost és a Phantom önmagában is 100 pontos lehet, így megfontoltan csak a szükséges fejlesztéseket lesz érdemes rátenni.

A 6 új Rebel only crew vélhetőleg üde színfolt lesz a lázadás egén. Sabine-t el tudom képzelni egy K-wing vezete bombázó osztagban, hogy hatékonyan robbanthassuk fel az ellenfeleinket.

Ezra is és Kanan is remek lehetőség lesz, ha a Push the limit használós, illetve stressz kiosztós metajáték marad.

Chopper ingyen legénységként érdemes feltenni, ha marad valahol egy üres slot. Csak nehogy evade-eljünk vele.

Hera olcsó, így biztos lesz haszna. Zeb elég kétélű fegyver, nagyon jó alapgondolattal, de még nem találtam neki helyet.

Az X-Wing tematikus hetünk cikkei

Hétfő: Lázadó Ászok - Futottak még kategória, a Lázadó Ászok sorozat befejező része

Kedd: Szolnok verseny beszámoló I.

Szerda: 21 tanács (kezdő) versenyzőknek

Csütörtök: Szolnok versenybeszámoló II.

Péntek: Az ötödik pillér

Szombat: Ghost akcióban (BattleReport)

A lehetőségek tárháza egyre csak nő. Ötleteljünk, próbálkozzunk, játszunk sokat, érezzük jól magunkat.

komment

X-Wing: Az ötödik pillér

2016/01/29. - írta: Promie Motz

A cikk eredetileg az swmini-n jelent meg.

2017. December. A közel 2 éves cikk frissítése.

Kezdő játékosok számára szerintem keresve sem találhattam volna ki misztikusabb címet. Azonban, ha végigolvassátok, remélhetőleg a játékról alkotott általános képetek valamennyire megváltozik.

Van egy kedvenc listánk (kezdő játékosok esetén, van egy listám). Mondjuk BBBBZ (azaz 4 B-wing és egy Z-95-ös). Szeretek vele játszani, de azt veszem észre, rendre kikapok Whisper-től (TIE Phantom, Wave 4). Logikus következtetés, a TIE Phantom OP, gyorsan menjünk el a boltba, vegyünk Phantom-ot. Csodák csodájára, Whisper sem legyőzhetetlen, Han Solo Millenium Falcon-jától kikapunk, amikor ellene játszunk. Jó, veszünk Falcon-t. A Falcon menő. Találjuk ki, kitől fog kikapni a Falcon-unk? A BBBBZ-től. AAARGH!

Ismerős a fenti ördögi kör? A játékban eredetileg három archetípus volt, amit idő közben az angolok elkezdtek inkább pilléreknek (pillars) hívni, jelezve, hogy nem az alagsorban kuksoló D&D-s kockák játéka ez, hanem nagyon komoly Star Wars rajongóké.

Paul Heaver anno (2015-ben), a Scum-ok eljövetelével írt az aktuális metáról és a 3 pillérről.

A három pillér

1. Jouster-ek

Kivételesen van értelme ezt a szót magyarra lefordítani! A Joust a lovagi viadalokon a lándzsatörés sportja volt. X-wing-ben is azokat a hajókat hívják jouster-nek, amelyik elsődleges célja, hogy rárepül szemből az ellenfélre, és minél rövidebb idő alatt minél több sebzést igyekszik okozni, gyakran függetlenül attól, hogy mennyit sérül közben maga a jouster.

knight-joust.jpg

Technikailag ez úgy valósul meg, hogy ezek a legjobb hajók ár/érték arányban, amikor az élet/pont és így a várható támadások számát nézzük, súlyozva a sebzés kockákkal. Ugyanakkor a Torpedókkal, rakétákkal és Ágyúkkal felszerelt hajókat is ide osztják be, így a BTL-A4 címmel ellátott Y-wing-ek, vagy szakirodalomban a Warthog-ok is jouster-ek (R3-A2 asztrodroidról most még nem beszélve).

A jousterekkel elég egyszerű a játék, amíg folyamatosan tudsz mindegyikkel lőni, addig nyerésre állsz. Ha az ellenfeled rendre arc-on kívülre tud menni, akkor veszteni fogsz velük.

1.2 Alpha strike

Ha a muníciók kicsit tovább erősödnek a Long-Range scanner vagy a Guidance chips eljövetelével (ez meg is történt 2016-ban a VIII. Hullámot követően), akkor elég erős "alpha strike" listák alakulhatnak ki, azaz, akik egy első, taktikai csapást mérnek torpedó vagy rakétazáporral a seregünkre. Mivel ezen másodlagos fegyverek minimális kivételtől eltekintve az elülső tűzívből indíthatóak csak, ezért szerintem őket is a jouster-ek közé kell majd besorolni, hozzátéve, hogy ha mindegyikük csak egyetlen hajónkat méri be, majd ezen hajónkkal menekülünk, míg a listánk maradékával üldözzük a rakétás ellenséges sereget, akkor nehéz helyzetbe hozhatóak. Így amíg a klasszikus jouster-ek bárkit lőhetnek, aki eléjük téved, a Long range Scanner-es rakétaplatformok azzal, hogy előre kijelölik a célpontjukat, esetleg egyben megnehezítik a saját helyzetüket. Persze egy HWK nem biztos, hogy el tud előlük menekülni.

Főbb klasszikus példák: B-wing, TIE Fighter, Headhunter, BTL-A4 Warthog

Alpha Strike listák, ahogy 2016-ban gondoltuk: TIE Bomber, TIE Punisher, B-wing, Y-wing, K-wing, Proton rakétás A-wing

2017 végi példák: 

Az alpha strike mostanra igazán "Alpha" lett, azaz a létező legkorábban lecsapni a lehető legjobban. A szuper pontos rakéták (Cruise és Harpoon Missile) Guidance Chips-szel és fókusz target lockkal szinte biztos maximális sebet fog okozni. Így kifizetődővé vált minél korabban, a lehető legnagyobb Pilot Skillen ellőni a rakétákat. Ezt a legjobban ászok tudják végrehajtani, mint Veteran Instincts-es Darth Vader vagy Quickdraw.

Mellettük persze megmaradtak az egyéb, alacsony PS-ű muníciós swarmok is (pl Khiraxz, Scurgg), de az ászok kedvezőbb végjatéka miatt ezen sorok írásakor ritkábban annyira sikeresek.

2. Arc Dodger-ek

Can't touch this. Ez már csak azért is találó, mert amellett, hogy el sem találod őket, hiába adsz le rájuk rengeteg lövést, mellesleg, akárcsak csak MC, mint egy Pöröly, úgy súlytanak le rád. Stop, Soontir Time! Persze a remek védekező tulajdonságaiknál is nagyobb túlélési képességet biztosít számukra az, hogy mozgékonyságukkal kijutnak a tűzívekből, és a legtöbb hajónk nem is tud majd rájuk lőni. A maradékot meg védik token-ekkel.

Persze szökőévenként egyszer első 1-2 lövésre leesik az interceptor-unk, hogy utána tudjunk miről sírni a haveroknak a következő 5 játék alatt, miközben nekik vörösödik a fejük, mert nem is tudnak Soontir-ra lőni.

Ha az ellenfelünk ügyesen leblokkolhat minket, vagy csak direkt szemberepülünk a swarm-jával, és 4+ lövés is érkezik ránk körönként, akkor idővel elég hamar elvérzünk. Mivel akció függőek, ezért ha stresszelni tudjuk őket, az szintén lerövidítheti az élettartamukat.

Főbb példák: TIE Interceptor, A-wing, E-wing, TIE Silencer

Nagytalpas Arc Dodger-ek is lehetnek, akik egyben Turretek. Úgy mint Dash Rendar vagy Han Solo, utóbbi határozottan Engine Upgrade-del.

Különvélemény: Protectorate Starfighter.

Ezek a fura hajók tűzívben, Range 1-ben, szemtől szembe gyakran még jobban is érzik magukat, hiába lennének alapvetően arc dodgernek tekinthetőek. Lásd még a Wave 9 áttekintőt (Concord Dawn Protectorate title például).

3. Turret-ek

Bár ezt biztos hívhatnánk magyarosan tornyoknak is, az egységes jelölés kedvéért turret-ekről fogok beszélni.

Nagyok, körbe lőnek. Akik nem játszanak velük, egyből ezt hívják easy-game-nek. Elvileg az arc dodger-ek ellen ez volt az orvosság, de az Autothruster-ek óta az interceptor jellegű hajók meglepően jól bírják a Turret össztüzet.

Technikailag itt is megkülönböztethetünk PWT-kat (Primary weapon turret) és secondary-kat. Érdekesség, hogy mielőtt az MoV* számítás a versenyeken megváltozott, előtte a PWT egy komoly szitokszó volt az FFG-s fórumokon. Azóta eléggé megkopott a nagy hajós tornyok jelenléte a versenyeken, mert most hasonló vagy szinte rosszabb helyzetben vannak, mint a Swarm-ok régen, hiába is nyersz, de mivel minden meccsen vesztesz pár hajót, az azonos győzelem ponttal rendelkezők között hátul leszel.

*A MoV, azaz Margin of Victory a versenyek során használt, másodlagos szempont a helyezések eldöntésére. Nem csak azt számítjuk, hogy hány meccset nyer egy-egy ember, hanem azt is, hogy "mennyire" nyeri meg az adott versenyt, azaz hány pontja marad fenn a pályán a meccs végén. A hivatalos, idei versenykiírás példáját ide másolva MoV számításra

Példa Lejárt az idő: Luke 60 pontot lőtt le, Fell pedig csak 21-et. A különbözet 39 pont, ezért Luke megkapja a teljes győzelemért járó 5 győzelmi pontot valamint 100+39=139 versenypontot. Fell vesztett és 100-39=61 versenypontot könyvelhet csak el magának.
Egy másik: Fell az idő lejárta előtt teljesen ripityára lőtte Luke seregét, Luke pedig csak 36 pontot szedett le. A különbözet 64 pont, Fell 5 győzelmi és 100+64=164 versenyponttal lett gazdagabb, Luke pedig csak 100-64=36 versenyponttal.

Hogyan változott ez meg? Régen csak a teljesen megsemmisített nagy (Large) hajókért járt pont. 2015 Szeptember óta, ha a nagy hajónak a fele életét lelövi az ellenfelünk, akkor (lefelé kerekítve) a pontértékének a felét megkapja MoV számításhoz is

Példák: Y-wing, K-wing, Decimator, YT-1300, YT-2400, és lassan a JumpMaster5000

Aki még emlékszik a mai cikk címére, az lehet meglepődött, hogy-hogy a Vörös Ötösön már az ötödik pillérről írnak? amikor csak  három van a játékban. A Wave 6-os Y-wing Bomb loadout és a Wave 7 megjelenésével úgy érezte az FFG, hogy a Bombázók végre életképes taktikai lehetőséget nyújtanak majd a játékosoknak, és valóban jelentősen bővült 3 új bombával a repertoár. Meg az a pár bónusz torpedó és rakéta is jól jött. Ugyanakkor, mint kiderült, az ász a Twin Laser Turret volt a K-wing csomagban a hullámból. A defenderek 2016 második felében bekövetkezett felemelkedése után 2017 őszéig a bombázók tartották rettegésben a játékot.

4. Bomber-ek

Bár a harmadik Wave óta itt vannak, mostanra lehet csak őket ténylegesen komolyan venni. Hozzáteszem, hogy 1-1 bombát régen is megérte elrejteni a hajóinkon, mert nem voltak rá felkészülve az ellenfeleink. Egy teljes bombázó raj ellen valószínűleg sokaknak lenne problémája elsőre, mert nem tudnak ellene játszani. Én se játszottam még egy darab bombánál többet tartalmazó lista ellen, és általában az az egy bomba is gondot okozott, ha az ellenfél le tudta dobni. Az Extra munition jót tett a bombák ár/érték arányának, ha több bombát is a hajóra teszünk, így azonban gyakran túl drágák a bombázók, és hamarabb meghalnak, mint hogy a fele bombát le tudják dobni. A kedvenc bombázóm Miranda (láttam előre pár fordulatot, úgy tűnik. A 2017 őszi Advanced SLAM átszövegezésig Miranda Doni sokak szemében az Ördög felesége volt). A Conner Net-ekkel, és Sabine-nal már 6 darab-ot is rátehetünk! Ellenben lehet, hogy érdemes lesz róla lehagyni a TLT-t, így az ellenfeleink nem érzik majd olyan veszélyesnek, cserébe a bombázáshoz meg egy Advanced SLAM-et pakolhatunk fel.

A Bomberek már csak azért is furcsa lények, mert általában nem érdekli őket, merre néz az elejük (Deathrain-t leszámítva). (ezt a mondatomat már átfogalmaznám. Azért érdekli őket, merre néznek, mert ez határozza meg, merre tudnak majd lépni és bombázni a következő körökben) Így kevésbé zavartatják magukat az arc dodger-ek miatt. Ha már a hajó mögött van valahol az arc dodger, akkor ahhoz, hogy üldözze a mi bomber-ünket, pont át kell haladnia a bombán. Azaz, valahogy jól működnek arc dodger bait-ként. Ez a kategória még a mai napig folyamatosan és lassan kapja az erősítést, és nincs nagyon top játékos sem, aki rendszeresen játszana ilyen listával komoly külföldi versenyen, így nehéz megítélni, mennyire erősek jelenleg a bomber-ek. Az biztos, hogy a Top listák közé nem jutottak be idén sem a Világbajnokságon. 2016-ostól kezdve azonban igen.

Példák: K-wing, TIE Punisher, TIE Bomber, Y-wing, Firespray

5. Support

Az ötödik elem, a szeretet. Szeretjük a saját hajóinkat megsegíteni, az ellenfelet meg lehetetlen helyzetbe hozni. Egyszerűség kedvéért minden support, amit nem azért hozunk, hogy pusztán remek ár/érték arányban dobáljunk piros kockát, hanem valami egyéb hatást váltsunk ki, hogy előnyt szerezzünk. HWK-290 és Lambda Shuttle Wave 3-as megjelenésével jelentek meg a direkt support hajók, persze előtte  lázadó és birodalmi oldalon is voltak egyes vadászok, amik mint "force multiplier"-ként hatottak (legismertebb példa: Howlrunner újradobása annál erősebb, minél több támadni is képes szövetséges hajó van körülötte Range 1-ben). Közös jellemzőjük, hogy általában crew slot-tal rendelkeznek, mert a tényleges buff osztáshoz az a legjobb slot. Itt az általános rendezési elvek kicsit megváltoznak, de kiemelném, hogy szerintem a debuff-erek is support hajók közé tartoznak, azaz a Tactician-ös, Mara Jade-es Rebel captive, Carnor Jax (ha úgy játszuk), és R3-A2 úgy segít minket, hogy az ellenféltől akciókat vesz el, behatárolja a tárcsáját.

Palob a scum HWK-290-esben tokeneket lopkod, amivel behatárolja a mi optimális akció választásunkat.

Ahsoka Tano, Lowhrick meg a Coordinate akció 100 pontban mind remek support képességek.

A debuff-erekkel együtt határozottan erős pillér az 5. kategória, azonban ha valaki nem oda akarja venni ezeket a még speciálisabb eseteket, még akkor is a tényleges support-oló hajók is megállják a helyüket megfelelő seregben.

Hátrány, a 3 fő pillérből bárki megver egy support hajót egy-egy ellen.

Példák: Hwk-290, Lambda Shuttle, E2 B-wing, Rebel Transport (Epic), Biggs, Thane Kyrell.

Debuff-olókra: bármi ami Tactician-t el tud vinni, Shadowcaster mobile arc-os képességei, Old Teroch.

Akkor most keverjük össze az egészet

A bevezető példámban homogén seregekről beszéltem, és az első három pillér között van egy körbeverés, jó öreg kő-papír-olló módon. Amibe az Autothrusters belerondított. Soontir-t hozták ezen kártya megjelenése előtt is. Az tény, hogy így  a többi interceptor (és köztük az A-wing is) életképesebb lett, de Soontir meg egy szörnyeteggé vált.

Most persze nem Soontir-t akarom szidni ebben az írásban, hanem az öt pillérről beszélgetni. Egyszerű lenne a helyzet, ha az öt pillér egy kő-papír-olló-gyík-Spock rendszerben vennék fel egymással a küzdelmet.

Aki látott már bombázót a játékban, vagy magányos Lambdát, az tudja, hogy nem ez a helyzet.

A bomber-ek és support hajók meg tudják támogatni a másik Három pillért, így egy erős építményt hozva létre. Egy vegyes squadron ellen az ellenfelünk is esetleg nehezebben tud repülni. Más kérdés, hogy a mi feladatunk is összetettebb és nehezebben kivitelezhető.

Aztán előfordulhat, hogy egy adott hajót próbálunk különböző feladatokra átalakítani, hála az esetleges upgrade slot-oknak.

Vegyünk például egy T-65-ös X-Wing-et, Wedge-t. Mindenki ismeri, senki se szeret ellene repülni, de nagyon ritkán látjuk az asztalon.

Ha valaki felteszi a játéktérre, jó, ha előtte tisztázza, mi is legyen a feladata. Itt van 4, pontértékben középkategóriás build, ami az Integrated astromech miatt egész jó túlélést biztosít a hajónknak. Helyette bármelyik listában hozhatunk Engine vagy Shield Upgrade-et, és akkor már abban a pontérték tartományban mozgunk, mint Poe.

Offenzív Wedge - 33 points

  • Predator
  • R2 Astromech
  • Integrated Astromech

Defenzív Wedge - 34 points

  • Determination
  • R2-D2
  • Integrated Astromech

Alpha Strike Wedge - 34 points

  • Veteran Instincts
  • Proton Torpedoes
  • Guidance Chips
  • Flight-Assist Astromech

Arc Dodger Wedge - 33 points

  • Stay on Target
  • BB-8 Astromech
  • Integrated Astromech

Wedge, aki alapvetően egy Jouster, az első három listában más szemlélet alapján működik. Az elsőben rövid idő alatt minél többet akarunk vele sebezni, bízva abban, hogy hamar visszahozza az árát. Elég veszélyes, mert ha nem sikerül vele olyan manővert választani, ami minimalizálja a ránk lövő ellenséges hajók számát, akkor bármilyen lista hamar átrágja magát a lázadó pilótán.

A második lista még mindig a Jouster vonalat erősíti, itt azonban a cél az, hogy sokáig éljünk. Még a végén arra is van időnk, hogy 1-1 elleni harcban jól szerepeljünk, mivel elég későn lépünk, a legtöbb hajó után. Ha meg az ellenfelünk elhatározza, hogy elején megszabadul Wedge-től, több tűzerőt kell rááldoznia, és addig a listánk maradéka szabadon garázdálkodhat.

A harmadik listában gyorsan akarunk egy nagy pofont bevinni a Torpedóval, cserébe  az Integrated Astromech nyújtotta kis biztonságról is lemondunk. Ha nem jó helyre érkezünk, akkor a Flight-Assist Astromech a Wave 12-ből adhat nekünk egy kis szükséges pozíció változtatást.

Flight-Assist

A negyedik összeállításban egy másik pillér elemeit emeljük át, és Arc Dodger csodahajót varázsolunk Wedge-ből.

Mivel egyszerre lép érvénybe a két kártya, ha akarjuk, használhatjuk először BB-8-et, majd a Stay on target-et. Ehhez elég a zöld előre 2-es manővert beállítani, és így már egész jó mozgékonyságra teszünk szert, nem beszélve arról, hogy reagálhatunk az ellenfelünk lépéseire. Persze végül a Stay on target stresszel minket, így a következő körben nem alkalmazhatjuk megint ezt a kombinációt, mert ha stressz van rajtunk, nem hajthatjuk végre az ingyen akciókat. Két körönként azonban T-65-öshöz képest páratlan mozgékonyságról és reakciókészségről tehetünk tanúbizonyságot.

Számtalan példa van arra, hogy egyes upgrade-ekkel átalakítunk egy hajót. Például, amikor a HWK-okra Turret-eket teszünk, akkor az egyszerű support hajókból egyből komoly damage dealer-ekké változhatnak. Hasonló lesz a TIE Shuttle kártya is. Erről még nincs kint jó minőségű kép, de a szövege így szól:

TIE Shuttle

TIE BOMBER ONLY. TITLE.

Swx52-tie-shuttle

Your upgrade bar loses all Torpedo, Missile, and Bomb icons and gains 2 Crew upgrade icons. You cannot equip a Crew upgrade icon that costs more than 4 squad points.

A birodalmiak is ezzel beszállnak a játékba, és egy, a HWK-ra emlékeztető, kis talpú support hajót kapnak, egyébként egy bombázóból.

Rebel toolbox

Mostanában elterjedt az angolszász fórumokon ez a kifejezés, "lázadó szerszámos láda". Meglepően találó elnevezés. A lényege, hogy a lázadó hajók néha csak egy-egy upgrade-del átkerülhetnek egy másik pillérbe, illetve játékstílustól egyszerre többe. Így a játékos különböző eszközöket kap, amiket használva összerakhatja magának a győzelmet.

Ezek az eszközök felsorolva, a teljesség igénye nélkül:

  1. Blokkolási képesség,
  2. tűzerő - jousting property (mennyire éri meg nekünk ész nélkül szemberepülni bárkivel),
  3. tornyos hajó,
  4. pajzs visszatöltés,
  5. stressz kiosztás/control mechanizmus (ion fegyverek, a bombák is ide tartoznak, vagy majd az új tractor beam),
  6. utoljára lépő Ász pilóta

Avagy olyan elemek, amelyeket eszközként felhasználva erősíthetjük a listánkat. A pajzs visszatöltést leszámítva a söpredék és a birodalmi erők is képesek ezeket a trükköket bevetni. Birodalmi oldalon a TIE/FO-k igazából, Comm relay upgrade-del meg is felelnek a pajzsvisszatöltés rendszerének.

Ha az evade action nem az alap TIE fighter-hez lett volna kitalálva, eleve lehet, hogy reinforce deflectors, vagy valami más nevet kapott volna.

Tehát a lehetőségek, figyelembe véve a sok debuff opciót scum-nál, eléggé kiegyensúlyozottak. Minden adva van a jó listák elkészítéséhez.

Minél több eszközből építkezünk, annál nagyobb eséllyel veheti fel a listánk a versenyt az ellenfeleinkével. A más eszközök más játékstílust igényelnek. Ha valaki B-wing-eken tanult meg repülni, nem érzi át egyből, mekkora kockázat, ami még megengedhető egy interceptorral. Én például szeretek Jake Ferrel-lel játszani, de ritkán teszem, és olyankor is jó eséllyel bele vezetem olyan szituációba, amibe egy Soontir játékos nagy eséllyel nem tenné.

Fontos, hogy megismerjük magunkat, a játékstílusunkat, azt, hogy milyen eszközökhöz értünk. Nem kell leragadnunk ezeknél, és nem is szabad, tanuljunk meg újakkal bánni. Azonban számítsuk bele, hogy a tanulási idő alatt alul teljesíthet a listánk a potenciáljához képest. Túl sokan dobnak el egy-egy sereg összeállítást 2-3 ütközet után, amit nagy eséllyel ugyan azon lista ellen játszik.

Paul Heaver ezért lett Világbajnok a változatosság kedvéért idén is. Mióta kijött Poe, akkor elkezdett vele repülni és gyakorolni. Rendszeresen megjelent a Világbajnok listájával korábban más X-Wing eseményeken, neteseken és Amerikában fizikailag megtartottakon egyaránt. Nem altatott senkit sem, nem egy meglepetéssel próbálta ledöbbenteni az ellenfeleit. Hanem rutinnal.

Értem és érzem, a többségnek nincs ideje 20 meccset játszani pár hét alatt. Akiknek meg van, azok is szeretnek kipróbálna új dolgokat. És ez nem is akkora baj, mert minden meccsen kicsit tanul az ember.

Összegezve

Találjuk ki, mit akarunk elérni a listánkkal. Eszerint válogassunk hajókat és upgrade-eket. Ha egy pillérből mazsolázunk, akkor csak 1 pillérből. Ekkor ne lepődjünk meg, ha pár lista ellen kevés esélyünk.

Ha lázadozunk, akkor talán könnyebben keverhetőek az elemek. Ugyanakkor lehet, nagyobb szükség is van a keverésre.

Például a 4 B-wing plusz egy Z-wing (BBBBZ) is swarm-nak számít, ugyanakkor a 8 TIE-jal szemben sokkal kevesebb a hajó a pályán, nehezebb velük blokkolni. 8 TIE-t szétszórva már elég jól le lehet blokkolni az ellenséges ász pilótát, és akció nélkül hullanak az interceptorok és a szívós T-70-esek is.

4 Advanced Sensor-os B-wing már más tészta, meglepően mozgékony hajók, akik imádnak blokkolni, vagy akár még ütközni is. 1 hajót, amit veszítenek, jól bepótolják mozgékonyságukkal, és azzal, hogy piros manőver és koccanás esetén sem veszítenek akciót.

1 kártya, és mennyit változik a hajó. Birodalmi oldalon kevesebb az ilyen jó trükk. Ott a legtöbb upgrade csak kiélezi valami jó tulajdonságát a hajóknak (inteceptorok a 3 zöld kocka mellé kapnak sok fejlesztést, amivel lesz sok tokenjük a kockák mellé).

A mai cikk alapját ez a blogbejegyzés alkotta.

Az X-Wing tematikus hetünk cikkei

Hétfő: Lázadó Ászok - Futottak még kategória, a Lázadó Ászok sorozat befejező része

Kedd: Szolnok verseny beszámoló I.

Szerda: 21 tanács (kezdő) versenyzőknek

Csütörtök: Szolnok versenybeszámoló II.

Péntek: Az ötödik pillér

Szombat: Ghost akcióban (BattleReport)

 

komment

X-Wing: 21 tanács (kezdő) versenyzőknek

2016/01/27. - írta: Promie Motz

 A cikk eredetileg az swmini-n jelent meg.

Kedves Olvasó!

Ha ezen sorokat látod, feltételezem, hogy a most következő X-Wing versenyre készülsz. Sajnos nem tudom megmondani neked, hogyan nyerj. Biztos nem árt, ha gyakorolsz a listáddal.

Azonban bízok benne, hogy sikerül pár tanácsot adnom, amelyeket megfogadva kellemesebben zajlik majd a napod, és összeszedettebben tudsz majd játszani.

Korábban, általános tapasztalatokból merítve, már próbáltam magáról a játékról írni 5 megfigyelést, most azonban 21 tanácsot adnék, ami nagyrészt a versenyekre vonatkozik.

Egyik tanács sem lesz falrengetően eredeti, azonban bízok benne, hogy hasznosak.

  1. Érkezz meg időben! Nem akarsz Te lenni Az a játékos, aki miatt eleve csúszik az egész nap. Plusz ha késel, akár ebédszünetben, azzal azt fejezed ki, hogy nem tiszteled a többiek idejét, mert a tiéd fontosabb, mint az övék.
  2. Csak a szükséges dolgokat hozd el! Egész nap csak egyetlen listával fogsz játszani, így főleg, ha nem autóval jössz, ne csomagold be az összes hajódat. Várhatólag sokan leszünk, és nem lesz tengernyi hely. Amikor két meccs között egyik asztaltól mész a másikig, akkor nem mindegy, hogy egy hatalmas ládát, vagy egy kis hátizsákot kell mozgatnod. (egy-egy bónusz tokent elhozhatsz, mert hajlamosak elgurulni).
  3. Hozd is el a szükséges dolgokat! Persze elképzelhető, hogy pont tudunk kölcsön adni olyan hajót, lapot, amit otthon felejtesz, de egyszerűbb, ha elhozod.
  4. Előző nap készítsd össze, ami kell a játékhoz. Tokenek, sablonok, kártyák (kondíció kártyák is!), hajók. Kártyákat eleve beteheted egy kis tasakba, hogy ne kelljen őket a helyszínen kiválogatni. Elvileg a számok és a kritikus találat jelző tokenek használata kötelező. A számok tényleg kellenek, ha tükörmeccs van, míg a kritikus jelzők neked segítenek. Hivatalos szigorú szabályok szerint, ha elfelejtesz valami kritikus találatot, és az ellenfeled ezt kiszúrja, akkor elveszted a meccset. Ami így durván hangzik, és nem is fordul elő egy olyan barátságos versenyen, mint a miénk. Azonban, ha valaki elfelejtené egy - egy életes hajóval a Consol Fire kritikus sebzést, amivel körönként sérülhet, amíg meg nem javítja, és már öt kör óta folyamatosan lövöldözik, az tényleg súlyos hiba.
  5. Előző nap készítsd össze, ami kell neked. Most allergia szezon talán nincsen, de lehet, hogy egyéb orvosságot szedsz. Vagy gyakoriak a migrénes fejfájásaid. Vagy csak rosszul vagy az utazástól. Vagy sok a savad. Vagy csak nem látsz szemüveg nélkül. Legyen nálad a megfelelő gyógyszered, mert ha nem érzed jól magadat menet közben, akkor az rányomja a bélyegét az egyébként kellemes napra.
  6. Viselj kényelmes cipőt. Idő után, részben a "stressz", részben a jobb rálátás miatt, de a legtöbb játékos már végig állja a meccseit. Kellemetlen tud lenni idővel még egy kényelmes cipőben is.
  7. Legyen nálad valami étel és víz. Nem feltétlenül azt mondom, hozz két kiló paprikás krumplit, de egy szendvics, alma, vagy csoki mindig jól jöhet, hogy kis kikapcsolódásként megjutalmazd magadat két meccs között.
  8. Legyen nálad pénz. A nevezési díj befizetésére, illetve, ha ki akarsz szaladni venni egy kávét, vagy pizzaszeletet.
  9. Aludj előtte. Néha-néha van pár játékos, aki szinte a buliból esik be. Ha az ember fáradt, hamarabb hozza meg a végleges döntést, mert nincs agykapacitása túlgondolni a dolgokat. Nekem az első X-Wing-es ötleteim szoros helyzetben elég gyakran hibásak, ha gyorsan kell döntenem, gyakran rontok. Minél kipihentebb vagy, annál hamarabb tudsz több lehetőséget végig pörgetni a fejedben.
  10. Erre a versenyre előre kell nevezni, de alapvetően igaz lenne, hogy ne az utolsó pillanatig toldozd-foldozd a listádat. Érdemes olyat hozni, amivel már repültél. Egy nem rossz lista, amit ismersz, általában jobb eredményt hoz, mint egy olyan, amivel egyszer sem.
  11. Ismerd a listádat. Ez két pontot is magában foglal. Első, nem árt, ha tudod, hogyan akarsz vele repülni. Frontálisan az ellenfélre, vagy valakivel oldalról bekerülve? Második, olvasd el a FAQ-ot a listádhoz. Van pár kártya, ami nem pont úgy működik egyes szituációkban, ahogy az eredeti szöveg sejteti. Ne érjen kellemetlen meglepetésként, hogy te így "értelmezed" a kártyát, de közben az ellenfeled meg mást mond. Ha meg annyira nem erős az angolod, hogy biztos legyél abban, amit írnak, kérdezd meg a facebook csoportban.
  12. Határozd meg a célodat! ÁTÍRVA Az elmúlt egy évben részben jogos kritikát kaptam erre a pontra. Korábban azt írtam, tűzz ki magad elé egy reális célt. 
    Ezzel az a baj, hogy ha versenyezni mész (és most azt feltételezzük), akkor fél gőzzel nincs értelme csinálni. Persze ismerünk pár nagyon kedves játékost, akik csak azért jönnek le versenyezni, hogy a társasággal legyenek, és nem is próbálnak meg érdemben a dobogóra törni. Mindez nem hiba. De szeretném hangsúlyozni, hogy kezdő játékosként is megvan az esélyed a győzelemre. Minden egyes meccset érdemes megpróbálni megnyerni. Persze ez ne menjen a sportszerűség és a szórakozás rovására, de ezen keretek között is lehet "csak játszani", és megpróbálni nyerni. 
    Ha ki se próbálsz szorult helyzetedben valami taktikát, trükköt, akkor tanulni se fogsz belőle, hogy működhetne-e.
  13. Számíts arra, hogy veszítesz, de tervezd meg, hogyan nyersz! Ez az előző pepitában. Csak azért, mert nagy eséllyel nem nyersz meg minden meccset, azért még végig küzdj az ellenfeleiddel szemben. Van pár szituáció, amikor elfogadott, ha feladod, de ha a listád nagyja érintetlen, de leesik mondjuk Poe, azért még ne add fel. Ezzel elrontod a másik játékos (esetleges) győzelmét. Úgyis a következő meccsed nem kezdődik idő előtt, tehát megpróbálhatsz pontot menteni, vagy akár fordítani is.
  14. Beszélgess a többi versenyzővel! Az ellenfeleddel ülsz szemben, nem az ellenségeddel. Ha nem ismered, beszélgethetsz vele, főleg a meccs után. Megbeszélhetitek, mit csinált szerintetek furcsán a másik, vagy éppen jól és váratlanul. Lehet, hogy mind a kettőtöknek ugyan az a kedvenc TV-sorozata.
  15. Tanulj a hibáidból. Jobban kell figyelned az aszteroida felhelyezésre, vagy arra, milyen sorrendben lépnek a pilóták. Bármi egyéb hibád lehet. Rossz akciót kérsz, ami haszontalan az adott körben. Bármi. Én a mondás szerint nem vagyok okos ember, mert más hibáiból ritkán tanulok. Szerencsére a sajátjaimból szoktam.
  16. Hozz magaddal egy dobozt vagy tálcát. Ahogy az asztalok között majd szállítani kell a hajóidat, egyszerűbb, ha mindent elsőre el tudsz vinni. Amikor egyszerre 50 ember szaladgál fel alá, és mindig mindenkinél csak pár token van a kezében, úgy szállítja a felszerelését, az "forgalmi dugót" tud eredményezni. Sokan tartják valamilyen csavartartó készletben a seregüket, annak a tetejére meccs után rátehetsz mindent, majd azt felemelve (vigyázva, hogy a hajók ne essenek el), könnyen átteheted a székhelyedet. Akár az is segítség, ha a versenyre szükséges tokenjeidnek van egy külön zacskója, és abba söpröd be az összes kis mütyürkét meccsek között.
  17. Hagyd magad előtt a kockadobásod. Ha dobsz a kockával, ne kapd fel utána reflexből, miután bemondod, hadd szerepeljen egymás mellett a módosított támadó dobás, és a módosított védekező dobás. Főleg a támadó kockán 3 fehér szimbólum van, ha magad előtt gurítod, nem látja olyan jól mindenki az asztal másik oldaláról. Elég nehezen véded meg az álláspontodat, hogy Hit-Hit-Focus-t dobtál, és nem Hit-Focus-Focus-t, ha egyszer nincsenek előtted a kockák. És nem feltétlenül csalni akar az ellenfeled, csak elfáradt már, vagy eleve fáradtan jön, és félrenézte. Mindkettőtöket kellemetlen helyzetbe hozod ezzel. Hagyd a kockákat az asztalon.
  18. Necces szituációk. Ne kezdj el hevesen vitatkozni az ellenféllel, hogy most Range 1 vagy 2, ha nem tudtok megállapodni (mert tényleg annyira szoros), kérdezd meg a szomszéd asztalt, ha annyira szoros, akkor hívj bírót, fogadd el a véleményét. De ha ti se tudjátok eldönteni, mert milliméteren belül van a különbség, akkor nagy eséllyel azt mondja, kockával döntsétek el, milyen Range. Ha szabály értelmezés különbség van, a szomszéd asztalnál valaki tudni fogja nagy eséllyel.
  19. Akaratlan hibák, lökések. Előfordul, hogy miközben két hajó távolságát mérjük, egy harmadikat eléggé meglökünk. Aszteroidához nem érnénk hozzá, de meglökjük. Az ésszerűség határain belül próbáljátok meg pontosan visszahelyezni a dolgokat. A végleges szó a lökő játékos ellenfeléé.
  20. Ütközések. A FAQ-ban le van írva, hivatalosan hogyan kell egy ütközést lelépni. A legnehezebb a nagy hajók éles 1-es kanyarja, ott attól függően, ki mit érezne helyesnek, nagyon nagy különbségek lehetnének az ütköző hajó tűzívében. FAQ-ban van egy hivatalos eljárás, azt próbáljátok meg betartani.
  21. Fly casual. Ahogy Han mondta Chewie-nak, illetve Doug Kinney, a 2012-es, első világbajnok mondta a közösségnek, átemelve közénk is ezt a mottót. Azért jössz, hogy játsz. Játékokat meg azért játszunk, hogy jól érezzük magunkat. Persze szeretünk nyerni, és a sportszerűség keretei között tegyél is meg mindent, hogy nyerj. Jobb egy élvezetes, szoros meccsben nyerni. Sőt, egy szoros meccsben kikapni is  lehet elég jó élmény.

A fenti tanácsokat megfogadva, az általánosabbakat akár máshol is alkalmazva az életben, remélhetőleg, kellemes időt fogtok velünk eltölteni ebben a hobbiban.

Az X-Wing tematikus hetünk cikkei

Hétfő: Lázadó Ászok - Futottak még kategória, a Lázadó Ászok sorozat befejező része

Kedd: Szolnok verseny beszámoló I.

Szerda: 21 tanács (kezdő) versenyzőknek

Csütörtök: Szolnok versenybeszámoló II.

Péntek: Az ötödik pillér

Szombat: Ghost akcióban (BattleReport)

komment

X-Wing: Szolnoki verseny beszámoló I.

2016/01/26. - írta: Promie Motz

 A cikk eredetileg az swmini-n jelent meg.

Hajnalodik, kiugrok az ágyból a barátom már vár reám! Mondta volna Micimackó.

Ezzel szemben a pesti versenyzők többsége fáradtan, de a várakozástól kipirult arccal és csillogó szemmel érkezett Szolnokra, ahol az idei év első versenyét rendezte a WarpStorm Szolnok Klub. Ezúton is köszönjük a szervezést! A kerek 16 játékos azt jelentette, hogy legfeljebb egy veretlen ember hagyhatja majd el a rendezvényt.

p1230003.JPG

16 ember valahol azon a határon lebeg, ami még a baráti összejövetel és klubest, valamint a versenyt általában elválasztja. Mivel a játékosok többsége előtt különböző célok szerepeltek, aminek eleget akartak tenni (úgy mint az első X-Wing versenyem, fly casual; a legalább 2 meccset meg kéne nyerni, vagy éppen a megnyerem az egész versenyt 4-0-ra), így egy érdekes versenynek néztünk elébe.

Az én célom az volt, hogy 3 versenyt jó eséllyel megnyerhetnék a listámmal, mert Dash/Corran-nel többet szoktam nyerni, mint veszíteni. Ugyanakkor Mostanában nem voltam velük megelégedve, egyes listák Corran-t túl könnyen ki tudják szedni, ha mindent vagy semmit alapon rárepülnek.

Néha túlságosan rá tudok pörögni agyilag valamire, így a pénteki 7 órás X-Wing gyakorlás után hiába mentem haza időben, nem bírtam aludni 3 óránál többet. Ahhoz képest jól játszottam, egyszer vétettem egy olyan hibát, ami alapvetően meghatározta a a taktikámat.

 

 Listám

"Super" Dash

  • Outrider
  • Heavy laser cannon
  • Engine upgrade
  • Kyle Katarn
  • Push the limit

Corran Horn

  • R2-D2
  • Veteran Instincts
  • Fire-Control system

Első meccs

Dudás Lajos ellen volt az első ütközetem, akinek még ez az első X-Wing-es versenye volt. Nagyon kedves és kellemes ellenfél volt, aki a felhelyezésnél túlságosan szétszorta a seregét, így ezt kihasználva szemtelenül keresztül száguldottam a pályán, és mészárlást rendeztem Dash-sal. Corran mögötte, tőle telhetően gyorsan, de kicsit safety-re menve próbált nem leesni kóbor Phantom lövésektől. Mocskos mód jól dobtam ezen a meccsen, ami azonban a következő ütközetben meg pont hiányzott.

 

Whisper

  • Advanced Cloaking device
  • Mara Jade
  • Marksmanship
  • Fire-Control system

Shadow Squadron pilot

  • Advanced cloaking device

Academy Pilot 2x

Vége eredmény, Győzelem, Margin of victory, 200 - 0.

p1230019.JPG

Második meccs

Szabó András pesti kolléga serege került fel ellenem az asztalra.

 

Poe Dameron

  • Veteran Instincts
  • R2-D2
  • Autothrusters

Ello Asty

  • Veteran Instincts
  • R5-P9
  • Integrated Astromech

Jake Farrel

  • Veteran Instints
  • Chardian Refit
  • Push the limit
  • Autothrusters
  • A-wing test pilot

Éreztem, hogy ez a lista bajt okozhat. A szerencse Andrásnak adta a lehetőséget, hogy kiválassza, kié lesz a kezdeményezés. Mivel Poe-ja és az Én Corran-om is 10-es PS-ű volt nekem adta.

Igazából most, a cikkírás közben jöttem rá, hogy azért indultam meg, hogy csapdába csaljam Jake-et, mivel féltem, leszedi Corran-t egy rakétából.

Keresztkérdés. Ki látja a gondolatomban a hibát? Remélhetőleg mindenki. Jake-en nem volt Proton Rakáta, Andrással meccs előtt erről még külön beszélgettünk is. Én nem tudom Jake-et Proton Rakéta nélkül elképzelni. Mint látszik, szó szerint.

Jake biztosan jól tudta volna követni Dash-t, az interceptor hajók, akik utána lépnek, ezt ügyesen megoldják. Sőt, alapvetően a T-70-es X-wing-ek is elég jól be tudnak menni az Outrider Heavy laser cannon-os "doughnot hole"-jába.

Elkezdtem helyezkedni Jake blokkjára. Közben 1 hitet Poe-tól Range 3-ból Corran 5 kockával és focussal nem tudott kivédeni, így elment az első pajzs.

Sikerült blokkolni Dash-sal Jake-et. Corran befordul 2 derékszöggel, hogy adjon Jake-nek, pajzs visszatöltés így nincs. Corran double tap-pel és focus-sal 3 sebet okozott Jake-nek. Közben Poe aszteroidán keresztül range 2-ben kiad 3 sebet, amiből Corran 4 kockával és fókusszal felfog 1 -et. Még lőtt Ello és az akadályozott Jake-is, és még 1 sebzéssel végül 1 hull maradt Corran-en. Dash leszedett 1 vagy 2 pajzsot Poe-ról.

Dash elkezd elszaladni a következő körben, Jake utána, Ello fehér Talon roll, kiszámítható eddig minden. Ugyankkor az E-wing tárcsára bambulva kitaláltam, Poe-nak az aszteroida miatt fordulni kell, méghozzá zöldet a pajzsvisszatöltés miatt. De a T-70-es és az E-wing tárcsája annyiban különbözik a zöldekben, hogy az E-n a 2-es enyhe a zöld, az X-wing-en az 1-es. Úgy helyezkedek, hogy a 2-es enyhe ne lásson rám. De persze 1-es enyhét megy, így boost nélkül is simán rám tud lőni. Meghalok, mert a zöld kocka most a mostoha oldalát fordítja felém.

Dash 3 boost-os hajó ellen, akik utána lépnek. 2-n autothrusters. Nem szoros a meccs, azt kell, hogy mondjam. Ello-t eléggé sikerült lesebeznem, ugyanakkor ahelyett, hogy biztosan megöljem és pontot mentsek, elkezdtem kockáztatni, stresszet meghagyva "váratlan irányokba" repülni, hogy esetleg egyszer lerázzam őket, aztán legyen pár kör viszonzatlan tüzelésem, amivel még visszabillenthettem volna a meccset. Nem jött be, Dash meghal.

30 perc alatt lezajlott a meccs, még várunk, amíg 2 asztalon befejezik, és elmentünk ebédelni.

Eredmény, vereség, MoV: 0-200. Össz Mov-om: 200.

Utána volt időm nézelődni.

981089_1031163263607982_4012362670313832740_o.jpg

Előtérben nagyon szépen festett, mocskos csempész hajók.

Harmadik meccs

Egy kiadós ebédszünet után visszatértünk. A többség korábban el tudott menni enni, így az ebédszünetet még a tervezett előtt befejezzük, mert mindenki visszatért időben (igen, ilyenek is megtörténnek máshol, üzenem a pesti versenyre igyekvőknek).

p1230029.JPG

Kenessey Marci Crack Shot-os TIE swarm-ja ellen lettem besorsolva. Marci egy remek pilóta, aki a tavaly év közepétől a végéig vezette a Ligát, és végül második helyezett lett. Előző nap 2-szer megvert egy másik, elég stabil listával, így tudtam, ő ismeri elég jól az én stílusomat, míg én swarm ellen régen repültem, Crask shot swarm ellen meg még soha.

 

Howlrunner

  • Swarm Tactics
  • Twin on engine Mark II

Mauler Mithel

  • Crack shot

Black Squadron 4x

  • Crack shot

A fenti lista nem volt 100%-ig optimális talán, hiszen Howlrunner-re talán érdemesebb szintén Crack Shot-ot lőni. Ugyanakkor így inkább a még crack shot-tal rendelekző hajókra tüzeltem, hogy azok elhasználják a fókuszukat, és kevésbé durvákat lőjenek vissza. A Swarm tactic-sal pedig azt a TIE-t, akit Dash bemért, még tüzelésre lehetett bírni az előtt, hogy esetleg felrobbant volna.

Marci szerencsémre vagy "kajakómás" volt, vagy még az előző meccse miatt kesergett, amikor is Mauler Mithel bekapott egy Blinded pilot crit-et, és úgy esett le, hogy nem tudott tüzelni.

A csata elején itt ott Range 3-ből Dash bevitt pár sebet, szinte sose ugyan abba a TIE-ba. Aztán úgy döntöttem , be kell vinni Corran-t a csatába. Első körében Range 3-ból csak 3 TIE tudott lőni Corran-ra, ő 1 pajzsot vesztett, talán 1-et sebzett.

A következő körben szó szerint hajszál híján Corran 5-előrével el tudott repülni a swarm mellett. A hajó pöcei befértek a movaement template végére, de nem volt "teljesen" hozzáérve a vége, hanem egy hajszál még befért volna. Ez a hiba kisebb lett volna, mint amit az ember egy átlagos manőver során elkövet, de szó szerint neki volt igaza. Meg nem vitatkozni jöttem, és tudtam, ha Corran most elrepült volna mellette, akkor biztos szinte nyerő helyzetben vagyok. Így azonban Corranben még volt 1 Range 1-es lövés, aztán vártam, hogy felrobban.

Extrém szerencsémre Corran bevitt egy Blinded pilot Crit-et Mithel-nek! Marci nagyon ideges lett, mert jobban örült volna 1 direkt hit-nek, az tisztább, de hogy kétszer húzza fel azt a kritet 1 nap, ugyan arra a pilótára, aki még nem lőtt, mert az alakzat hátuljában volt, az érthetően sok volt.

A viszont tűzben meg beindultak a védő kockák, és 1 hull-om maradt, azzal a krittel, hogy ütközésnél 1-et sérülök. Így Corran még double tap-pelhetett a képességével, és kilőtt valakit, úgy emlékszem, Holwrunner-t.

A maradék időben sorra kezdtek el fogyni a TIE-ok. Corran férfiasan elszaladt pajzsot tölteni. Dash vette át a pusztítás nemes feladatát, és belebegett a TIE-ok arcába. Marci végső célja az volt, hogy Dash-t addig ütközteti, míg az éppen aktuálisan szabad TIE fighter-e lelövi fél életre Dash-t. Teljesen indokolatlan dobássorozatom végén az nem sikerült neki, maradt 1 pajzsom.

Vége eredmény: Győzelem, 200-0. MoV: 400.

p1230025.JPG

Negyedik mérkőzés

Meglepetésemre felkerültem a második asztalra. Egy tisztességes győzelemmel második lehettem volna. Ellenfelem Tóth Bendzsi lett, tavalyi Liga győztes. Előző nap 3 meccset játszottam vele, 2-t az aktuális listája ellen, így amellett, hogy ismertük egymás listáját, ott volt az is, hogy tudtam, teljesen koncentrálnom kell, ha győzni akarok, mert nagyon-nagyon hamar elveszíthetem a meccset, ha elbénázom. A tegnapi két meccset megnyertem, bár közrejátszott az is, hogy Bendzsi védőkockája nem volt akkor a százas.

 

Echo

  • Advanced Cloaking device
  • Sensor jammer
  • Veteran instincts
  • Recon spec

Sigma Squadron

  • Stygium Particle Accelerator
  • Enhanced Scope
  • Intelligent agent

Sigma Squadron

  • Stygium Particle Accelerator
  • Enhanced Scope

Ez a lista nagyon trükkös, nagyon nehezen játszható, és nagyon meglepi az ellenfeleket, ha jól játszol vele. Bendzsi ekkor úgy állt 2-1-re, hogy 1 hibát vétett az első meccsén, ami miatt elég csúnyán és hamar kikapott stresszbot ellen. Röviden, a Sigmák TELJESEN  más játékstílust igényelnek, mint a nevesített Phantomok.

12496110_1031163390274636_2686335574372440124_o.jpg

Bár a tét az örök élet és ingyen sör, a képen látható hátsó asztalnál nem sikerült túl komolyan vennünk magunkat kezdetben.

Aztán egyszer csak 4-5 kockás támadások kezdtek el jobbra-balra csattogni.

Felpakoltam úgy az aszteroida mezőt, amiben bíztam, nekem kedvezni fog. Bendzsi a második körre átszáguldott a hajóival, és már tüzeltünk. Én megpróbáltam egyben tartani Dash-t és Corran-t, így a saját pálya szélem mentén repkedtem. Így lőttek rám a második körben... Nagyon gyorsak a Phantom-ok.

3. körben egyik Sigma blokkolta Dash-t, aki így meglepően jó szögben blokkolta Corran-t. A lövöldözés után a kör végén egyik Sigmának 2 pajzs ment le, Echo-nak és a másiknak 1-1 élete maradt, Dash-nek 4 élete maradt, de a crit, amit bekapott, pont agility-t csökkentett. Eddig szó szerint, egyikünk sem dobott még kitérést a csatában. A Phantom-ok csak az Evade tokenjeik miatt maradtak életben.

Corran elhasználta a double tap-et, amit elfelejtettem a 4. körös tárcsázásnál.

Echo decloak után pont oda nézett, ahova Dash belépett. Ha egy helyben maradtam volna, akkor a 4-k-ra és a 1 derékszögre is sebezhető lettem volna, viszont most szinte minden mást blokkoltam. Elfelejtettem, hogy Corran nem tud lőni, az 1 derékszögre ő pont rá tudott volna tüzelni, ha támadhat ebben a körben. Így Dash elbarrelrollolt, hogy Echo 4K vagy a 4 egyenes manőverét blokkolja. Ahova az orsózás után került, oda a másik két Phantom sem tudott volna rálőni. Nem sikerült lefordítani a krit-et.

Meglepetés. Echo előre megy 2-t. Echo mi a fenéért nem kanyarodik egyszer, amikor arra számítok?

Bendzsi nagyon ügyesen végiggondolta. Ha Dash blokkolja, akkor senki sem fog rálőni. Ha nem blokkolja, akkor meg szinte biztos Range 1-ben van Dash hozzá képest, és vagy Dash-re, vagy Corran-re rá tud lőni és vissza cloak-olni, mielőtt Dash lő.

Dash leesett végül.

Corran 3 Phantom ellen. Egyiknek sincs sok élete, de akkor is. Most, a kockák megint megérezték, rosszul állok, és ahogy a második meccsen Dash-t sokáig életben tartották, most úgy Corran-t mentették meg elég hosszú ideig. Agresszív, űrszeméten át loholással egy Phantom-ot leszedtem, de a maradék kettőt nem siekrült időben likvidálni. A végén még megpróbálkoztam egy visszafordítóval, ami rálátott Echo-ra, és bíztam, a másik nem fog tudni rám lőni. Echo pont kivédte a módosítatlan lövésemet, majd rákényszerültem menekülni, 1 élettel és pajzs nélkül.

20160123_153817.jpg

Fenti kép, hogyan állította be Bendzsi a Phantom-okat, mielőtt Corran léphetett.

20160123_153851.jpg

Ezen képen pedig látszik, hogyan lepődött meg Corran, amikor is szembejött egy TIE Phantom.

Corran atomjaira robbant.

Vége eredmény: vereség, Mov 171 - 29

Összesített helyezésem: 2 - 2, MoV 429. 8. hely.

Dobogós helyezettek:

1 Vajda János
2 Szabó András
3 Ágoston Tibor

12525139_1031163523607956_892554979630294868_o_1.jpg

Az összes helyezett listája megtekinthető a WarpStorm Szolnok Klub Facebook oldalán.

A képeket itt találjátok.

Személyes konklúzió

A nap végére a kockadobásomra nem lehet komoly panaszom, a második meccsen volt pont egy rossz védekező kocka szériám, míg az ellenfelemnek kevésbé. Az utolsó meccsen meg egyszerre nem védekeztünk nagyon sokáig Bendzsivel, így az inkább nevetséges volt mind a kettőnk számára, mint kellemetlen. Az első és harmadik meccsen ellenben idegesítően pörögtek a kockák, és a listám is jó volt az ellenfél ellen.

A második meccsen is csak azért jött ki ennyire a dolog, mert az ellenfelem eléggé counter-elt, nem hagytam initiative gap-et a build-emben, így a szerencse döntött, ki kezdjen, és rosszul jöttem ki belőle. Rosszul állítottam fel a prioritás sorrendemet, hogy ki is a legveszélyesebb ellenfelem. Szóval ennyi hiba után a kocka csak azt befolyásolta, hogy NAGYON hamar kikaptam, és nem a vereségem oka volt. Tény, hogy jobb kockadobásokkal életben maradhattam volna talán addig, míg megjön a jobbik eszem, és intelligensen kezdek el játszani.

Bár tegnap is éreztem, hogy nem játszottam jól a második meccsemen, akkor még frissen úgy éreztem, hogy a balszerencsének nagyobb szerepe volt. Ma higgadt fejjel leültem és átgondoltam, mi történt és eléggé világos, hogy ez csak egy kellemetlen tényező volt. Corran egy olyan hajó, amiről tudtam, hogy ha rosszul vezetem, hajlamos felrobbanni a kereszttűzben.

Meglepetésemre, kereszttűzben felrobbant.

Remélem, hogy tanultam a hibáimból. És remélem, Ti is tanultok az Én hibámból. Méghozzá azt, hogy tanuljunk a hibáinkból.

Nem mondom azt, hogy mindenki írjon egy ilyen hosszú beszámolót arról, hogyan szerepelt, de találjon rá módot, hogy rákényszerüljön, végig gondolja a hibáit. Csak így lehetünk mindannyian jobb játékosok.

Az X-Wing tematikus hetünk cikkei

Hétfő: Lázadó Ászok - Futottak még kategória, a Lázadó Ászok sorozat befejező része

Kedd: Szolnok verseny beszámoló I.

Szerda: 21 tanács (kezdő) versenyzőknek

Csütörtök: Szolnok versenybeszámoló II.

Péntek: Az ötödik pillér

Szombat: Ghost akcióban (BattleReport)

 

komment

X-Wing: Lázadó Ászok - Futottak még kategória

2016/01/25. - írta: Promie Motz

A cikk eredetileg az swmini-n jelent meg.

A sorozat eddigi részeiben kiveséztük:

Talán nem véletlen kerülgettem, hogy a többi pilótáról is írjak, mert mesze ők a legjobb 8-as Pilot Skill-ű Lázadó pilóták az egy darab Tycho Celchu-t nem számítva. Helyette viszont Jake-et hoznak a Barrel Roll miatt. Így a további pilótákról nehéz nagyon jót mondani, bár érdemes megemlíteni, hogy Veteran Instinct-tel mindegyik remek Ace Hunter hajóvá alakítható. A birodalmi oldalon Soontir eleve egy gyakori jelenség volt, Whisper is egy veszélyes továbbra is, Vader pedig berobbant újra a játékba a Raider adta fejlesztéskártyákkal. És bár Vader 11-es Pilot Skill-re is feltornázható, az előbbi két birodalmi hajót 10-es PS-en szabadon kergethetjük, ha van pozíció módosítási lehetőségünk.

Horton Salm

A valaha élt legjobb Y-szárnyú pilóta. A korai, elég óvatos játéktervezésnek köszönhetően nincs Elite Pilot Talent-je, ami azt jelenti, hogy gyakorlatilag játszhatatlan. Ezen formájában túl drága, és a 8 élet 1 agility kocka mögé bújtatva rettenetes. A képessége pedig nagy fokon felesleges volt, amíg a Twin Lases Turret ki nem jött (minden egyes cikkben kell erről a kártyáról írni).

Eszméletlen pontmennyiségért, de a Rebel Transport egyik meglepetés droidjával feltornázhatjuk PS 10-re, és még Engine Upgrade-et is adhatunk neki. A képességének hála elég jól gurít (gyakorlatilag egy turbózott Predator EPT-je van Pilot ability-ként, csak Range megszorítással).

 

Horton Salm (37 pont)
-R2-D6
-Veteran Instinct
-Twin Laser Turret
-Engine Upgrade

Annyi pontért, amennyiért már hozunk egy 10-es PS-ű Poe-t R5-P9 regenerálódó képességével, annyiért kapunk egy viszonylag mozgékony és jó módosítóval rendelkező TLT üteget. Ugyanakkor egy TLT nem TLT (a kis agility, sok életes hajókba 2 sebzés nem sok, az intercepotor-ok meg tokenből még jó eséllyel kivédik ezt a 2, elég erős lövést is), de még egy hasonlóan jót nem tudunk összehozni. Tematikus seregbe megfelelő, és nem teljesen használhatatlan, kis szerencsével és ügyességgel sokáig életben tarthatjuk, de elég drága hajó, és a 8 élet csak elsőre tűnik soknak. Az Engine Upgrade is szituáció függő, például, ha egy Decimator-t kell leszedni, vagy egyéb TLT-s hajók ellen repülünk, akkor meglehetősen felesleges.

Tycho Celchu

Köröket lehet vele repkedni Dash körül, függetlenül attól, melyikőtök mit állít be a tárcsán. Ugyanakkor az A-wing nem szereti, ha utána lép egy 4 támadó kockás hajó, mint mondjuk Whisper. Így talán érdemes a PS 8-at 10-re felemelni, bár hála pár új lapnak, mint például a Wired, ez egyre kevésbé az egyértelmű lépés.

A klasszikus Pszicho Tycho

Tycho Celchu (38 pont)
- Push The Limit
- Daredevil
- Proton Rockets
- A‑Wing Test Pilot
- Experimental Interface

Egy sima Boost-tal és egy derékszögű Boost-tal már önmagában lehet 135 fokot fordulni, ha ehhez hozzávesszük, hogy eleve van jó pár derékszögű manőver a kicsi A-wing-ünkön, érezzük, hogy könnyedén megfordulhatunk, ha akarunk. Ezzel a build-del elég jól pótolhatjuk a Barrel Roll hiányát. Hátránya: drága. Bár az 5 kockás Proton Rakéta célba juttatása ritkán nagy probléma számunkra. Az AutoThrusters nyújtotta védelem hiánya néha megviccelhet minket, ilyenkor hamar lekerül Tycho a pályáról.

Big Game Hunter

Tycho Celchu (35 pont)
- Push The Limit
- Veteran Instinct
- Proton Rockets
- A‑Wing Test Pilot
- AutoThrusters

Megbízható Ace Hunter, bár Jake 2 ponttal olcsóbb ugyan ezzel a build-del, és ő tud Barrel Roll-olni. A 2 ponttal olcsóbb Jake arra is elég, hogy átengedjük az initiative-ot, és így mi lépjünk a PS 9-es ellenséges pilóták után.

Felpörgetve!

Tycho Celchu (35 pont)
- Push The Limit
- VWired
- Proton Rockets
- A‑Wing Test Pilot
- AutoThrusters

A Wired lehetővé teszi, hogy ne kapjunk gutaütést, ha csak szemet dobunk sorra. A PS 8 elég stabil ha sejtjük, hogy elég lesz a meccsen (vagy van másik Ace Hunter-ünk, akkor ez jobb választás, mint az előző.

Ten Numb

Egyszerűen a nevesített B-wing-ek, amint ész nélkül elkezdünk rájuk kártyákat aggatni, túl drágák lesznek. Ten Numb 40 pont fölött egyszerűen nem tudja visszahozni az árát, mert 2 Támadó Fázist sem szokott végig élni. Hogyan tudunk a legolcsóbban Kriteket gyártani? Aki Marksmanship-et számításba veszi, annak maradt pontosan 4 pont a listájában és nem tudja másra elkölteni, mint Ten Numb-ra.

Így a Mangler Cannon, bár logikus választás, elég drága, és ezért megfontolandó fejlesztés.

Calculation ezzel szemben legalább nagyon olcsó, így talán jobban megéri. Az 1 focus token a védekezésnél úgy se számít olyan sokat. Ha nagyon akarjuk, cifrázhatjuk még Advanced Sensor-ral vagy Fire-Control System-mel a hajónkat, de valószínűleg, az már megint sok pont.

 Wes Janson

Vele és Wedge-gel csodát lehet művelni, amíg az ellenfél egy nagyon drága hajóját előttünk parkírozza le. Ha egyszer az oldalunkba kerülnek, akkor már csak pöröghetünk a levegőben, próbálva néha rálőni valamire.

Who let the Rogues out?! WHO, WHO, WHO?!

Wes Janson (34 pont)
-R3-A2
-Veteran Instincts
-Flechette Torpedos
-Integrated Astromech

Wedge Antilles (34 pont)
-Opportunist
-R2
-Integrated Astromech

Hobbie Klivian (30 pont)
-Opportunist
-R2-D6
-Integrated Astromech

98 pont, így akár még egy stressz torpedót is ráaggathatunk valakire, vagy pedig initiative bid-re megyünk vele biztosan. Wes lő, kioszt 2 stresszt, és még le is vesz védekező tokent az ellenféltől a képességének hála. Utána Wedge lő 4 (vagy 5) kockával, és az ellenfél eggyel kevesebbel védekezik, plusz eleve nincs meg az egyik tokenje. Wedge-nek R2 segít a stressz leszedésében Aztán Hobbie eltakarítja a hamvakat, és a Target lockját forgatva megszabadul a stressztől. Ideálisan az első támadásunkra 13 piros kockát dobhatunk, ami nem rossz 3 hajótól.

Csak hasonló összeállításokban tudom elképzelni Wes-t, hiszen drágább, mint Luke, és csak akkor jó a pilóta képessége, ha rámegyünk maximálisan a kihasználására.

Airen Cracken

Nem, nem, nem. Ez az út visz a Sötét oldalra. Elhiszed, hogy ha hozod Cracken-t, meg még 5 másik lázadó hajót, akik majd egymásnak adogatják az akciókat, hogy abból lesz valami. A szinergiás buildek csak addig működnek, amíg ki nem lőnek közülük egy gépet. És addig sem működnek annyira feltétlen jól, mert együtt kell mozgatnod a különböző típusú vadászaidat. Régen, kezdőként én is ezzel próbálkoztam, de amikor a mozgékony A-wing-et a B mellett tartod, mert majd akkor jön a csoda, akkor az az A-wing csak egy felesleges papírnehezék. A Range 1 megszorítás az esetek nagy részében túl erős.

Zárás helyett

Összeírva ezt a listák kicsit elcsodálkoztam, hogy nincs is Nagy hajó közöttük. Bár eddig a PS 9-en egyedül ült Han Solo, mint nagy hajó, most Dengar bekopogtat hozzá, és mindezt elég keményen teszi majd.

PS 8-on elég sokan ülnek nagy hajóknál, Köztük Boba Fett (két frakcióban is), valamint Captain Kagi és Rear Admiral Chiraneau. Nincs lázadó nagy hajó ezen a lépcsőn.

7-es Pilot skillen felduzzad a nagy hajók listája, elsőre valószínűleg kevesen tudnák az összes hajót összegyűjteni. Rebel oldalon is ott van Hera, Dash és Lando, azaz mind a három nagy hajónkban ül még elég jó pilóta. De ez már egy másik cikksorozatra elég anyag lenne.

Pilot Skill. Szeretjük, ha minél magasabb. Hiába van kétszer annyi hajónk, ha a fele nem tud lőni, mert rossz irányba fordulnak. Persze egy jó Swarm játékos ezzel együtt ügyes blokkokkal nyerhet, de megdolgoztatják a győzelméért. Az ászoknak meg néha nincs elég tűzerejük a nagy hajók ellen. Így alakul a három archetípus között alapvetően ez a játék.

Legnagyobb problémám, hogy ászokból hármat is nehéz beletenni egy listába, a 4 hajó meg lázadó oldalon egy bűvös szám, kellő mennyiségű test a pályán. Mindenkinek el kell döntenie, hogy mit hoz a csatába. Az biztos, hogy aki ellenem játszik, annak nagy eséllyel majd le kell lőnie a Lázadó Ászokat, ha nyerni akar.

Az X-Wing tematikus hetünk cikkei

Hétfő: Lázadó Ászok - Futottak még kategória, a Lázadó Ászok sorozat befejező része

Kedd: Szolnok verseny beszámoló I.

Szerda: 21 tanács (kezdő) versenyzőknek

Csütörtök: Szolnok versenybeszámoló II.

Péntek: Az ötödik pillér

Szombat: Ghost akcióban (BattleReport)

komment

X-Wing: SWMINI Kezdőnap beszámoló

2016/01/22. - írta: Promie Motz

img_0546.JPG

A cikk eredetileg az swmini-n jelent meg.

Január 15-én, pénteken, szerencsésen lezajlott a GémKlub-ban megszervezett kezdőnapunk. Délután háromtól szállingóztak az emberek, és 2 órával később rádöbbentünk, hogy nincs több üres asztal, ahová le tudjuk ültetni a még mindig érkező embereket. Tizenegy asztalon zajlott párhuzamosan a csata, és többségben voltak a viszonylag új játékosok.

Én két asztalon tartottam ismertetőt az abszolút kezdőket figyelembe véve, és közben igyekeztem megválaszolni az egyéb asztalokon felmerülő szabályértelmezéseket is. Szerencsére estefelé befutott elég öreg veterán ahhoz, hogy levegye a vállamról az oktatás felelősségét. Egy meccsre én is leülhettem, és 3 vagy 4 kör alatt ki is kaptam.

20160115_181218_small.jpg

Bár konkrét számokkal nem tudok szolgálni, körülbelül 15-20 teljesen kezdő ember fordul meg aznap, akik először pörgették a tárcsákat, és legalább 30-40 haladóbb vagy "profi", akik egymásnak adtak tanácsokat meccsek között, vagy a magukkal hozott barátaiknak próbálták megmutatni, ez a játék mennyivel jobb, mint a Star Trek: Attack Wing.

Az mindenesetre kiderült, hogy nagyon kedvesek és türelmesek vagytok, és a tömeg ellenére zokszó nélkül vártatok, amíg felszabadult egy-egy asztal. A részvételi arány mindenkit meglepett még a facabook-os eseményen mért visszajelzések alapján is.

Az abszolút kezdőknél többen voltak a haladók, így a következő eseményre az van tervbe véve, hogy elsősorban őket fogjuk hívni, egyfajta klubestként. Természetesen egy ilyen alkalomra is eljöhet egy teljesen új játékos, mert szívesen elmagyarázzuk neki a szabályokat. Illetve lesz még Kezdőnap tavasszal.

20160115_181225_small.jpg

Reméljük, mindenki talált szimpatikus játszótársakat, és sokakban csökkent a "félelem" attól, hogy X-Wing-es eseményre járjon.

A lenti képre rákattintva nézhetitek meg a galériába feltöltött képeket, amiket ezúton is köszönjük azoknak, akik elküldték őket!

A Blog legyen Veletek! :)

komment
süti beállítások módosítása