X-Wing: Imperial Veterans bemutató

2016/06/29. - írta: Promie Motz

swx52_box_left

Igen, megérkezett! A közvetlenül karácsony után bejelentett kiegészítő a pesszimista várakozásokat megelőzve elérte kis hazánkat is. Vessük bele magunkat a levesbe! (A Podcast-ünk 3. számában az akkor már bejelentett lapokat kitárgyaltuk, de így azért könnyebb átfogó képet adni, hogy mindent ki is próbálhattunk, meg is csodálhattunk.)

A Birodalom két, leggyengébben muzsikáló gépe kap ráncfelvarrást a dobozban, a TIE-Defender és a TIE-Bomber. Először vessünk egy pillantást a Defender-hez kapcsolatos fejlesztésekre.

TIE-Defender

[caption id="attachment_8336033" align="aligncenter" width="600"]tie-defender-imp-vet-600px Uh, szép piros[/caption]

A Defenderek eddig túlárazott harci gépek voltak, amik hamar meghaltak. Többek között két title-t adtak ki, ami hivatott orvosolni a problémát. Természetesen egy hajóra egyszerre csak egyet aggathatunk. Fontos megjegyezni, ezek a címek 2-2 példányban érkeznek!

swx52-tie-x7 swx52-tie-d

A TIE/x7-es a fenti problémára egy direkt megoldás. Olcsóbbá teszi a pilótáinkat, és cserébe egy plusz kitérés akciót szerezhetnek, ami nincs az akciósávjukban. Ezért az előnyért lemondunk ugyan két fegyver slot-ról, de csak nagyon kevés és nagyon fanatikus ember használta ezeket.

swx52_tie-defender_plastic_left

Nekik jelent köztes megoldást a TIE/D title, aminek a segítségével, amíg egy nem túl drága ágyút szerelünk a kedvencünkre, addig lehetőségünk van egy körben először az ágyúval, aztán az elsődleges fegyverünkkel is lőni. Így szinte megkétszereztük a tűzerőnket! Ez az opció persze nem oldja meg azt a problémát, hogy a TIE-Defender-ünk drága, főleg, ha teleaggatjuk, mintegy karácsonyfát. Igazi "birodalmi veteránok" kezében persze erős opció nyílt meg. Az ágyúkról egyébként van egy jó összegzés ITT.

A veteránok

Nézzük az új pilótákat, akik a csomaggal érkeztek!

Látszik, hogy nem mazsolákkal van dolgunk, hiszen itt a harcedzett, már-már ász pilótákat kapunk a csomagban. A Glaive Squadron veteránjai egész ésszerű áron érkeznek, 6-os pilot skill-el rendelkeznek, és elite pilot talente-jük is van! Az X7-es címmel meg 3 is befér egy seregbe! Bár, ha nem is azt mondjuk, hogy 3-ilyennel nyer az ember minden meccset, jó tudni, hogy nem viszi el, csak kevesebb, mint a sztenderd 100 pontos lista harmadát. Egyébként 2 ilyen hajóhoz kapunk talpat és pilóta kártyát, így ha van már TIE-Defender kiegészítőnk, a régi hajónkat is hozhatjuk Glaive Squadron Pilot-ként.

Iran Ryad bárónő  feladta a politikai befolyását, és az endori vereség után csatlakozott a Birodalmi Flottához, és a saját vagyonából állított ki egy TIE-Defender osztagot, melyben ő volt a kötelék vezére. Annyira sikeresnek bizonyult, hogy gyorsan egy politikai összeesküvés áldozata lett, és végül nem más, mint Soontir Fel ölte meg.

Az X-Wing asztalon A Bárónő egy már szinte nevetségesen erős képességgel képviselteti magát, méghozzá, hogy ha egy (zöld) előre manővert állít be magának, akkor (zöld) visszafordulót hajt végre. A Defender-ek eddig is elég hajmeresztőek voltak a fehér visszafordítójukkal, így érthető, hogy ez a hajótípus kapott először ilyen képességeket.

swx17-maneuver-dial

Amíg alacsonyabb szintű hajók ellen harcol, addig ez egy nagyon erős képesség. Magasabb pilóta képességű ellenfelek ellen kevésbé hatékony, mert nem tud reagálni a lépésükre, de a zöld megfordító az akkor is zöld megfordító!

Mint minden Defender, Ryad is örülhet a fejlesztett iker ion hajtőműveknek. Figyelem, a fenti kártya a TIE-Punisher kiegészítőben található!

Maarek Stele, aki eddig valamiért egy TIE-Advanced pilótaként kapott helyet a játékban, most végre átülhet az őt megillető Defender-be. Megtartotta a korábbi képességét. Továbbra is egy remek trükk a tarsolyunkban, ha képesek vagyunk arccal felfelé sebzés kártyát osztani az ellenfélnek.

Ha már minden pilóta a Defender-ek közül kapott EPT helyett, akkor nézzük is meg, milyen elite pilot talent-eket tettek a dobozba. Az egyetlen, persze egyébként is fontos, mert eddig csak Scum kiegészítőkből lehetett megszerezni, a Crack Shot. Miután mindenki kigurította a dobásait, lehetőségünk van az ellenfél egyik sikeres védekezés kockáját kiiktatni. Így fontos célpontok ellen biztosíthatunk be életbevágó találatokat.

Ágyúk közül jön a Tractor Beam, amiről már írtunk  ITT.

defenderioncannondiagram

A fenti szituációban a TIE/D címmel ellátott Defenderünk egy Ionágyúval tüzelt az A-szárnyúra. Ha a pilóta elkölti a tokenjeit, hogy ne legyen a következő körben ionizálva, akkor egyből közvetlenül utána egy 4 kockás, elsődleges támadást fog elszenvedni a támadó Defender-től, hála a title-nak. Azonban, ha ionizálják, akkor csak 1-et sérülne, ugyanakkor a következő körben rossz pozícióban lenne, a Defender könnyedén mögé tud fordulni a 4-visszafordítójával.

swx52_spread

TIE-Bomber-ek

tie-bomber-imp-vet-600px

Nem, mintha panasz lett volna eddig is az FFG-s termékminőségre, de elképesztő ez a bombázó!

A TIE-shuttle fejlesztéssel (amiből 2-t kapunk egy dobozban!) lehetőségünk van egy kistalpas support hajóvá átalakítanunk a bombázóinkat. A muníciók eldobásáért cserébe két, legfeljebb 4 pontos legénységet ültethetünk az új személyszállító TIE-variánsunkba.

Mi az új opciók, kérdezhetjük meg ezek után? Szerencsére vannak, persze, a Fleet Officer vagy a Tactician más kiegészítőkből szintén remek választások.

A Systems officer lehetővé teszi, hogy Bemérés jelzőket osztogassunk a környező, baráti hajóknak. Nincs is jobb, mint az ingyen akció! Ideális egy kisegítő űrrepülőre.

Új pilóták is érkeztek, elsőként nézzük a két példányban érkező Gamma Squadron Veteran lapot.

swx52-gamma-squad-vet

Még elég olcsó, van elite pilot talent-je, és egy egészen elfogadható, 5-ös pilóta képességgel lett megáldva az új bombázó (a régi Gamma Squadron Pilot-ok 1 ponttal olcsóbbak, csak 4-es PS-űek, és nincsen EPT-jük sem, szóval kellemes változás). Az alábbi lappal együtt remek rakéta és torpedó hordozó hajóvá válhatnak:

swx52-long-range-scanners

Lehetőségünk van jó előre, az első körben bemérni a támadásunk későbbi célpontját, így amikor a tüzelésre sor kerül, akkor már Bemérés és Fókusz jelzőkkel vághatunk neki a kockadobálásnak.

swx52_tie-bomber_plastic_left

Ha a Long Range Scanners nem a mi választásunk, akkor (az ebben a csomagban nem található) Guidance Chips fejlesztés is lehetővé teszi, hogy módosítsuk a rakétás támadásainkat. A Long Range Scanners persze a muníciók kilövése után is használható, így talán népszerűbb fejlesztés lesz.

guidance-chips

Mert, mire is jó a sok bombázó sok rakétával?
bomberstrikesquaddiagram

4 darab 4 kockás támadásnak (például Proton torpedó vagy Concussion missile)  már elég jó esélye van, hogy egy sérült Millenim Falcon-t kilőjön, vagy akár még egy teljes életerőn lévőt is, amennyiben Crack shot-tal vannak felszerelve a bombázóink.

Még több veterán

Még két nevesített Bombázó pilóta vár ránk az Imperial Veterans kiegészítőben, akik közül az egyik a bombázásban jeleskedik.

Deathfire képes arra, hogy a mozgás előtt dobhat ki akciót megkövetelő bombákat, vagy a mozgás és egy akció után ingyen akcióként. Egyszerűen, veszélyes, megváltoztatja az eddigi szabályokat. Amíg eddig tudta az ellenfél, hogy a Proximity mines-unkat hova rakhatjuk, most bővült a tárházunk azzal, hogy ledobhatjuk magunk mögé, mielőtt pozíciót változtatunk. És mivel ez csak opció, ezért továbbra is kidobhatjuk hagyományosan, vagy akár egy orsózás után. Ellenfél legyen a talpán, aki előre végigkalkulálja az összes pozíciót, ahova egy körben bombát dobhatunk.

Tomax Bren egy nagyon összetett, nagyon sok felhasználást magában rejtő pilóta. Egyszer egy körben visszafordíthatod az éppen lefordított EPT fejlesztésedet. A legegyszerűbb példa a képességére, hogy minden körben egyszer felhasználhatja például a Crack Shot-ot, így jelentősen nagyobb sebzést tud átpasszírozni az ellenfél védelmén, mint elsőre gondolnánk. Persze más elite pilot talente-ekkel is együtt tud élni, amelyek egyszer használatosak, így mindenki kezdje majd el megkeresni a kedvencét. A Podcast-ünk 3. számában ötleteltünk, de még ott se merítettük ki a teljesen a lehetőségeket.

Természetesen kapunk még bombákat is, egy Cluster Mines-t és egy Proximity Mines-t. Az alábbi, bombákról szóló összefoglalóban beszéltünk ezekről a fejlesztésekről.

Összegezve

Ha nincsen még Defender-ünk és Bomber-ünk, akkor is egy remek csomagot rakott nekünk össze az FFG! Rakétákat nem kaptunk egyedül, aminek talán örülnénk, de akik már rendelkeznek pár hajóval otthon, azoknak lesz. Akik ezzel a csomaggal kezdik el erősíteni a birodalmi oldalát a csapatuknak, ők a Bomber-ek közül Deathfire-t jól tudják majd használni, mint egy tényleges bombázót. Star Wars-ban a bombázó címke nem feltétlenül mindig bombadobálást takar. A már TIE Bomber-rel rendelkezők pedig remek kiegészítőt kapnak a meglévő hajójuk mellé.

A TIE-Defender a dobozban szerencsére 100%-ban, önállóan is megállja a helyét, minden pilótájával. Persze itt is célja volt a gyártónak, hogy ha volt már Defender-ünk, akkor az is kapjon a jóból, ezért az összes cím 2 példányban érkezik!

Úgy érzem, sikerült megtalálniuk az egyensúlyt a dobozzal, javítottak a hajókon, amikre ráfért a ráncfelvarrás, de szerencsére csak opciókat kapnak a birodalmi játékosok, nem kell attól félni, hogy mától kezdve nem lehet mással játszani, mint a birodalmi veteránokkal, a többi build is életképes marad. Így végre a seregvezéreknek lehetőségünk lesz otthon hagyni Palpatine-t és Soontir Fel-t.

Nőni fog a diverzitás az asztalon, a játékegyensúly nem fog felborulni, azaz elégedettek lehetünk!

komment

Rebellion - A Harc a Galaxisért elkezdődött!

2016/06/28. - írta: Promie Motz

A cikk eredetileg az swmini-n jelent meg.

Nyugtalanság uralkodik a Galaxisban. A Lázadók tudomására jutott, hogy az Uralkodó rettegett katonai támaszpontja elkészült Mandalore-nál, és a Szövetség támogatását élvező Kashyyyk-ot  jelölték ki első célpontjának. Jan Dodonna, a lázadó Generális fejébe vette, befolyását bevetve körbekémlel Mandalore-on, pontosan mit is takar a HALÁLCSILLAG fedőnevű projekt.,,

Jó, az indulás remélhetőleg elég Star Wars-os. Mert e játék, MAGA a Star Wars eredeti trillógia. Lépten nyomon visszaköszönnek momentumok, de szerencsére nem csak szolgalelkűen másolja a nagy elődöt. Nyilván örülünk, amikor ismerős arcok köszönnek vissza a mozivászonról, de sajnos nincs lehetőségünk minden egyes hőst vagy gonosztevőt magunk mellé állítani egy adott játékon belül. Meg kell választanunk, hogy melyik kezünket harapjuk. De ne ijedjen meg seni, ez a cikk nem egy mély elemzésnek indult, hanem csak a csapongó első benyomásaimat gyűjtöttem össze.

[caption id="" align="aligncenter" width="700"] 162 darab részletgazdag figurát kapunk a játékban[/caption]

Uatapau-n ütöttem fel a lázadó bázisomat, ami akkor még nem is volt lojalista "A Célhoz". Aztán később sem lett az, a császár nyomására a rendszer csatlakozott a birodalomhoz, és egyből kikotyogták, hogy ott van a központom. Mivel a birodalmi játékosnak az a célja, hogy ezt megtalálja, majd bevonuljon/szétlőjje, ezért ez egy elég negatív fordulat volt. Erről később. Visszautalva még az elejére hamarosan el is mondom nektek, hogyan kényszerít rá a Rebellion minket arra, ha nem is mindkét de legalább egyik kezünk pórul járjon.

Például, hozzám befutott az Ezeréves Sólyom, de választanom kellett Chewie és Han között. Mivel az ellenfelem már megszerezte magának Boba Fett-et Darth Vader mellé, és mindkét antihős 3-as "spec ops" értékkel rendelkezett (azaz ezt a speciális típusú küldetéseknél a próbákat három kockával dobják), míg nekem addig csak Wedge-nek volt 2 ilyen ikonja, többieknek meg egy vagy egy sem, ezért bármennyire is szeretem Han-t, a wookie-t ítéltem meg jobbnak ebben az esetben, mert ő is 3-as piros "spec ops" ikonnal rendelkezett. Egyébként 4 fajta küldetés, és így 4 fajta ikon van, és legfeljebb 3 különböző ikon van egy karakteren, míg a többség csak két különböző ikonnal rendelkezik. Páran meg igazi specialistaként csak egy színből használnak sok ikont.

[caption id="" align="aligncenter" width="700"] A játéktér gyönyörű[/caption]

A Rebellion egyik első fordulójában Wedge győzelemre vezette a Szövetséget egy ütközetben, de bár elméletileg kevesebb egységet buktam az űrcsatában, a teljes, Galaxisban lévő seregem nagyobb hányadát elvesztettem. És akkor még nem is volt nálam olyan objektíva, hogy ezt vagy azt semmisítsem meg. Óvatosan kell a nyílt agressziót kezelni addig, amíg nincsen közvetlen célja vele az embernek.

Lázadóként elég könnyű új területeket szerezni, de aztán lehetetlen őket megvédeni. Amíg a birodalom azonban ezeket a tartományokat igyekszik leigázni, addig sem a Lázadó Bázist keresi.

Jan Dodonnát az első körben elkapta Mandalore-on Darth Vader, és nem sikerült megmentenem. Luke azonban szerencsémre gyakran volt támadások célpontja, de mindig kicsúszott a hálóból. Így Palpatine elvesztette a türelmét, és Jan Dodonna lett az új tanítványa, aki átállt a Sötét Oldalra.

A játékban a legnagyobb sikerem az volt, amikor a Halálcsillag elleni támadásom helyett a Halálcsillag ugrott be Naboora a birodalmi seregekkel, hogy kikényszerítsenek abból a rendszerből, vagy megsemmisítsenek, ha nem menekülök el.

[caption id="attachment_8334826" align="aligncenter" width="2048"]wedge Ozzel Admirális túl közel ugrott ki a rendszerhez. Vörös Ötös éppen kiugrott kávézni, így másnak kellett protontorpedókkal próbálkoznia[/caption]

A képen a lázadók szinte teljes serege látható, míg a Birodalom csak a Halálcsillagot és díszőrségét küldte a rendszerbe. A korvett és a Mon Calamari cirkáló volt a fő célpontja a birodalmi sortűznek, előbbi el is pusztult egyből, és csak úgy mellékesen majdnem az összes X-szárnyú is űrszemétté vált. A válaszcsapásban pár TIE-Fighter-en kívül majdnem megsemmisült a Birodalmi Csillagromboló is. Nekem csak csali volt az űrcsata, mert az volt a célom, hogy pár keresztszárnyű hajó elérje a Halálcsillagot, és a korábban megszerzett tervekkel elpusztítsam a terrorgyárat. Köszönjük Dodonna a személyes áldozatot, amit az ügyben tettél, nem felejtünk el.

Wedge megmutatta, hogy nem véletlen éli túl rendszeresen a Halálcsillag elleni támadásokat, most is kilőtte az állomást!

A földi csapataimat azonban egyből lemészárolták az alászálló rohamosztagosok és lépegetők, és a remek birodalmi stratégiának hála szó szerint semmit sem vesztettek. Így nem maradt már számomra semmi más sem a naboo-i űrben, így a seregem maradékával elmenekültem, és a Halálcsillag pusztulása miatt magamban elkönyveltem az egyik főbolygóm elvesztését kisebb győzelemnek. Az Objektíva csíkon (Reputation Marker) is két egységet haladtam a győzelem felé, ami nagyon sok (a lázadó Reputációnak kell elérnie az aktuális kör számlálót, azaz, így két kört vettem el a birodalmi játékostól, hogy ő megtalálja a bázisomat).

 

A Chewbacca védelem nem jött be, egy-két körrel a toborzás után Darth Vader elkapta a Mygetto-n lázadást szító Leia hercegnőt, Chewbacca pedig kevés volt, mint medvesajtban a brummogás a Sith Sötét Nagyura ellen. Még abban a körben Wedge egy merész gerilla akcióval megsemmisítette a helyőrséget a bolygón, de az még mindig a birodalom fennhatósága alá tartozott, így  Leia ott is maradt börtönében a játék végéig, hála Darth Dodonna közbeavatkozásának.

Ezzel a hősök aránya nálam 8-ról 6-ra csökkent, míg a Birodalomnál 8-ról 9-re nőtt. Ez egy túl nagy különbség volt, nem lett volna szabad hagynom bekövetkezni.

Hősökkel hajtunk végre missziókat, akadályozzuk az ellenfél misszióit, és mozgatjuk a seregeket. A végjátékban nagyon fájdalmas volt, hogy már nem volt lehetőségem a hőseimmel reagálni a birodalmi küldetésekre, mert már mindet szétküldtem a a galaxisban, és így akadály nélkül faggatták ki például a fogoly Leia hercegnőt, hogy na, kicsit szűkítse le, hol is van (az immár új helyre menekített) lázadó bázis. Így idővel nem csak Utapau népe, de Leia is megtört. Az új bázist Kessel-en állítottuk fel, és mivel nem voltam elég gondos parancsnok, így nem volt meg a kellő transzport kapacitásom, hogy Utapau-ról a személyi állományt is átvihessem. Ezt megállapítva hiba volt evakuálni, amint lebukott a bázisom.

A végén a birodalmiak bevonultak Kessel-re, 2 körrel a vége előtt. Azonban legalább egyszer elfelejtettem bejelenteni, hogy pillanatnyilag nagy nehezen pont teljesült az egyik Feladatomnak a célkitűzése, amiért a reputáció markert arrébb mozgathattam volna. Ha ez esetleg még egyszer megtörtént, akkor pedig már győztem is volna (elsőre kicsit sok volt a speciális képesség, saját objektívák, saját missziók, és a birodalmi missziók felügyelete, miközben végig "hátrányból" játszik az ember).

Igen, a játék messze nem szimmetrikus. Ez nem azt jelenti, hogy nincs benne egyensúly. Egyszerűen csak máshogy kell elérnie a két félnek céljait. A lázadók az én vezetésemben megpróbálták felvenni fegyverkezési versenyben a birodalommal a versenyt, és ha sikerül esetleg Mon Calamari-t megvédenem pár körig, akkor a Nagy Hajók terén szinte utolértem volna a Birodalmat, és űrcsatában majdnem egyenlő félként mehettem volna velük ölre. Bár tény, hogy látszólag a lázadók hátrányban vannak, de egyéb trükkökben felveszik a birodalommal a versenyt.

Nagy tanulság, ne hagyjuk, hogy elkapják a hőseinket, vagy ha igen, próbáljuk meg őket néha kiszabadítani.

További emlékezetes momentumok a Lázadás történetéből

  • Luke elment Yodához tanulni. Nagy kár, hogy az utolsó körben. Lényegében megtudtuk, mi lett volna, ha befejezi a tanulmányait ahelyett, hogy a lázadókat menti meg a Birodalom visszavág-ban
  • X-wing-ek kilövik a Halálcsillagot egy pürrhoszi győzelemben (ez maga az Új remény)
  • Mon Mothma nem csak a bothanok elvesztése miatt sír egész nap, hanem aktívan cselekszik
  • R2-D2 és C-3PO is kis szerepet kaphat a játékban, kezdő kezünktől függően
  • Speciális, karakterekre szabott küldetések és kombók, például Leia átrendezheti az Objective Deck-ünk felső pár lapját, míg Mon Mothma egy bolygót úgy állít az oldalunkra, hogy egyből gyárthatunk is a nyersanyagaiból (ezzel az első körben szinte megdupláztam a katonai potenciálomat)
  • Darth Vader és az Uralkodó ijesztő, végig féltem, hogy ebben a körben mivel készülnek az életemet megnehezíteni
  • Lázadók rengeteg gerilla misszióval rendelkeznek, például bizonyos egységek elpusztítása, vagy rendszerek gyártási kapacitásának szabotálása
  • Úgy nézett ki, hogy elég jól el vannak a nyersanyagok osztva a pályán, ezzel egyfajta egyensúly alakulhat ki, vagy legalábbis esély arra, hogy egy-egy ütközetben felvegye a lázadás a harcot a birodalommal

 

A Rebellion teljesen más, mint az összes többi FFG-s játék a Csillagok háborúja univerzumban. Talán a grandiózussága miatt egyedül az LCG-vel vethető össze, mert ott is szabadon futhat össze Han Solo a Halálcsillaggal, vagy Boba Fett-tel. Játékstílusa és célközönsége persze jelentősen eltér az előbbitől, valamint az X-Wing-től és az Armadától. Persze, aki a Star Wars-t szereti, az a hangulatában biztosan nem fog csalódni. Ez "A" Csillagok háborúja társas.

Egy összetett stratégiai játék, ahol néha tudni kell a rövidtávú érdekeinkkel ellentétesen cselekedni. Az éppen a kezünkben lévő Feladatok más és más játékstílust igényelnének, így, bár elsőre kevés van belőlük a játékban, mindössze 15, de bőségesen sok újrajátszási lehetőséget adhatnak. A fele hőst nem is volt lehetőségem egyetlen játékban össze toboroznom, valamint a missziók közül is kevesebb, mint a felét húzza fel az ember, és elég sokat meg sem kíséreltem közülük, mert egy játékban erre nincs lehetőség. Így úgy érzem, hogy egyetlen frakcióban is van bőven újrajátszási lehetőség, így hosszú-hosszú évekre leköthet minket ez a társas.

Időigény, a játékidőnk kevesebb volt, mind 3 óra, és ebben benne volt a szabálykönyv lapozgatása is, amikor konkrét kérdések felmerültek, illetve az, hogy minden egyes kártyát, amit felhúztunk, alaposan el kellett olvasnunk.

Az art work-ök között voltak más játékban visszaköszönők, de ez nem probléma, lévén, továbbra is gyönyörűek. Az egyes játék alkatrészek, mind a műanyag figurák, mind a tábla és kártyák és jelzők kiváló minőségűek, könnyű őket egymástól megkülönböztetni, és kitalálni, mi-mire való.

Ezúton is nagyon köszönöm a lehetőséget Tamásnak, hogy kipróbálhattam vele a játékot! Remélem, hogy Ő is, és mi mind még sok időt fogunk vele eltölteni.

komment

X-Wing: az igazi Bactaháború (Team Epic #1)

2016/06/21. - írta: Promie Motz

 A cikk eredetileg az swmini-n jelent meg.

Palpatine császár, az Uralkodó úgy érezte, személyesen vezet egy megtorló alakulatot, melynek célja az orbitális gyárak és raktárak megsemmisítése, a lakosság terrorizálása, és a környező rendszerek elrettentése. Bár a akció a birodalmi ügymenethez képest gyors és kevés ember bevonásával zajlik, a bothan hírhálózatnak sikerül információkat kiszivárogtatniuk a tervezett rajtaütésről.

Mindeközben, a Lázadók titkos támaszpontjukon a meglévő, szűkös készleteikkel igyekeznek megtervezni a Thyferra védelmét. A Jake Farrell vezette Zöld osztag, néhány, kísérleti T-70-es X-szárnyú, valamint pár, áthelyezésre váró lázadó ász pilóta elégséges lehet-e a birodalmi bombázók raját védelmező Lord Vader, és a Carnor Jax által vezetett Csázszári Testőrség színe java ellen?

Nyugtalanság Uralkodik a Galaxisban. A Lázadók sorozatosan érnek el sikereket, egyes rendszerek titokban jelentős támogatást adnak a Szövetségnek a gonosz Birodalom ellen. Az Imperial Security Bureau (ISB) egy tisztje biztos forrásból megtudta, hogy a  Thyferra-n élő Vratix-ok nagy mennyiségű, létfontosságú bactával támogatják a Szövetség katonáinak felépülését.

Egy lelkes olvasónk emlékeztetett minket erre a remek könyvsorozatra, amit ezúton is ajánlunk azoknak, akik még nem olvasták. Az ő érdeklődése arra irányult, vajon mi köze lesz ennek a regénysorozathoz a készülő Rouge One-hoz (az első kötet Rouge Squadron - Zsiványkommandó címen jelent meg). Bár érdemben sajnos nem tudtam neki válaszolni, lévén, nem ismerjük az új film történetét még részletesen (szerencsére!), ihletett adott, hogy a péntek estén lejátszott  meccs köré történetet kerítsek. Tudom, hogy az X-szárnyúak sorozat az endori csata után játszódik, de nem volt kedvem bonyolítani a helyzetet a Dark Empire sorozatból vett Palpatine klónokkal. (Upsz, Spoiler?)

Kezdetét vette a 2016-os Team Epic Bajnokság. Tavalyi csapattársammal, Tóth Bendzsivel úgy éreztük, megpróbálunk ismét egy szórakoztató, de ugyanakkor elég erős sereget összeállítani. Mivel nem jelent még meg az Imperial Veterans, és nekem eleve lényegesen nagyobb a lázadó kollekcióm, mint a birodalmim, ezért újra Rebel oldalon szálltunk vízre. Meg hát, most rakéta szezon van, és az A-wing-ek milyen jó kis rakétaplatformok.

Kezdeti tervem, hogy hozzunk 16 A-winget, végül átalakítottuk. Lejjebb olvashatjátok a sereglistáinkat. Azért 7 A-szárnyú is tiszteletet parancsol.

A 4 darab T-70-es egyszerre játszhatja az üllő, avagy a kalapács szerepét, attól függően, hogy áll a csata. Nagyon örültem neki, amikor Caniz ezzel a 4 hajóval nyert versenyt, mert akkor már leadtuk a listánkat a Team Epic-re, és jó volt tudni, hogy ez a seregrész elég megbízható.

Első ellenfélnek megint Roland-CZ párost kaptuk, mint tavaly az első fordulóban. Mindketten remek srácok, akikkel már csak azért is érdemes leülni játszani, mert könnyesre nevetjük magunkat a meccs alatt. A jó hangulat biztosítva volt, a győzelem azonban távolról sem.

Tavaly mi hoztunk egy CR-90-est, ők nem hoztak nagy hajót. Idén éltek a lehetőséggel, és a még gyári csomagolás illatú Gozanti-jukat tették az asztalra.

Birodalmi sereg

Roland listája

Carnor Jax (26) Push the Limit (3) Autothrusters (2) Stealth Device (3) Royal Guard TIE (0)

Saber Squadron Pilot (21) Crack Shot (1)

Saber Squadron Pilot (21) Crack Shot (1)

Saber Squadron Pilot (21) Crack Shot (1)

Darth Vader (29) Outmaneuver (3) Advanced Targeting Computer (1) Engine Upgrade (4) TIE/x1 (0)

Maarek Stele (27) Predator (3) Advanced Targeting Computer (1) TIE/x1 (0)

Juno Eclipse (28) Predator (3) Advanced Targeting Computer (1) TIE/x1 (0)

Total: 200

CZ serege

Gozanti-class Cruiser (40) Construction Droid (3) Shield Technician (1) Dual Laser Turret (5) Ordnance Experts (5) Docking Clamps (0) Automated Protocols (5) Vector (2)

Scimitar Squadron Pilot (16) Plasma Torpedoes (3) Extra Munitions (2) Cluster Missiles (4)

Scimitar Squadron Pilot (16) Extra Munitions (2) Plasma Torpedoes (3) Concussion Missiles (4)

Captain Jonus (22) Squad Leader (2)

Major Rhymer (26) Veteran Instincts (1) Extra Munitions (2) Plasma Torpedoes (3) Cluster Missiles (4)

Omicron Group Pilot (21) Emperor Palpatine (8)

Total: 200

Lázadó sereg

Bendzsi listája

Jake Farrell (24) Push the Limit (3) Proton Rockets (3) Wired (1) Autothrusters (2) A-Wing Test Pilot (0)

Green Squadron Pilot (19) Push the Limit (3) Concussion Missiles (4) Crack Shot (1) Guidance Chips (0) A-Wing Test Pilot (0)

Green Squadron Pilot (19) Push the Limit (3) Concussion Missiles (4) Crack Shot (1) Guidance Chips (0) A-Wing Test Pilot (0)

Green Squadron Pilot (19) Push the Limit (3) Concussion Missiles (4) Crack Shot (1) Guidance Chips (0) A-Wing Test Pilot (0)

Green Squadron Pilot (19) Push the Limit (3) Assault Missiles (5) Crack Shot (1) Guidance Chips (0) A-Wing Test Pilot (0)

Prototype Pilot (17) Proton Rockets (3) Guidance Chips (0)

Airen Cracken (19)

Lieutenant Blount (17) Veteran Instincts (1) XX-23 S-Thread Tracers (1)

Total: 200

Ricsi serege

Jan Ors (25) Wired (1) Twin Laser Turret (6) Nien Nunb (1)

Miranda Doni (29) Twin Laser Turret (6) Plasma Torpedoes (3) Extra Munitions (2) Concussion Missiles (4) C-3PO (3) Guidance Chips (0)

Blue Squadron Novice (24) R2 Astromech (1) Integrated Astromech (0)

Blue Squadron Novice (24) R2 Astromech (1) Integrated Astromech (0)

Blue Squadron Novice (24) R2 Astromech (1) Integrated Astromech (0)

Blue Squadron Novice (24) R2 Astromech (1) Integrated Astromech (0)

Prototype Pilot (17) Proton Rockets (3) Guidance Chips (0)

Total: 200

Az ütközet

Eleve azért is kiemelkedően hangulatos volt a pénteki csata, mert 3 darab epic csata zajlott szimultán, összetolt asztaloknál! Azaz 12 ember X-Wing-ezett 2400 összpontértékben egy összetolt asztal-rendszeren.

20160617_175217 Ha a Team epic-cel baj van, akkor azaz elő- és elpakolás időigénye20160617_184615 Csata egy Raider szemszögéből20160617_184602 Kapitány! a Söpredék példátlan értékű sereget állított fel!20160617_181302 A jó aszteroidafelhelyezés félsiker

A mi szemszögünkből a pálya jobb oldalára került fel a több aszteroida. A Gozanti pont középre kerül, előre nézve. Ezért, mivel nekünk volt több hajónk, a pálya bal oldalára pakoltuk a teljes seregünket, Jake Farrell-t leszámítva.
20160617_182244

Az 1-es, 2-es és 3-as pilótaképességű pilótáink így kerültek fel a pályára.

20160617_182812

Az ászokkal a fent látható módon egészítettük ki az alakzatot. Velünk szembe kerültek az Interceptorok, Advanced-ek. Palpatine az átellenes sarokba került, a meccs első pár körében hozzá képest maximális tempóban igyekezett beérni a csatába, nem törődve a forgalommal (lásd később).

Olyan lelkesen szaladt egymásnak a két oldal, hogy már az első körben lövésekre került sor amellett, hogy a Vector kidobta az összes bombázót, részben a T-70-esekre, részben Jake-re. Mivel utoljára lépett a Cruiser, ezért nem tudtunk már rá reagálni.

Carnor Jax úgy döntött, hogy két akcióból bejön a seregünk arcába, hogy ne tudjunk tokeneket használni. Részben működött a terv, mert így Darth Vader egyetlen lövésből, Range 3-ból, első lövésre kiszedte a bal felső Prototype-unkat, és a másikat is megsebezték annyira, hogy még ebben a körben leesett. A hátsó sor azonban Levadászta Carnor-t, és még a középső interceptort. Sok lövöldözés után a vártnál kevesebb hajó esett le.

A Bombázók nekiálltak csipkedni a "fiatal Poe" T-70-esét, illetve Farrell A-szárnyúját.

Az elkövetkező körökről sajnos nem készült kellő részletességgel kép. Csak kis résben sikerült blokkolnunk a visszafordulásokat, az elülső A-szárnyúak túlfutottak, a visszafordult TIE-vasiránsok pedig a mi ászainkat blokkolták.  Kis-Poe leszakadt a rajáról, és egymaga fordult szembe egy trükkös kanyarral a Gozantival, el a bombázók célkeresői mellett, így nyerve kis időt Farrell-nek. 20160617_204206

A bombázók aránylag háborítatlanul okádták a pusztítást, miközben az A-wing-ek is oda-oda pörköltek. Vader az első áldozatok között volt, de leesett Farrell is. A fenti képen a vadászaink igyekeznek ráfordulni a Gozanti-ra, ellenben mindenkit meglepett, mennyire nagy lendülettel rongyolt bele a csatába, legfőképpen magát az Uralkodót.
20160617_204725

Közel három óra játék után kellőképpen elfáradtak a Gozanti hídján álló tisztek, és a hajó holtterébe úszó Lambda Shuttle-t egyszerűen megsemmisítették a Vector farával. A maximális életen lévő Lambda shuttle pusztulása kellő előnyt adott nekünk, mind játéktechnikailag, mind morálisan. Egy körrel későbbre már elkezdtünk előnyt kiharcolni magunknak. Eddig pontszámokat nézve végig szoros volt, körről-körre ugyan annyi hajót vesztettünk.

20160617_214405

Az egy életes Miranda elvesztése helyrebillentette egy időre a pontszámok közti különbséget. Megállapodtunk azonban, hogy mindenki végig akarja játszani a meccset, így hiába telt le az idő. még egy órát játszottunk. a Kulcs forduló az volt, amikortól kezdve felszabadultak a T-70-esek, és nekitudtak állni a Gozanti bontásának. A végére Jan, az egyik Green squadron Pilóta, és 3 darab T-70-es maradt meg nekünk, így 400-265 pont arányban győztünk.

Nem repültünk annyira szépen, sokat ütköztünk saját magunkkal, megállapodtam Bendzsivel, egy enyhét megyek, hogy beférjen, de nem azt tárcsáztam be, ilyenek. Egy kifejezetten szoros és élvezetes meccs volt, és kifejezetten megkönnyebbültünk, amikor nyertünk, mert még 2-3 körrel korábban is kérdéses volt. Egyik hajónknak sem volt már pajzsa például, több T-70-es is már kidobta az R2-es egységét. Azonban az utolsó órában Bendzsi szerencsére nagyon felpörgött, és remek repüléssel megmentette mindhárom X-szárnyút a Gozanti orra és a túlélő Bombázók lézerei elől.

A listánk erőssége, hogy minden hajó elég nagy veszélyt jelent az ellenfélre. Szeretne minél több A-wing-et kiszedni, hogy ne lőhessék el a rakétáikat. Akkor az ászok és a T-70-esek aratnak. Ezek az új X-szárnyúak sok kör alatt nagy kellően kárt okoznak. De ha őket kezdik el lőni, az se zavar minket, hiszen sokkal több életük van, mint az A-szárnyúaknak. Az ászok kiszedése sem olyan egyszerű/magától értetődő. Tényleg a Z-95-ösöket akarja valaki lőni, amikor minden más tele van rakétákkal? Miranda egy nagy kövér célpont, de ha kell, elSLAMel. Jan Ors is kellően mobilis Nien Numb-bal, egy HWK-tól különösen meglepően. Bár a legtöbb 400 pontos lista ilyen, nincs sok hajó, amiket könnyű kiszúrni, mint elsődleges célpontokat.

Rolandéktól minket nagyon zavart Carnor, az egész Push the Limit tokenhalmozásunk ugrik a kukába, ha ott tud körülöttünk lebzselni. Az x1-es TIE-advanced-ek, főleg közelről túl sokat sebeztek. Így lehetett az, hogy majdnem a végéi ért Rolandék egy TIE-Interceptora, aki az első körben olyan kritikus találatot kapott, hogy csökken az agility-je. Ugyanakkor utána végig volt "fontosabb" célpontunk, míg az a hajó Range 1-ből lőtt folyamatosan. Ez például egy csúnya hiba volt, amit körről-körre hagytunk.

Epilógus

Még alig halványult el a lézerágyúk izzása, amikor Nien Numb rettegve mutatott a műszerfalra:

- A Vector jeladóját nem sikerült időben megsemmisíteni! Egy Alpha prioritású segélykérő üzenet még elhagyta a hajót, mielőtt elfogyott az energiája. Három órán belül itt lehet az első járőr!

Jan Ors mélyen beszívta a levegőt, majd lassan, szájon át kifújta.

- Rendben. Nem így terveztük, de már nem tudunk változtatni. Zöld 4-es kutasson tovább túlélők után, addig mi összeszedjük a saját embereinket.

- Nem kéne minden erőnkkel az Uralkodót keresnünk?

- Az Uralkodó hajója egy törmelékmezőben robbant fel eleve. Ha túl és élte, amire kicsi az esély, nem találnánk meg, amíg nem sugároz a jeladója. És azalatt, míg őt keresnénk, több pilótánkat is kimenthetjük a roncsok közül.

A HWK-290-es szinte mindenkit megmentett. Egyedül az ifjonc Aurren és Bertram Cabaril, a Zöld hatost és hetest nem tudták megmenteni. Őket Vader ölte meg. Még egy rovás a Sith Nagyúr bűnlajstromán.

Thyferra sorsa nem elodázható. Azonban az így nyert idővel a lakosságnak lesz módja bunkerekbe vonulni, leállítani a gyárakat, hogy a bombázás okozta károkat minimalizálják, és evakuálhatják az orbitális platformokat. Sőt, még akár egy extra bacta szállítmányt is útnak tudnak indítani. A Cabaril testvérek áldozata így nem volt hiábavaló. Farrell parancsnok persze le lesz sújtva még egy darabig, amiért két új pilótája az első bevetésen meghalt. A Lázadás Admiralitása nehéz döntést hozott, amikor a nem teljes harckészültségű Zöld osztagot küldte el erre a küldetésre. És mint minden döntés, ez is következményekkel járt.

Ha valóban elpusztult az Uralkodó is és Vader Nagyúr is, akkor ez egy fényes győzelem. Mi van akkor, - gondolta Ors - ha ez csak egy elterelés volt? Ki hallott már arról, hogy ennyire minimális kísérettel utazzon együtt a Birodalom két legfontosabb embere? Lehet, ez csak egy szemfényvesztés? Azt akarták velünk elhitetni, hogy sikerült az akciónk a Császár ellen?

Mi a Birodalom valódi terve? Nem lesz-e túl késő, amikor rájövünk?

 
komment

X-Wing: Online!

2016/06/18. - írta: Promie Motz

x-wing

FRISS!
 

A cikk eredetileg az swmini-n jelent meg.

Szeretnéd, ha akkor is tudnál X-Wing-ezni, amikor nem érnek rá a barátaid? Ha véletlenül nem a nagyvárosban laksz, ez még gyakoribb, mint pár játékosnál. Mi lehet erre az egyik megoldás? MÁV bérlet! Vagy, játssz online! Sőt, versenyezz nemzetközi mezőnyben (erről még később részletesen).

Leszögezném, X-Wing-et azért játszok részben, hogy ne online játékokon lógjak szabadidőmben. Miért reklámozom akkor most az online lehetőségeket?

Így módunk van olyanokkal játszani, akik kilométerek ezreire laknak tőlünk!

Lehetőségünk van kipróbálni olyan hajókat, amikkel még nem rendelkezünk, sőt, olyanokat is, amik még meg sem jelentek! A VASSAL lelkes fejlesztői pár nappal egy FFG-s cikk után már létre is hozzák az új tartalmat (sajnos nem frissít magától).

A VASSAL szépen automatizált nagyon sok funkciót, így például két billentyű lenyomásával már mozgathatunk is egy egész swarmot, így középhaladó játékosoknak jó lehetőség, hogy a taktikájukra jobban figyelhessenek, mert sok idegtépő, fizikai művelet a hajókkal megspórolható.

Csak azt hajtogatom, VASSAL, VASSAL, VASSAL. Van alternatíva is, hogy korrektek legyünk.

Bár a Table Top Simulator-t is javasoltátok már nekünk, és nagyon sokat fejlődött az X-Wing modulja a programnak, sajnos fizetős. Félreértés ne essék, nagyon jó kis motor van benne, és szép, 3 dimenziós asztalon játszhatunk. Azonban a közösség nagyobb része már beette magát VASSAL-ra, és ott eleve már több játékot is feldolgoztak. Én VASSAL-on kezdtem, amikor még TTS-en nem volt X-Wing, szóval elfogódott vagyok, ezt közlöm.

Jaj, de a VASSAL bonyolult

Mihez képest? Ha már tudsz X-Wing-ezni (asztalon, azaz a szabályokat ismered), akkor egy 1 órás próbameccs alatt szerintem elég jól meg lehet érteni a gyorsbillentyűk logikáját, illetve azt megjegyezni, mit hol találsz (kellően letisztult a rendszer).

Utána még 2-3 meccs alatt teljesen be lehet gyakorolni a fontos parancsokat. Illetve szinte minden, hajókra vonatkozó lehetőség a hajóra kattintva jobb gombbal jön elő, így ha hirtelen fel kell frissíteni a tudásunkat, könnyen megtehetjük.

A VASSAL-on üresek a kártyák

Igen, minden játék komponens szöveg nélkül (csak kártyanév) érkezik. Így próbálják meg a szerzői jogokra vonatkozó jogszabályokat nem megszegni, mondván, a VASSAL önmagában nem játszható így. FFG-nek elvileg nincsen licence a Star Wars termékeit elektronikus játék formában árulni, így hivatalosan nem is támogathatják a VASSAL modult. Sőt, azt a remek struccpolitikát választották, hogy nem is vesznek tudomást a dologról. Ez okos dolog a részükről, mert a VASSAL-osok bőven megvásárolnak annyi hajót, mint a többiek, sőt, ha valaki begyakorol egy őrült listát online, akkor azt igazán ki akarja próbálni majd az asztalon is.

Például a kritikus találatokat innen szoktuk nézni. Listákat pedig elküldjük az ellenfélnek, amit egy online builderben tettünk össze.

Hogyan álljak neki?

ITT egy remek (angol nyelvű) összesítés arról, hogyan tegyük fel a VASSAL-ra a modult, majd hogyan játszunk.

Milyen egy VASSAL meccs?

Készítettünk két Battlereport-ot (egy és kettő) a VASSAL segítségével. Valamint ezt és ezt a csatornát tudom ajánlani.

X-Wing Vassal League

"Ajánlom mindenkinek aki VASSALozik. Egy elég erős nemzetközi mezőny van."
Tóth Benjámin, 2015 X-Wing magyar bajnok

ÉS amiről beszélni akartam, a netes játék. Elindult az év elején a VASSAL liga. A cél az, hogy heti egy meccset játszunk átlagosan, tehát nem von el senkit a mindennapjaitól, vagy a napi asztali X-Wing-től.

Az első

Pár hónap kvalifikáció után a játékosokat divíziókba osztották. Ez az európai fociligákat imitáló módon teszik. A világ legjobbjai vannak az első osztályban, másodosztályú divizióból több van, harmadrangúból még több, és így tovább lefelé. Amennyire lehet, igyekeznek az időzónákat figyelembe venni (érdekesség, hogy nem azt kérdezik, Te hol vagy, hanem azt, melyik időzóna esti időszakában tudsz általában játszani, így akár egy esti műszakos ember is kényelmesen játszhat, csak nem az európaiakkal).

Egy divízióban 9 ember van (jelenleg, ez még változhat), és mindenkivel kell játszani egy meccset. Minden egyes meccsre külön lehet sereget választani. Jelenleg a legjobb 2 jut tovább felső csoportba (a legalsóból több, általában oda teszik az új embereket), meg az utolsó 4 kerül lejjebb (kivéve a "premiere league"-et, ahonnan a legjobb 6 esik ki.

Mivel átlagosan heti egy meccsel számolnak, ebből következőleg egy szezonja a ligának 8 hétig tart.

5 szint van (Tiers). A Challonge oldalakról letölthetőek a VASSAL-os log file-ok, azokat bárki megnézheti. A listjuggleres oldalakon statisztikákat bújhatnak és listákra vadászhatnak az érdeklődőek.

X-Wing Vassal League Season One Tiers

Deep Core : Challonge page | matches Core Worlds : Challonge page | matches Inner Rim : Challonge page | matches Outer Rim : Challonge page | matches Unknown Reaches : Challonge page | matches

ITT találod a tudnivalókat a második szezonra történő regisztrációhoz. Nagyon kérek mindenkit, csak az regisztáljon, aki komolyan is gondolja, hogy végigcsinálja, még esetleg akkor is, ha rosszul áll a szénája. Sok probléma volt azzal, hogy egyes emberek teljesen eltűntek, miután párszor kikaptak (így egy szerencsés ellenfelüknek adtak győzelmet, a pechesek meg nem tudtak vele már játszani, ezzel befolyásolva a csoporton belüli sorrendet), egyesek meg egyetlen meccset sem játszottak le. Nekem elég nagy szerencsém volt, egy inaktív embert leszámítva sikerült mindenkivel lebonyolítani a meccset.

De ez nekem még ijesztő, és segítség kell

Rendben, elsőre sok lehet az infó. Ha lesz kellő számú érdeklődő, akkor kitalálunk valamit, mondjuk stream-elünk majd egy oktató játékot, és menet közben megmutatjuk, mit-hol találtok. ha még nem vagy tagja az X-Wing-es facebook csoportnak, akkor csatlakozz. A cikk alá kommentben jelezd, ha érdekelne hasonló jellegű VASSAL oktatás.

Babérok teremnek

Jelenleg 3 magyar játékosról tudok, akik részt vettek az első szezonban, ToThBeBe Tóth Bendzsi, (RadirX ?) Radványi Zoli, és szerény személyem Promie Motz azonosítóval. Eléggé hátra pakoltak minket a rangsoron eredetileg, de kitartó munkánk kifizetődött, és mindhárman feljebb kerültünk a következő szezonra.

Sőt! Divíziógyőzteseknek a TeamCovenant és a Scum and Villany Podcast jóvoltából állítólag ajándékokat is küldenek. Ha majd tényleg jön a futár, biztosan megemlítem. Így nem csak a legeslegjobbak kapnak valamit, hanem az embernek a saját szintjén kell helytállnia a győzelemért.

Bár továbbra is jobb személyesen játszani, azt nem váltja ki egyetlen program sem. Ugyanakkor a vidéken élő vagy külföldre sokat utazóknak nagy segítség lehet a VASSAL.

Címkék: Liga X-Wing VASSAL
komment

X-Wing: megérkezett a nyolcadik hullám, és IMÁDJUK!

2016/06/14. - írta: Promie Motz

A cikk eredetileg az swmini-n jelent meg.w

Eszméletlenül pörög a játék! Ha FFG észjárással számolunk, akkor 7 új hajót kaptunk, ha reálisan, akkor 5 új járművet. Igazából 4 kiegészítő jelent meg a piacon márciusban. Kicsit zavaros azért a helyzet.

A sanyarú sorsú Wave 8-at 2015. július 31-én jelentették be, és csak idén márciusban érkezett meg... a nagyja. A VII. filmhez tartozó T-70-es X-Wing és a TIE/FO szeptember 10.-én lett bejelentve, és a filmmel együtt jött decemberben. Így páran nem tartják a fenti képen középen virító két hajót a Wave 8 szerves részének. A mostani beszámoló kedvéért én is inkább a 4 új kiegészítőre, és az 5 új hajóra fogok koncentrálni!

Csillogó, új játékszerek, továbbra is javuló minőségben

Az FFG-s termékek már egy jó ideje egyre növekvő színvonalon készültek, és függetlenül attól, hogy tetszenek-e maguk a hajók, érdekelnek-e minket, a minőségre nem lehet kifogásunk.

Ebben a cikkben végigmegyek mind a 4 kiegészítőn, de lapokat, amikről már korábban is írtunk, jelen esetben ismertnek veszem. Linkek mindenesetre lesznek a korábbi cikkeinkre, hogy felfrissítsük a tudásunkat.

A Ghost és a Phantom

Mint rendes, a Galaktikus Szövetség a Köztársaság Visszaállításáért néppárt oszlopos tagja, első vásárlásom, és nagy szerelmem ebből a hullámból a Ghost lett. Sokat írok arról, hogy a "palacsintákat" (YT-1300 és YT-2400) mennyire szeretem reptetni, így a "nagy testvérüket" biztos, hogy nem hagyhattam a bolt polcán.

Swx39_spread

Az FFG-sek sokat "panaszkodtak" arról, hogy a Star Wars: Rebels műsor csapatát összefogó és bemutató hajó egyszerűen túlságosan sokoldalú volt a sorozatban, így nehéz volt megfogni a képességeit a játékban, hogy ne borítsa fel az egyensúlyt, és ne legyen túl erős.

A Ghost elülső ágyúi beállították a TIE Phantom rekordját 4 piros kockával, azzal a kis kiegészítéssel, hogy itt a nagyobb talp miatt igazából nagyobb területet fenyegetünk. 16 élete utolérte a Decimator-t, ellenben kicsit kedvezőbb a pajzs-élet eloszlása, konkrétan 10-6, a Decimator 12-4-ével szemben. Hiába, nincs is jó lázadó hajó pajzsok nélkül. A nulla agility kicsit aggasztó lehet elsőre, de van cserébe egy evade action-ünk.

A Turret, a  System, a 2 Crew és a mindenkin jelenlévő modification slot extrém nagy szabadságot ad majd nekünk a listaépítésre.

Mindemellett, a speciális hátsó tűzív (amiből torpedókat lőhetünk ki alapból) lehetőséget biztosít olyan trükközésekre, hogy ott az Autothrusters nem hat ellenségeinken, mert nincsenek arc-on kívül, illetve Tactician-t is tudunk használni. Mindezekhez csak annyi kell, hogy tüzelhessünk hátra.

Hirtelen (értsd, 2 hónapja ezen gondolkodva) a Flechette Torpedón kívül nem tudok mást elképzelni, ami működhetne a Ghost-on (akár amikor Phantom is csatolva van, akár nem). Ellenben Turret-tekkel támadhatunk hátra, illetve, ha még 20+ pontot ráköltünk a listánkra, akkor egy Phantom Attack shuttle (nem összekeverendő a TIE Phantom-mal) biztosít nekünk lehetőséget, hogy hátra is megeresszünk egy támadást az elsődleges fegyverünkkel, illetve, a combat phase végén még egy turret fegyverrel tüzelhetünk egyet pluszban (később megFAQuzták ezt a kérdést, és a combat phase végén akár mindkét TLT lövést is leadhatjuk, hála a timing chart megjelenésének)..

Mivel ehhez ténylegesen két hajót használunk fel, ez a képesség mindaddig meglepően nem erős, amíg nem találunk rá ki egy nagyon jó listát. Mostanra még csak egy build ütötte fel a fejét, ami kifejezetten jónak tűnik, az Accuracy Corrector Autoblaster Turret Range 1-ben, 2×2 kivédhetetlen sebet tud okozni bármilyen ellenfélen, aki elég botor, hogy megközelítse a Ghost-ot.

A sikeres Ghost listák az egyensúlyon fognak múlni. Nem az Erő egyensúlyán sajnos, hanem azon, hogy megtaláljuk azt a pontmennyiséget, amit még érdemes beleölni ebbe az egy (illetve esetleg két) hajóba. Minél erősebb a nagyágyúnk, annál gyengébb lesz a kísérő seregünk.

Személyesen is volt alkalmam kipróbálni a fenti,  "AC-ABT"-nek rövidített kombinációt, és azt kell mondjam, főleg, Phantom-mal, tényleg erős. A nagy gyengesége a pozícióváltoztatásra képes ászok, vagy egy swarm. Előbbi esetben az kell a győzelemhez, hogy az ellenfél kevés életű hajóit ott felejtse mellettünk Range 1-ben. Birodalmi ászok 2 akcióval egy rossz manőver után is el tudnak az esetek nagyjában menekülni. Így igazából persze nem árt, ha mi jól játszunk, de szinte csak az ellenfél hibájából tudunk nyerni.

[caption id="" align="aligncenter" width="1579"] Pew-pew-pew![/caption]

Csak hogy mutassak egy másik listát is, ami jól szerepelt (Swiss-ben is és kieséses ágon  is második lett) egy kanadai versenyen

  • Biggs Darklighter
    • R2-D2
    • Integrated Astromech
  • Hera Syndulla
    • Fire-Control System
    • Ion Cannon Turret
    • Plasma Torpedoes
    •  Intelligence Agent
    • Nien Nunb
    • Ghost
    •  Tactical Jammer
  •  Zeb Orrelios
    •  Phantom

A fenti összeállítás Hera mozgékonyságát kombinálja az Intelligence Agent lap által nyújtott információval. A Tactical Jammer megvédi Biggs-et, aki a Ghost-ot védi. Itt a fő sebzésforrásunk a Ghost elsődleges fegyvere, majd pedig a kontrollálási elemet az Ionágyú nyújtja, amivel a kör vége felé lövünk.

Ennek a variációnak számos változata van, például végre szerepet kaphat a Han Solo legénységi tag, aki eddig csak Epic csatában mutatta meg, hogy nem is annyira 100%-ig használhatatlan, mint mindenki gondolta.

A Ghost az elején kis törést fog jelenteni a játékban. Vagy egy jó listát összerakunk, és amíg nem találkozunk counter-rel, illetve az ellenfelek sem találják ki jól a repülési tervüket, addig mindenkit szétszedünk, vagy pedig gyenge listát rakunk össze, amit nagyon könnyű lesz megbüntetni. A kevés hajós listák érzékenyebbek a rossz listákra. És ha a Ghost és Phantomot rosszul szereljük fel, a maradék pontból hozott hajók nem tudják nekünk lehozni a meccset.

Szóval próbálkozni kell mindenkinek, és ne 2-3 meccs után vonjon le messzemenő tapasztalatokat.

Kevés szót ejtettem az Attack Shuttle-ökről eddig. Tudom, hogy Paul Heaver, a világbajnok imádja Ezra-t önmagában is, Ghost nélkül, de engem még nem nyűgözött le. Bár tény, hogy az alábbi, 37 pontos build figyelemre méltó

Ezra

  • TLT
  • Push the Limit
  • Chewbacca
  • Shield upgrade

A fenti hajó meglepően sokáig bírja, idegesítő, TLT-je is van, és még nehéz is lelőni, mert, mint már mondtam, sokáig bírja. Omega Leader-en kívül kevés hajó bírja hamar kiiktatni. Ennek ellenére, ha az ászok elkezdenek berepülni a Range 1-es buborékba, akkor bajban találhatjuk magunkat.

Egyszer majd vissza kell térnem a Rebels sorozat sztárjai, mint legénységi tagokra, de még nem volt időm kipróbálni mindet. Alapvetően kezdem azt hinni, mindegyiknek lehet majd szerepet találni, még ha egyik sem lesz "game changer", azaz nem borítják majd fel teljesen a játékot.

Sabine-t is sokan szeretik, mert a pilótaképességével extrém mobilis hajót kapunk. Hera egy Veteran Instincts segítségével már egy egészen erős ásznak számítana, de valahogy nem kezdték el reptetni az emberek.

TIE Advanced Prototype

 

InquisitorsTIEComponents

A legfontosabb, hogy a két TIE Advenced cím nem felcserélhető, azaz Advanced Prototype-ra nem rakható X1-es cím, és régi TIE Advanced-re nem rakható a V1-es cím.

[caption id="" align="aligncenter" width="194"] Ez mehet Vader-re és barátaira az Új reményből ismert TIE Advanced-ekre[/caption]

[caption id="" align="aligncenter" width="200"] Ez mehet Vader beosztottaira, a birodalmi Inkvizítorokra, a Rebels-ből[/caption] Cserebere nincs Megoszlanak a vélemények, hogy hova is illik ez a hajó. Valószínűleg innen is az ászok fognak dominálni, mint oly sok TIE variánsból. Mivel az interceptoroknál olcsóbbak, így lehet, jogosak lesznek a meta game-ben. A hajó nagy erőssége a címmel járó akció ökonómia, hiszen a target lock-ért cserébe evade-eket kapunk, amit máshogy nem is szerezhetnénk meg velük. A természetes boost ikon lehetővé teszi, hogy Autothrusters-eket tegyünk rájuk, ami remekül megnöveli a nem is annyira olcsó hajók túlélési esélyét.

A lenti lista szintén egy első helyet elért versenylista egy kisebb versenyről.

  • Omega Leader
    • Juke
    • Comm Relay
    • Stealth Device
  • The Inquisitor
    • Juke
    • Tie/v1
    • Autothrusters
  • Valen Rudor
    • Juke
    • Tie/v1
    • Autothrusters
  • Wampa

A Juke nagyon jól kombinálódik a fent emlegetett címmel. Target Lock-ot kérünk, kapunk evade-et, ami nincs is rajta az action bar-onkun (nehogy valaki cím nélkül hozza ezeket a gyönyörűségeseket!), amjd az Evade-del átforgatjuk az ellenfél egyik sikere védekezést fókuszra. Mesteri.

A kiegészítő fekete lova, akire nem számítottunk, Rudor ellen most már játszottam, meglepően jó hajó. Amíg nem akarjuk minden erőnkkel őt fókuszálni, addig nem is érdemes elkezdeni őt lőni. Nagyon vigyázzunk arra, hogy ha esetleg egyik hajónkkal rálövünk, utána boost/barrel roll kombinációval ki tud menni a többi ívéből, ha ezeket az akciókat végrehajthatja még a körben.

Ez a hajótípus egy nagyon sűrű mezőnybe érkezett birodalmi oldalon, sok másik hajóval kell felvenni a harcot, hogy kiérdemelje a figyelmünket. Valószínűleg a két nevesített pilóta láthat majd játékidőt azoknál, akik eddig 1-2 pont híján pont nem tudták összerakni a kedvenc interceptor-os álom seregüket, azzal a megkötéssel, hogy lecserélik az elfogó vadászt erre a prototípusra.

Mostantól lehetősége lesz a birodalmi rajparancsnokoknak, hogy finomra szabhassák a listájukat, mert lassan pár pontos kihagyásoktól eltekintve sorban követik egymást a különböző birodalmi ászok, kezdve az olcsó, 14 pontos Wampától egészen a 35 pontos Soontir-on át Vader-ig (és majd  az Imperial Veterans-ban később jövő Defender-es csúcspilótákig).

Az egyetlen problémám, hogy ez a hajó jobbnak tűnik, mint a (nem Vader vezette) TIE Advanced-ek. Azaz, miért is nem ezt gyártották?  Darth Vader, mint pilóta szerintem kegyetlenül jó lenne egy ilyenben.

Következő vásárlásom ebből a Wave-ből az Inkvizitor volt, és bár még nem játszottam vele annyit, hogy mestere legyek, de érzem benne a potenciált.

Scum B-Wing Mist Hunter

MistHunterComponents

Valamilyen szempontból talán ez a hajó van a legnehezebb helyzetben. Első ránézésre egy Scum B-wing, és nem sokkal több. A pilótaképességek és az egyedi legénység trükkjei figyelemreméltóak, így egyet szinte kötelező lesz a scum játékosoknak szerezni. Ellenben nem látom, hogy ezekből hoznánk 2-nél többet.

Ő a középső gyerek, aki eltűnt a többi testvére árnyékában, főleg a bátyja, a Punishing One mögött.

Fordított felállásban is jól dolgoznak együtt, és máshogyan nehezíthetjük meg ellenfeleink életét.

Mindkét kombinációhoz jól működhet az alábbi remek kártya, ami a Mist Hunter-rel érkezett, nem véletlen:

A Mist Hunter tipikusan az a hajó, mint a Scum HWK, bizonyos szempontból. Nem tűnik kifejezetten veszélyesnek, de jó játékos kezében, jól felszerelve borzasztó kemény dió lehet, amit fel kell törni a győzelemért.

Egyébként, egy Jól felszerelt Mist Hunter egy Dengar mellé kényelmesen befér, ha óvatosan költöttük a pontjainkat, akkor még egy Z-95-öst is beledobhatunk a levesbe!

[caption id="" align="aligncenter" width="683"] -Boba Fett!? Hol?! Ja, csak Zuckuss.[/caption]

Egyre többen raknak fel 3 Jumpmaster helyett csak kettőt, ellenben kiegészítve valami kisegítő hajóval. Ilyenkor a választás gyakran esik a HWK-290-ből Palob-ra, vagy valamelyik Mist Hunter pilótára. Emellett még néha a "party bus" kíséri el a Contracted Scout-okat (lásd lentebb).

A Mist Hunter-rel együtt megérkezett az első kétoldalas fejlesztés kártya, az Adaptability. Amikor felhelyezzük a hajónkat a csatatérre, akkor kell eldöntenünk, hogy  a játék további részében eggyel magasabb vagy alacsonyabb pilot skill-en akarjuk reptetni a hajóinkat. Darth Vader-en és Green Squadron Pilot-okon kezd elterjedt választás lenni. Előbbi esetben olcsóbb, mint egy Veteran Instincts, és a PS 10 bőven elég legtöbbször (néha meg egyes hajó kombinációkhoz jó a PS 8), míg utóbbi esetben a GSP-ok 2-es pilota skill-en jól tudnak blokkolni, PS 4-en ellenben védve vannak a Predator-tól.

Jumpmaster-5000

PunishingOneComponentsFurcsa patkó/U betű alakú hajó, amit a közösség, főleg a torpedókra épülő "Farkasfalka" villámgyors elterjedése után U-boat-nak keresztelt el. A Farkasfalka, azaz "Wolf pack" 3 contracted scout-ból áll, azaz a nem nevesített, de elite pilot talent-es, 3-as ps-ű Jumpmaster-ből, és az alábbi kombináció valamely variánsával borítja fel a rendet és a békét a galaxisban.

  • Contracted Scout
    • Deadeye
    • R4 aggromech
    • guidance chips
    • Extra Munition
    • Proton torpedo
  •  Contracted Scout
    • Deadeye
    • R4 aggromech
    • guidance chips
    • Extra Munition
    • Plasma torpedo
  • Contracted Scout
    • Deadeye
    • R4 aggromech
    • guidance chips
    • Extra Munition
    • Plasma torpedo

A fenti lista remek, ún. "alpha strike"-ot képes kiosztani, azaz első rárepülésnél el tud tüntetni egy hajót. Külföldön terjed, mint említettük. Az igazi probléma az, hogy ha sikerül a rárepülés, mert olyan az ellenfelünk listája, akkor a farkasfalka nyerni fog. Ha nem, akkor szenvedő és hosszú játékban fog kikapni. Remélhetőleg nem lesz teljesen egyeduralkodó. Nálunk a 4 TLT sem terjedt el szerencsére.

 

[caption id="" align="aligncenter" width="296"] A túl engedékeny tárcsa[/caption]

Jött, látott, győzött. Ahogy a 4 TLT beette magát a köztudatba, úgy ezek a patkók is ezt tették. Vegyük a következőt:A rettegett 3 Jumpmaster mellett van más élhető stratégia is nevesített anti-hősökkel és Punishing One címmel. Például itt egy kisebb verseny győztes listája:

  • Dengar
    • Punishing One
    • Predator
    •  R5-P8
    • Engine Upgrade
    • Gunner
  • Tel Trevura
    •  Deadeye
    • R4 Agromech
    • Proton Torpedos
    • Extra Munitions
    • Guidance Chips
    • Boba Fett

Boba Fett és Dengar cre-ok a Zuckuss és 4-Lom-mal remekül társultak Bossk-hoz, és így már változatosan tudjuk a "party bus"-okat felépíteni, azaz a YT-666-osunkat aránylag olcsón a csatatérre szállítva, leszámítva a legénységet. Az árukhoz képest is kifejezetten potens kártyákat kaptunk, könnyen lehet köréjük listát építeni.

A lehetőségek tárháza folyamatosan nő, ahogy mondani szoktam ilyenkor. Ne ragadjunk le lehetőség szerint egy listánál, kísérletezzünk a meglévő kollekciónkkal, vagy ha tehetjük, szánjuk rá magunkat a bővítésre, mert élvezetes hajókat rakott ki nekünk az FFG. Nektek mi a kedvenc listátok? Küldjétek el nekünk, vagy írjátok meg kommentben.

 

komment

X-Wing: a Lázadás pusztulása...

2016/06/08. - írta: Promie Motz

A cikk eredetileg az swmini-n jelent meg.

Hát igen, kicsit túldramatizáltam a címet. Nem, baj, ha már rákattintottál, olvass tovább, hogy megtudd, mi a baj jelenleg a lázadással, hol a kiút, és hogyan leszünk újra győzedelmesek!

Elöljáróban, a magyar meta game és a nemzetközi erősen eltér. De alapvetően elmondható, hogy elkezdtek megfogyatkozni, átalakulni a lázadó listák. A Wave 7 egyik legismertebb listája Paul Heaver serege volt, amivel megnyerte az utolsó világbajnokságot.

  • Poe Dameron + R2‑D2 + Veteran Instincts + Autothrusters
  • Gold Squadron Pilot + R3‑A2 + BTL‑A4 Y‑wing + Twin Laser Turret
  • Gold Squadron Pilot + Twin Laser Turret
  • Bandit Squadron Pilot

A fenti listában a stresszbot jó biztosíték más ászok ellen, akik az akció ökonómiára építenek, a TLT-k alapvetően konzisztens sebzést biztosítanak, míg viszonylag sokáig bírják, a Z-95-ös egy idegesítő/blokkoló hajó, amire nem akarja az ellenfél vesztegetni az idejét, de egy egész meccs alatt, ha végig hagyják, nagy kárt okozhat. Mindeközben Poe vagy írtja az ellenfeleket zavartalanul, és a végén egy remek 1-1 elleni hajó marad, vagy pedig Poe menekül és regenerál, míg a többi hajónk bünteti ezért az ellenfeleket.

Az ilyen típusú sereg összeállításokat nevezték el Rebel toolbox-nak, hiszen a kontroll mechanikától kezdve ha kell, az arc dodge-olásig minden benne van a listában, egy bizonyos szintig. Alapvetően abban bíztak, hogy ahogy egyre hosszabb a meccs, egyre több sebet osztanak ki, és így hamarabb elfogy az ellenfél serege, mint a sajátunk. hamarabb merül ki az ellenfél serege, mint a sajátunk.

A variánsok hamar az egyik legnépszerűbb Rebel sereg archetípussá nőtték ki magukat. De aztán jött a 8. hullám, és a káosz eluralkodott a galaxison.

Wave 8

Lassan a csövön is csak az  jön, hogy a Lázadóknak nincs esélyük.

A megjelenő alphastrike listák, főleg a Jumpmasterek, 3-as PS-en  lehetővé tették az ellenfeleinknek, hogy 1-2 hajót egy körben eltüntessenek, amiket ügyetlenül előttük hagyunk. Akár Poe-t is, vagy egy másik ászt, Mirandát, Corran-t.

A birodalmi ászokat elég jól kordában tartották a Rebel-ek, hála a különböző stresszmechanizmusoknak

Először is, a Wave 8 első komoly versenyén, a Hot Open-en, 1 rebel játékos volt a legjobb nyolcban. Ez nem az a fényes szereplés. Aztán a hírhedt Roanoke Regionals-on egy sem volt. A 2016 System Opens versenysorozat további állomásai sem nekünk kedveztek eddig.

ryan_fleming-768x386

Az eddigi 3 Open versenyen eléggé elkerülte a lázadókat a szerencse.piotr_kuc_list_web

Az Endor Open-en a Kenessey Marcit is a 8 között megverő Piotr Kuc a Birodalom számára megszerezte az első győzelmet.
fernando-list

Majd Fernando Pascual a második győzelemmel bebiztosította az imperialista dominanciát. Vajon a maradék 5 verseny után melyik frakció lesz a győztes?

Mi változott, amitől leestünk a piedesztáról? Hát jumpmaster-ek megjelenése nem tett nekünk jót, ahogyan a birodalmi válasz sem, a Palp aces variánsok. A problémánk összetett, mert ha az egyik fajta csapat ellen építünk, a másiknak kiszolgáltatjuk magunkat.

Mik voltak eddig az erősségeink? A Ps 2-es töltelék hajóink sokkal rosszabbá változtak, mert mostantól csak meghalnak, nem  eléggé mobilisek. A TLT-k és a pajzsvisszatöltési mechanizmusaink sokkal kevésbé hatékonyakká váltak. Egy pajzs visszatöltő ásznak legalább 2, ha nem több pajzsot kell visszatöltenie, hogy hatékonynak számítson. Ezzel szemben egy rakétás brigád 1-2 körben kilőheti 2-3 támadással a Poe-nkat vagy Corran-ünket, és Miranda se bír ki 3-at.

Azonban a Wave 8 eljövetelével mi is kaptunk új játékszereket. Mi változott ezek után nálunk?

 

[caption id="" align="aligncenter" width="768"] Dengar![/caption]

Friss elem a lázadó repertoárban a Ghost. A Lothal Rebel nagyon népszerű, bár Chopper is kap játékteret, illetve Kanan a jó öreg Biggs-sel, meglehetősen jó kombináció. Külön cikket megérnének ezek a kombinációk és lehetőségek. Az Attack shuttle sem feltétlen egy rossz dolog, engem nem győzött meg azonban annyira.

A Ghost listák alapötlete, hogy a VCX-100-as beront az ellenfél arcába, é megpróbálja elrontani a napját, blokkolni az egységeket. E mellé kell valami nagyágyú is, ami sebzést is okoz, mert a Ghost, hacsak nincs rajta egy Zeb, akkor nem tudnak lőni a blokkolt célpontra. Alapvetően jellemző lett a legtöbb Lázadó seregre, hogy vannak blokkerek, és "nagyágyúk", azaz valami sok kockát ügyesen módosító tüzérek. Mint például kedvenc Dash Rendar-om.

Hová lettek az ászok?

Poe például addig nem éri meg, amíg nem lenne plusz 2-3 élete. Vagy nem tölt vissza 2-3 pajzsot. Ha már annyit visszatölt, és közben tette a dolgát, akkor nekünk megérte Poe-t hozni. Ha úgy hal meg a játék elején Poe, hogy 2 pajzsot sem tud visszatölteni, akkor kevesebb kárt okozott az ellenfélnek pontösszegben, mint amennyibe került.

 Összegezve: eltűntek az ászok, nagyrészt. Jake és Tycho még a ringben van, de ha ellövik a rakétájukat, onnantól kezdve nincs elég tűzerejük például egy Soontir Fel ellen.
Ilyenkor jön az, hogy megpróbálunk kreatívak lenni. Mi, az X-Wing-es közösség, és azon belül is a Lázadó játékosok. Például, ha a TIE-fighter-ek most Swarm-ban elég jól szerepelnek, főleg Crack Shot-tal, mi lenne, ha mi is csinálnánk egy crack Shot Swarm-ot? Meglepően, az A-wing-ek kerültek előtérbe, az 5 A-wing-es crack lista 2 regionális versenyt is nyert. A Crackshot és Autothrusters tartja őket életben.

 

A fenti, 20 pontos hajó ideális építőblokk lehet, sőt, akár öt példányban egy egész, 100 pontos listát meg lehet velük tölteni. Azon kevés Rebel sereg közé tartozik, ami nyert idén valamirevaló Regionals-t. (Van még egy: Dupla Ghost + Y-wing, mindenki autoblaster turettel, és nem mondom, hogy ez nem egy jó lista, de na, 40 élet három hajón, komolyan? Más lázadó lista pedig nem nyert regionális vagy afölötti szinten az elmúlt két hónapban).

A Chihuahua Swarm, ahogy elnevezték őket, csak 5 hajóval és 5 crack shot-tal rendelkeznek, így egy-egy hajó elvesztése a rossz repülés miatt megengedhetetlen. Sajnos rengeteg fejlesztéskártya is kell a listához, ami jelenleg Scum only, így a sereg elterjedését ez is hátráltatni fogja.

Mire jó példa ez a fenti csivava? Arra, hogy a régi hajóknak adni kell egy új esélyt.

[caption id="" align="alignnone" width="1600"] Soha nem tudhatod, mikor találkozol legközelebb a régi barátaiddal[/caption]

Volt szerencsém a legutóbbi, V. Ligafordulóra hozni a fenti swarm-ot. Sajnos nem volt annyi tapasztalatom vele, mint kellett volna. Köszönöm mindenkinek, aki adott hozzá kölcsön kártyát! És köszönöm az ellenfeleimnek is az élvezetes meccseket! Furcsán fog hangzani, de a vereségeket is! Hrsuka Dávid Jumpmaster-eitől és party buszától is tanultam, Kenessey Marci meg úgy kiiskolázott, mint mostanában nem sokan. Egy remek trükköt tanultam tőle, még ha az is volt az ára, hogy a második körre ronggyá vert.

És nem utolsósorban gratulálunk Caniz-nak, aki a "nem használhatóak a lázadók" mizéria alatt 4 darab T-70-essel megnyerte a versenyt. A lázadóknak nincs esélyük?

Hol tart most a játék?

Utólagosan, a magyar meta game és a nemzetközi erősen eltér.

Lehet, eljött a régi X-Wing pilóták ideje! Wes például mind ászok, mind Jumpmasterek ellen kiváló választás. Csak tartsuk életben. Hogy mondjátok? BIGGS! Helyes! Vagy kit tudja, helyes-e, mindenesetre, remek ötlet!

Nézzük, milyen pilótákat táraztunk be az elmúlt években, akik nem látnak elég játékidőt, poroljuk le ezeket a hősöket, kezdjük őket variálni! Poe, Kyle, Jake például előkerült, pedig régen nem volt valami népszerű. Most mégis, egymástól függetlenül, mindkét kontinensen sorra hozták őket. Nyertek? Nem. Tisztességgel helytálltak? Mi az, hogy! Irtották az ászokat is és a U-boat-okat is. Nehéz lista szintén, bünteti a hibákat.

A Wave 8-cal eljött a Lázadás pusztulása. Ez nem jelenti azt, hogy egyúttal ne következhetne be az Ellenállás születése.

 

 

komment

X-Wing: 9. hullám bejelentés

2016/06/03. - írta: Promie Motz

swx32-36_titleimage

A cikk eredetileg az swmini-n jelent meg.

Ó tervezőm! Megjött hivatalosan is a Wave 9 bejelentése! Kerek egy órával a kiszivárogtatás után. Ilyen gyorsan dolgozik az FFG marketing osztálya, vagy eleve tervbe volt véve a bejelentés a nagyközönségnek? Lehet, hogy sose' tudjuk meg (még aznap cserélték az egyik, hibás képet, így a sürgetés igencsak elképzelhető).

Inkább nézzük, mik érkeznek! Röviden, klasszikus értelemben vett Turret-es vagy Turret slot-os hajó nem. Ellenben hátsó, vagy egyéb speciális tűzíve meg szinte mindenkinek lesz.

Frissítve: Egy összefoglaló táblázat a tárcsákról.

ARC-170

swx53_layout

Uramisten, előzménytrilógiás hajó, jön mindjárt Jar-Jar is!

NEM. Nem teljesen. Na, bízunk benne, gungan-ek nem lesznek még egy darabig. Az ARC-170-es elvileg szerepelt az egyik Star Wars: Rebels részben. Így része a Lázadó szövetség idejének. Ezt kihangsúlyozandó, kapunk is egy pofás, ingyenes címet a hajókra.

swx53-alliance-overhaul

Azaz előre eggyel több kockával támadhatunk, vagy hátrafelé normál mennyiségűvel, de ekkor egy szemből kritikus találatot forgathatunk.

Így már nem kell félnünk, hogy csak kettő az  elsődleges tűzerőnk, mert három kocka előre ezzel a címmel a szokásos mennyiség a lázadóknál. Az akció bár nem túl izgalmas, fókusz bemérés, hogy ne szorítsa ki még jobban a régi T-65-ös X-szárnyút az ARC (bár jön egy modifikáció, amivel kis hajóknak barrel roll-t adhatunk!).

Mert miben jobb az új hajó? 1 zöld kockát elcserélt rengeteg életre, így 6 hull point-unk és 3 pajzsunk lesz. Ami alapvetően 4-gyel több összesítve, mint a régi X-wing-en, és ha beleszámítjuk az Integrated astromech-eket is a 65-ösökhöz, akkor is 3-mal több. Tehát hasonló szívósságról tesznek tanúbizonyságot.

Határozott előny az upgrade bar. Először nyílik lehetőségünk asztromech-ekhez crew-okat párosítani! Egyből nem lesz világos, ha azt mondjuk, R2-D2-t teszünk a hajónkra.

Milyen pilóták jönnek a kiegészítőben? a 28 pontos Shara Bey-ből kiindulva, a legolcsóbb, PS 3-as valószínűleg nem lesz több, mint 25 pont. Egyébként ő is nevesített pilóta lesz, így nem lesznek nagy ARC-170-es swarmok a pályán.

swx53-shara-bey

Shara Bey lehetővé teszi majd más, közeli harcostársainak, hogy a target lock-jait elköltsék. Ha egy Weapon Engineer-t teszünk rá, akkor egy rakétás squadron mellé remek kiegészítés lehet. Shara egyébként az endori csatában a Zöld 4-es volt, és nem mellesleg Poe anyja.

Emellett bemutatásra került Nora Wexley,  a Heroes of the Resistance pakkban érkező "Snap" Wexley anyja. Az ő képessége a kiegészítő tartalmát mutató nagy képről olvasható le.

Nora Wexley, (PS7, 29pts, Elite/Torpedo/Crew/Astro): "When attacking or defending, you may spend a target lock you have on the enemy ship to add a [focus] result"

Nem gurítottunk elég sikert? Ellenben bemértük az ellenfelet? Költsük el a Target Lock-ot, és cserébe kapunk egy fókusz eredményt, akár támadásnál, akár védekezésnél. Teljesen nem győzött meg, de nem rossz.

Mi mást látunk a fejlesztések között? Jön még egy új torpedó, egy recon specialist kártya, R3 asztromech-ből kettő (még nem tudjuk, mit csinálhat). Adrenali Rush, crew-nak egy Tail gunner, amivel jó eséllyel a hátsó tűzívünkből végzett támadásokat tudjuk machinálni. Valamint a nagyágyú, két példányban modifikáció (Vertical Thrusters, vagy hasonló néven), csak kis hajókra: az action bar-od megkapja a barrel roll akciót!

Az ARC-ról végül itt írtunk megjelenés után hosszabban, és itt beszéltünk róla podcastben.

Special Forces TIE

swx54_layout

Az a hajó, amit Poe és Finn elkötött a VII. epizódban. És a várakozásoknak megfelelően, tud lőni hátrafelé.

A 2/2/3/3 statisztikák egy rebel játékosnak impozánsnak tűnnek, birodalmi kollégák ellenben botrányosnak tartják, hogy nem a szokásos kismillió zöld kockával dobálnak, és előre temetik a hajót. Tény, ez a TIE variáns másfajta játékot igényel majd.

A Spec ops training cím ad nekünk valami trükközést a tűzívekkel, ahogyan az ARC-170-es. Itt vagy előrefelé tüzelésnél lövünk eggyel több kockával, vagy előre lövünk normálisan, és aztán hátrafelé is normálisan egy bónusz támadással!

swx54-special-ops-training

Mit tudunk a nevesített pilótákról? 4 ilyen karakter érkezik két generikus harcos mellé. A tisztán olvasható pilóta Quickdraw, az igazi vadnyugati cowboy:

"Quickdraw" (PS9 - 29pts - System, Tech, Missile, EPT): Once Per round when you lose a shield token you may perform a primary weapon attack.

Ami, így akár lehetővé teszi azt is, hogy a title-lel összesen 4-szer támadjunk. Aha. Köszönjük, Mr. Dengar és Corran Horn, majd visszahívjuk önöket, ha menő lesz újra, hogy egy körben 2-szer támadhatnak. Még szerencse, hogy ez a négy támadás nem mehet egyetlen célpont ellen. Vagy várjunk csak.

4_tamadas

Van az a nagyon speciális helyzet, amikor egyetlen hajónak az első és a hátsó ívében is lehet egy másik hajó!

Ami a TIE/sf hajó másik nagy előnye lesz, hogy system slot és tech slot is van a járművön, ami szintén újdonság. A Hero of Resistance-ben is érkezik új Tech, meg ide is jön valami két példányban, (és jön system kártya is!), így előbb-utóbb lesz itt jó kombináció. Például, ha már egy körben többször támadunk két kockával, az accuracy corrector pont ideillő fejlesztésnek tűnik.

Itt írtunk a TIE-SF-ről.

Protectorate Starfighter

swx55_layout

Az a hajó, ami Herát és a Főnix-osztagot ementálisra luggatta az egyik Rebels részben. Ott az animáció során a központi rész körül pörgött a két szárny, és elképesztően jól nézett ki. Nem azt mondom, ez a hajó csúnya, de nyilván nem fog úgy mozogni a két szárny sajnos.

Kapunk egy interceptor típusú hajót a 2-es Talon Roll-lal. Ez egy olyan manőver, amit egy klasszikus interceptor sose végezne el, mert az akcióiból élnek. Igen ám, de a Protector-oknak nincsen evade action-jük! Nem klasszikus arc dodger-ek. 4 kártya aktiválásához kell Range 1-ben lenni, és 3-hoz meg arc-on belül, ellenfél arc-ján belül!

swx54-fenn-rau

Fenn Rau, aki az első igazi, kis hajós ásza lehet a Scum-oknak, (Cobrabane Talonhead-re vagy kire úgyse emlékszik senki sem :P ) kifejezetten előnyben részesíti a frontális, test-test elleni összecsapást. Tényleg a korábbi Khirax-tól vette a képességét, hogy Range 1-ben még egy kockával dobhat, de ellenben zölddel is! Range 1-ben 5 pirossal támad, 4- zölddel védekezik. És ott ugye nincsenek Autothrusters-ek, amik megvédik az ellenfelet.

Egy title-t tudunk elolvasni:
"Concord Dawn Protector", title, 1pt: "When defending, if you are inside the attacker firing arc and at range 1 and the attacker is in your firing arc, add 1 [evade] result."

Azaz, ha Range 1-ben néztek egymással farkasszemet, kapsz egy sikeres kitérés eredményt a védekezésedre.

Shadow Caster

swx56_layout (1)

 

Szintén a Rebels-ből. Sabine Wren társnőjének, Ketsu Onyo-nak ikonikus hajója elérte a játékot.
UPDATE: Elsőre egy rossz képet töltöttek fel, azóta már frissítették. A régi kép itt található. Ezen például a lenti Scum-os Sabine kártya nem látható a kiegészítő minden lapját mutató képen, és mások az art-ok is, cserélve lettek (Köszi Feri!). Vajon az "Asajj" keresztnevű, 6-os pilot skill-ű karakter Asajj Ventress lesz a Shadow Caster-ben?

swx56-sabine-wren

Scum-oknak nincsenek nagyon bombázóik, így ezen meglepődtem, hogy Sabine képessége nem kapcsolódik ehhez valahogy.

A nagytalpas hajó érdekes statisztikával rendelkezik, valahogy a Firespray-ekre hajazva 3 piros kocka, 2 zöld, és 7/3 arányban összesen 10 élet. A crew egy elég megszokott fejlesztés egy nagytalpas hajón, ellenben a dupla illicit slot újdonság.

Az első képen látszik a hajó talpán egy előre mutató, sárgás színű nyíl egy tárcsán. No, az lesz a hajónak a mobile arc mutatója. Bár még sokat nem tudunk a részletekről, alapvetően csak annyit, hogy ha ezt az új forgatás (rotate arc) akciót hajtjuk végre, akkor majd megváltoztathatjuk, merre nézzen ez a tűzívünk, illetve elég sok lapunk és képességünk erre az arc-ra reagál. Azt még nem tudni, lehet-e támadni ebben az ívben vagy sem, az elsődleges támadásunkkal.

Szerencsére jól olvasható az egyedi cím, amit a hajóra aggathatunk:

"Shadow caster", title, 3pts: "After you perform an attack that hits, if the defender is inside your mobile firing arc and at range 1-2, you may assign the defender 1 Tractor beam token."

Emellett Ketsu kártyája is jól kivehető:

Ketsu Onyo (PS7, 38pts  Elite/Crew/Illicit/Illicit): "At the start of the combat phase, you may choose a ship at range 1. If it is inside your primary and mobile firing arc, assign one tractor beam token to it"

Azaz javában osztogathatjuk a tractor beam token-eket. Lehet, hogy a Shadowcaster-en már megéri használni? Végül is nem támadás helyett, hanem azzal kombinálva bónusz, ajándék ellenfél gyengítésről beszélhetünk. A beharangozó cikk szövege szerint valahogy lehetőségünk lesz olyan fejlesztést hozni a harcba, hogy a Tractor beam token-ek ne essenek le az ellenfélről a kör végén!

Sőt,  3 új crew-ot is kapunk, Ketsu-t, Latts Razzi-t, és IG-88-at, akinek a beharangozó cikkből úgy sejthető, hogy a felhelyezésével a hajónk megkapja az összes IG-2000-es Agressor képességét.

Ezen túl feltételezhetően képesek leszünk átrendezni a terepet! Lehetőségünk lesz csomagot/törmeléket kidobni, ami egy új debris field-et képez majd a pályán!

Remek hajókat lebegtettek meg az orrunk előtt! 

A két Scum hajóról itt beszéltünk.

Forrás:

komment

X-Wing: torpedók, rakéták, bombák, ágyúk és egyebek III.

2016/05/27. - írta: Promie Motz

Raider

A cikk eredetileg az swmini-n jelent meg.

A sorozat korábbi számaiban már vizsgáltuk az ágyúkat, tornyokat és a bombákat. Mivel a közösségből most sokan készülnek a Team Epic versenysorozatra, így úgy éreztem, itt az idő, hogy a kevés figyelmet élvező fegyverfelfüggesztő pontokról (Hardpoint) beszéljünk. Ilyenek csak az óriási, azaz huge ship-ekre felhelyezhetőek, ellenben meglehetősen potens támadásokat lehet velük végrehajtani. Ha kíváncsi vagy rá, miben más az EPIC játékmód, arról korábban írtunk ITT.

Nézzük azon hajó és hajó részek listáját, melyek fegyverfelfüggesztési ponttal rendelkeznek.

  • CR90 Corvette (Fore)
  • CR90 Corvette (Aft)
  • Raider-Class Corvette (Fore)
  • Raider-Class Corvette (Aft)
  • Gozanti-Class Cruiser

Azaz 3 hajóra tehető fel, csak jegyezzük meg, hogy a Raider és a Corvette 2-2 lappal rendelkezik, egy tattal és egy orral. A Rebel Transport-unk az egyetlen epic hajó, amire nem lehet másodlagos fegyvert aggatni.

Nézzük át a felfüggeszthető fegyverek listáját is

Hardpoint Először megjelent Pont értéke Megszorítás
Quad Laser Cannons Tantive IV 6 nincs
Single Turbolasers Tantive IV 8 nincs
Ion Cannon Battery Imperial Raider 6 nincs
Dual Laser Turret Imperial Assault Carrier 5 Csak Gozanti-Class Cruiser-re helyezhető fel
Heavy Laser Turret C-ROC 5 Csak C-ROC-ra helyezhető fel

Nagyon nem olcsóak, azt mindenki egyből megérzi. Akkor mégis, miért jók, mire valók?

Az óriás hajók a mozgásuk során energia tokeneket generálnak, melyeket az egyes fejlesztéseiknek szétoszthatnak, így ezen másodlagos fegyverek között is. Bár ha a hatalmas járművünk bír elsődleges támadással, arra a szokásos szabályok érvényesek. Azonban leadhat az egyes felfüggesztett fegyvereivel is támadásokat, mindegyikkel is, ha van érvényes célpontja! Egy jól felszerelt Tantive IV-es egyedül annyi kockával guríthat egy körben, mint egy hagyományos, 100 pontos meccsen az egész csapat. Azonban az ilyen taktika pár kör alatt elszívja a tartalékát akkor is, ha  a lehető legtöbb energiát generáló manővereket lépjük, és pajzsvisszatöltésre végképp nem lesz módunk.

A nagy hajók legnagyobb gyengesége, hogy általában a rengeteg eldobott piros kocka ellenére keveset tudnak módosítani a dobott értékeken. Így egy sikeres listának törnie kell a fejét ezen a problémán.

Fontos, a huge ship-ek teljes energián kezdik meg a játékot, mind az Aft-on, mind a fegyverfelfüggesztés kártyákon (egyéb, pl cargo fejlesztéseken NEM). Valamint, a Range 4-re és Range 5-re nem jár a Range 3-ért is járó 1 védekezőkockánál több távolságbónusz!

Quad Laser Cannons

Ez egy meglehetősen rövid hatótávú támadás, ellenben beépített Gunner képességgel. Az epic hajóink általában nem tudnak közvetlenül maguk mellé lőni az elsődleges fegyverükkel, így vagy támogató hajókkal, vagy valami egyéb fejlesztéssel biztosítanunk kell azt, hogy egy-két magányos, ellenséges vadászgép ne lőhessen ki minket zavartalanul közvetlen közelről.

Single Turbolasers

3-astól 5-ös távolságra lövő ágyúk! Rettenetesen jó érzés egy-két ilyennel megtámogatni a korvettünket, és az ellenséges óriáshajóval tűzpárbajba bocsátkozni, miközben középen a vadászkötelékeink kergetik a bombázókötelékeket.

Ami fontos, igen(he??:)), a védekező fél ezen támadás ellen megduplázza a zöld kockáinak számát. Nem, nem ezzel az ágyúval lövünk TIE-okra. Ellenben a 0, vagy akár az 1 agiity-s hajók is jó célpontot nyújtanak ennek a fegyvernek. Két energiába kerül a használata, ami önmagában nem sok, de nem tudunk így 3-at az idők végezetéig működtetni.

Ion Cannon Battery

Ion fegyvereket szeretjük? Na, ez az ion fegyver legalább kritikus sebet okoz. Persze pajzsba ugyan annyit ér. Ellenben, az ellenséges epic hajón egy ion másként működik, nem a mozgást zavarja össze, hanem kiiktat egy energia tokent. Ezeknek az óriáshajóknak majdhogynem a pajzsuknál is fontosabb az energiájuk, gyakorlatilag energia elvételével támadásoktól, vagy későbbi pajzsoktól fosztjuk meg őket.

Dual Laser Turret

Olcsóbb, mint a Quad, nagyobb a távolsága, és íven kívülre is lőhetünk vele! A gunner képesség elvesztése lehet, hogy fáj, de Gozantir-a ezt hoznám. Kár, hogy másra nem is tudjuk hozni, mert jó lenne a többi epic hajó védtelen tatjára is.

Heavy Laser Turret

Csak a C-ROC-ra feltehető fejlesztés. Egy nagyon erős ágyút kap így ez az összetákolt hajó, amivel tűzíven kívülre is lőhet. Range 1-be cserébe nem tudja az ellenfeleit megsemmisíteni ezzel a fegyverrel, de hát ez így van a legtöbb Hardpoint-os fejlesztésnél.

Epic modifikációk

A sztenderd modifikációinkat nem lehet az óriás hajókra ráaggatni, ellenben a huge ship-ek is kaptak saját fejlesztéseket a Gozanti-kiegészítőben.

Fontos, azon hajóknak is, melyeknek két fele van, ettől függetlenül csak egy modifikációjuk lehet.

Ordnance Tubes

Valakik sokat néztek Battlestar Galacticát, és elhatározták, hogy lődözzenek torpedókat és/vagy rakétákat a Báziscsillagok, Csillagrombolók, Raiderek is. És egy ekkora hajón, hála a raktáraknak, kifogyhatatlan mennyiség áll a rendelkezésünkre, így nem kell eldobnunk a fejlesztés kártyáinkat használat után, ellentétben a szokásos játékban megszokottaktól.

Mivel aránylag friss lap, ezért kíváncsian várom, hogyan fog szerepleni a jövőben.

Optimized Generators

Mi kell a nagy hajónak? ENERGIA! Mennyi? MÉG TÖBB!

Ezzel a fejlesztéssel egy erős fegyvert működtethetünk ingyen és bérmentve, vagy ha védekező szemszögből akarjuk nézni, körönként két pajzsnyi áramot ingyen termelünk. Az az 5 pont a 300, 400 pontos keretbe bőven megéri. Vagy ezt, vagy a következőt érdemes rátenni a hajónkra, ha nem rakétás tubusban gondolkodunk.

Automated Protocols

Körönként egyszer, egy energiáért cserébe kaphatunk egy reinforce  vagy egy recover akciót, ha valami más akciót végeztünk el, nem ezek egyikét. Mivel a (korvett-nek és a Raider-nek) hajónak két fele van, mindkettő végezhet el akciókat, így elég könnyű ezt összekombinálni.

Ha a hajónk kevesebb energiát használ csak, lehet, erősebb fejlesztés, mint az előző (optimalizált generátorok).

Elő a nagyágyúkkal, dübörögjenek a lézerek, repüljenek a rakéták, lyukadjanak a hajótestek! 

A következő szám: Rakéták!

Vörös Ötös, készenlétben!

komment

X-Wing: Podcast 04 – Endor holdján jártunk I.

2016/05/24. - írta: Promie Motz

x-wing_podcastalpha

A cikk eredetileg az swmini-n jelent meg. Az swmini x-wing podcast a jelenleg is futó Red Squadron Podcast elődje volt, más égisz alatt.

Első szám a kétrészesre tervezett sorozatból, melyben a 2016 Endor Opene-en szerzett személyes tapasztalatainkról tartunk beszámolót. Ezeket a felvételeket még Lengyelországban rögzítettük, frissen a helyszínen. Dervadelin Zolival és Kenessey Marcival beszélgetünk az adás nagy részében, hogyan zajlott Zoli versenye, és miben más a kinti verseny, ahol lényegesen jobban felkapott az X-Wing, és jól támogatott. Miben különbözik a játékosok, a közösség mentalitása? Mit tegyünk, ha mi is több száz fős versenyt szeretnénk pár éven belül?

A második blokkban új sorozatot indítunk, melyben egyes upgrade típusok opcióit átnézve, a nem használt lapokra próbálunk valami használható kombinációt összerakni. Ebben az adásban, véletlenül választva, az asztrodroidokat nézzük át.

Az adás meghallgatásáért, letöltéséért kattintsatok ide.

[0:00:00 - 1:32:00] Beszámoló az Endor Open-ről és Lengyelrszágról, valamint a lengyel X-Wing-es életről
[1:32:00 - 1:54:48] Soha nem használt opciók - asztrodroidok
[1:54:48 - 1:55:00] Show zárás

A következő számban folytatjuk a jobb helyezést elérők beszámolóival, és egy másik upgrade slot-ot is átbeszélünk.

Az Endor Open 2016 sorozat cikkei

 

komment

X-Wing: halálos pontosság – a manőverezés rejtelmei II. - nagy hajók és formációk

2016/05/20. - írta: Promie Motz

A cikk eredetileg az swmini-n jelent meg.

Egy korábbi számban az alapvető trükköket és technikákat végigjártuk, hogyan kell kishajókkal repülni. Most a nagyhajók lépéshosszának felméréséről, és pár alakzatról lesz szó, illetve arról a trükkről, hogyan tervezzünk saját alakzatot!

Tovább komment
süti beállítások módosítása